Olimpiadele Comunicarii 2009 – Ziua 1 – Pitchurile Publice

Luni, 18 Mai, la Casa Poporului.

In 2009 Olipiadele Comunicarii, faza Prezentarile publice, se desfasoara sub forma 15 minute prezentare, fara intrebari si raspunsuri, echipele fiind intrerupte dupa expirarea timpului.
In total, 44 de echipe, 220 de oameni talentati, au prezentat clientul, premisele, contextul, provocarea, obiectivele, strategiile, mesajul, tacticile, evaluare, bugetele si Gantt Chart-ul.

Briefurile si provocarea le puteti vedea pe siteul www.olimpiadelecomunicarii.ro, la fel si prezentarile urcate si filmate.

Laitmotivurile zilei au fost comunicarea 360 grade si campaniile cu bloggeri. Am vazut invariabil pe toate slideurile indoor, outdoor, online, radio, tv, cu bugete si sub 30000 Euro. Realsit? Partea si mai amuzanta a fost multitudinea de campanii pe blogurile citite des si mult.

De aceea scriu despre ineditul campaniilor, lucrurile esentiale si scaparile observate de mine.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/bigger_heads.gif

Cei de la Bigger Heads au ales sa prezinte o controversa, lansand o dezbatere cu accent pe gravitatea problemei. Ii dau dimensiuni de boala – de aceea site-ul campaniei lor se numeste trateaza-te.ro. Mare parte din tacticile folosite pe online sunt intruziuni pe Travian.ro, mass-urile atat de urate pe Yahoo Messenger sau un flash mob in care oamenii cad la unison pentru a demonstra necesitatea tratamentului. Mesajul principal – “Numai prin introducerea votului obligatoriu, Romania se vindeca!”
Partea mai inedita a campaniei e reprezentata de abordarea in licee – “Ai facut-o?” cu evidente aluzii sexuale.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/Effective_Communication.jpg

Effective Communication a venit imediat dupa, introdusa de Dragos Dehelean, care a moderat toata conferinta mai apoi. Strategia – Viata ta, preocuparea mea – e sustinuta pe o serie de promotionale tip PSD – sepci, tricouri, sorturi, prosoape, periute de dinti!
Prezentarea a fost una slaba calitativ, presarata cu expresii “n-avem mult timp la dispozitie”, “trecem peste asta”, “hai, zi, zi, zi”, iar logistica le-a dat putin de furca in momentul in care microfonul nu a functionat din prima. In rest, evenimente in Moldova – bazinul electoral clasic PSD si alimente pentru batrani si saraci – pomana electorala.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/gradient.jpg

A treia echipa, Gradient – campanie pentru Valeriu Zgonea, PSD – a socat inca din start, venind cu tricouri marca Zgonea(un fel de Z a-la Zorro). Dupa ce au trecut si peste problemele cu microfonul(din nou), au prezentat o campanie in 3 mesaje mari:
“Vrei sa o faci, dar ai cu cine?” – cu Zgonea, bineinteles, mesaj promovat prin mediile clasice de comunicare
“Voi decideti, noi promovam” si conferintele “Vrei sa o faci”(cu Zgonea), centrate foarte mult pe cultul personalitatii politicianului in defavoarea problemelor sociale.
“Azi virtual, maine real” – campionat de Counter Strike si FIFA cu premii(nu inteleg ce legatura ar totus icu restul campaniei).
Totul culmineaza desigur cu un concert, de pop-house si rock-hiphop(in Craiova?) si un meci caritabil la care se “spera sa vrea cineva sa vina sa ne ajute” cu transmiterea lui live.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/Goebbels.gif

Goebels a avut cateva scapari in analiza initiala, mai ales cea legata de criza imobiliara care a fost generata de criza financiara, desi dupa anumiti experti a fost invers.
Notabile au fost tactici precum – zborul cu Zeppelinul(ca cel care s-a prabusit Hindenburg in 1934) pentru a prezenta haosul urbanistic jurnalistilor si reprezentantilor ONG si crearea unui Wiki pe wikipedia.com – despre urbanism si sa lanseze un portal ecourbanism.ro
Am zis in final, daca nu le iese, ca se muta in bazinul electoral al lui Attila Korodi, din Covasna – Harghita.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/FiftyFirst.jpg

Echipa Fifty First si campania “Fa-o pentru tine”, urnacuidei.ro, una din cele mai creative campanii de la categorie, a reusit sa surprinda prin cutie mai degraba decat prin strategii. Au abordat calea clasica de lideri de opinie – sefi de an si ONG-isti, mergand pe un mecanism de cointeresare – informare si crearea de comunitate in mediul studentesc.
Mici neconcordante intre obiective, insa in rest o campanie online destul de bine conturata, capitalizand pe anul Creativitatii in Uniunea Europeana.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/i_know.jpg

Ultima echipa inainte de pauza – I Know, cu campania pentru Titus Corlatean, au avut ca mesaje “M-ati ales, sunt aici”, “Fa echipa cu Titus”(cu mine? 🙂 ) pentru tineri si “Impreuna cu tine pentru linistea ta”(din public “vesnica”).
Notabil mai e ca il vor aduce pe Lacatus – “ca tot are mult timp liber de cand a fost dat afara de la Steaua”- la evenimente cu gospodarul satului, intalniri de promovare a turismului si la intalniri cu rromii din zona. Un alt element foarte frumos al campaniei e afisul in limba rroma ca parte din campanie.
In rest lucruri clasice, pomi de Craciun si scrisori electorale.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/Les_Mains_Sales.jpg

“Mainile murdare”, au abordat impozitul forfetar ca pe o “pedeapsa capitala pentru societate”, mizand pe dezaprobarea aproape unanima din societate legata de gaselnita guvernului. Cea mai importanta parte a campaniei este aducerea unei ghilotine in centrul oraselor vizate de campanie si ghilotinarea unui manechin in mod simbolic. Vor sa lanseze in blogosfera o leapsa “Ce ai face daca ai plati impozit pe blog?” – unii dintre noi platim deja, daca facem bani din el 🙂 . In final, vor sa blocheze Piata Victoriei pentru a aduna semnaturi antiforfetar. O campanie cu putere.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/MkPolis.jpg

“Pont a face sport” cred ca a fost una din cele mai slabute campanii de la Prezentarile Publice, mergand pe o strategie de “Mens sana in corpore sano”. Tacticile folosite sunt clasice PSD – dam sepci si pomeni electorale, singura parte cu adevarat interesanta fiind meciul intre, atentie:”CS Energia Rovinari si Pandurii Tg.Jiu” – baschet versus fotbal.
Pe final au gresit trustul de presa pe care aveau planul media, transformandu-l din Intact in “impact.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/Puzzle.jpg

Puzzle a fost cea mai creativa dintre echipele de la Politica. Chiar Bogdan Ciuca, pentru care au facut campania, i-a caracterizat:”gandesc proaspat si ciudat pe alocuri”. Dupa mici probleme cu filmul prezentarii, au reusit sa il ruleze, ne-mai-spunand nimic in plus. Au realizat un fel de “troubleshooter” Ciuca – identifica problema lui Nea Ion Galateanul(a se citi din Galati) si ofera solutia. Inclusiv pentru moarte. Locuri de veci oferite de Bogdan Ciuca in Galati. Asta da campanie electorala.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/Liars.jpg

Ultima echipa de la Politica, The Liars, a aratat ca “politica are si chip de femeie”. Cu ajutorul site-ului avemfemei.ro si a stencilurilor cu siluete de femei pe pereti, ei propun cresterea perceptiei pozitive asupra femeilor in politica. Langa asta se adauga un Cabinet al Robertei Anastase in Vama Veche(ca nu sunt suficiente intruziuni in Vama deja), initiativa de a o pune pe Presedinta Camerei Deputatilor in camin cu alte 3 studente – toate pentru a o apropia de tineri.
Are si blog, normal, insa pe wordpress, total neprofesionist. Totul se finalizeaza cu concert, discurs si petrecere.

————————————————

http://school.discoveryeducation.com/clipart/images/lunch-color.gifLa ora 13:30 am luat pauza de pranz, moment in care am schimbat si tema pentru prima zi. Am trecut la PR. Efectele au fost imediat vizibile dupa pauza, sala fiind cam de 3 ori mai plina. Drept urmare am petrecut 15 minute mutandu-ne prin sala si asezand sacune in plus.

————————————————

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/5_O%27clockTeaM.jpg

“Nu-ti virusa copilul” a fost prima campanie prezentata la PR, care a surprins prin ideile de teasing din Pizza Hut, site0uri de vacanta : ” Copilul tau e amenintat”. Au ales sa faca cursuri de parenting pentru parintele 2.0 si sa stimuleze bloggerii cititi cu pachetul de software de la Kaspersky gratuit. Evenimentul propus de ei este unul online, in care se demonstreaza prin diverse metode ca amenintarea exista pentru copii. Pe termen lung, vor sa se extinda in licee cu ajutorul Salvati Copii. Overall, o campanie draguta, bine gandita strategic, insa puncte in minus la creativitate.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/boom_PR.gif

Concurenta, Bitdefender, a trimis in piata produsul antivirus cu campania celor de la boomPR, “Amenintarea e aici, infrunt-o!” Mergand pe o strategie de informare corecta si completa, au propus o abordare pe 7 amenintari ale online-ului. Nu stiu cati dintre voi ati jucat Venerix. E cam acelasi lucur, in bolile cu transmitere sexuala. Din nou bloggerii vor fi pusi la scris, tot pentru o licenta de antivirus, iar pe langa asta se va porni o leapsa. Pe final au prezentat si offline-ul in facultati – un SuperBit de plus si 7 amenintari.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/dot.jpg

“Dot” a primit drept client Raiffeisen Bank, realizand o campanie restransa. Izul corporatist s-a simtit de la capatul salii si sloganurile au fost foarte asemanatoare cu ceea ce am mai vazut pe banking – “impreuna” etc. Platforma de networking cu clientii si monedele personalizate au fost punctele cele mai interesante ale prezentarii, culminand cu inmanarea unei monezi chiar tutorei lor.
Later Edit: Vreau sa le dau si puncte in plus pentru initiativa comunicarii personalizate cu consumatorii prin platforma de feedback.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/GlamSquad.jpg

Echipa din care face parte si fosta mea colega de liceu, Alexandra, a facut o impresie destul de buna, mergand pe un concept de prezentare foarte personal – fosta angajata Ioana la Coca Cola HBC. Sub sloganul “Tinem legatura”, fetele au prezentat un program ce seamana leit cu Alumin AIESEC si Heading For the Future. Campania e foarte frumos si personal construita, prin cadouri anonime cu mesaj, scrisori de mutumire, exit interviews si o gala a celor mai buni angajati. Si ele vor sa foloseasca bloggerii, angajandu-i de proba in Coca Cola pentru o saptamana – sunt curis daca vor vrea.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/grupa_mica.jpg

Grupa mica, echipa din care face parte Flori(a fost pe PR si pe Incoming Exchange in AIESEC), a lucrat cu BCR si implicit cu Nicoleta Deliu(pe care o cunosc de la IAA YP). Ei au prezentat o strategie bazata pe seminarii de educare financiara pentru liderii de opinie din jurnalismul de specialitate(afla ca exista diferenta intre credit si debit ca si intre “gloss is ruj” sau “diesel si benzina”). Pentru angajatii care folosesc POWERCARD, au creat o tombola interna si o “Camera Secretelor”. Bloggerilor iubitori de caini le vor da si caini si powercard timp de 2 luni si le vor acoperi cheltuielile de intretinere, desgur daca vor scrie despre experientele cu Powercard. In vacanta vor intampina oamenii cu mimi Powercard – cu evantaie. Totul culmineaza cu un experiment “Girls and the city” cu bloggerite cu powercard in 3 etape:

  • 1 saptamana fara cash
  • shopping virtual pe Oxford Street
  • bilantul si premierea celui mai smart shopper.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/heels&ties_PR.gif

Au pornit prezentarea campaniei pentru Recolamp aprinzand un bec. Au avut un singur speaker, foarte carismatic, care a vorbit despre legea reciclarii becurilor si despre normalizarea procesului de reciclare. Mesajele au fost unele imperative – “…Foloseste containerul Recolamp”, corelate cu vizite Recolamp cu ajutorul ONG-urilor locale la toate companiile care au centre de colectare. Interesanta abordarea, insa saracuta strategia.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/jack.jpg

The Jack au vrut sa faca Bucurestiul sa respire, cu ajutorul Carpatcement. Abordarea lor de buzz-atentie-constientizare-actiune s-a concretizat printr-un set de evenimente in care voluntari ofera masti de gaz oamenilor pe strada, la redactiile media si in companii, le pun pe manechine in magazine sau pe statui in parcuri. Totul pentru a ilustra Bucurestiul peste 20 de ani. Tot in parcuri vor trasa conturul omului mort din cauza lipsei mastii de gaze in 2029. Punctul de maxim al campaniei e conferinta live pe internet si diversiunea cu aparate de fum intr-o caldire corporate. E in mod cert una din favoritele la PR.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/Juniors.jpg

Juniors au avut de vorbit despre Tara lui Andrei, initiata de Petrom. Si-au ales ca target jurnalistii si liderii de opinie din ONG, radio, muzica si au decis ca ii pot “persuada“(nu stiam ca exista cuvantul 🙂 ) prin pasapoarte, drapel si imn din Tara lui Andrei, pentru inceput. Au continuat prin Apropo TV si Andi Moisescu, un eveniment de lansare destul de slab si coinciderea zilei noationale a Tarii lui Andrei cu Ziua Nationala a Romaniei. Sincer, puteau sa scoata mult mai mult de la campanie daca il personificau mai bine pe Andrei. Era sa uit de faptul ca si bloggerii mari vor fi invitati sa scrie despre asta.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/Matrioshka.jpg

Unul dintre briefurile sociale – violenta in cuplu – dat de SensiBlu, a fost rezolvat de catre echipa Matrioshka prin “Sparge tacerea, nu fii complice violentei” in licee, cu ajutorul lui Tudor Chirila(oare de ce?) si a unor mesaje dur de adevarate pe facalete si tigai. In acelasi timp, isi doresc sa serveasca mancarea in KFC si McDonalds pe farfurii personalizate cu campania, desi in restaurantele cu pricina sunt putine produse servite pe farfurii. Una din ideile frumoase a fost sa imbrace bancile in hartie albastra si sa le transforme in colturi de defrustrare, ca alternativa la violenta. In rest, leapsa pe bloguri si 360.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/Press_the_Button.jpg

Umbrela Verde, proiectul de CSR al Tuborg, a primit rezolvarea echipei prin abordarea “dragostea nu dureaza 3 ani”, casatorind Tuborg cu Umbrela Verde, cu simbolurile anterioarea cavaleri de onoare, la Miramar. Radio Zu si Simplu vor concerta in cinstea casniciei. Puratorii de mesaj mi s-au parut sa aiba un potential exploziv foarte mare, punandu-i alaturi pe Mircea Badea si pe Ministrul Mediului. Bineinteles ca si aici bloggerii vor fi implicati sa scrie despre campanie si sa genereze trafic. Desi vor o colaborare cu radio Zu, totus au creat si o specie de mitocanie urbana(Guerrilla), Omnis Indolentum. Sunt curios cum o sa le impace pe cele 2 🙂

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/REDIM.jpg

Echipa REDIM a realizat campania pentru Edendor, un proiect din Cluj al firmei Impact, sub mesajul “ti se face dor”. O camapnie gandita sa fie foarte exclusivista si fancy, cu carnaval si serata dansanta. Nimic spectaculos, din pacate.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/the_bowties.jpg
Ei au construit pentru RBS o dezbatere in colaborare cu ARDOR, pe teme financiar-bancare, cu specialisti din domeniu si cu un juriu care sa decida partile castigatoare. In directia jurnalistilor, au ales sa le arate sistemul de banking preferential, chiar de ziua internationala a bankingului.
Gala RBS de 14 ani si promo pentru cardul Gold nu au lipsit nici ele din campanie.

http://www.olimpiadelecomunicarii.ro/images/logo_echipe/2009/ThemisPr.jpg

Nutline se pare ca a devenit Ministerul Distractiei sub condeiul ThemisPR . Au atacat toate mediile posibile online si offline, foarte bine, insa cred ca au pierdut esenta semintelor. Meciul, gasca si asocierea cu bere. Se putea si mai bine.

Daca ar fi sa se implementeze toate campaniile de mai sus, ar trebui Bobby Voicu, Zoso, Manafu sau Bad Pitzi sa nu mai scrie in lunile urmatoare decat despre BCR, RBS, Petrom sau Carpatcement, Bitdefender sau Kaspersky, desi ar face profit destul de fumos din produse si ar putea primi chiar catei(in cazul BCR).

Acestea fiind zise, declar inchis articolul zilei intai al Pitchurilor publice, surprins in mod placut de ceea ce am vazut.

13 thoughts on “Olimpiadele Comunicarii 2009 – Ziua 1 – Pitchurile Publice”

  1. Ti-ai facut temele! Felicitari pentru atentia acordata si pentru rabdarea de a scrie postul acesta. 🙂

    Si…traiasca bloggerii influenti…ca fara ei nu mai facem campanii de PR sau Advertising 😛

  2. Mersi frumos de comentariu. Am muncit ceva ore la el.

    Nice to have met you azi.
    Te-am adaugat la blogroll – sectiunea prieteni.
    Will you add me to yours?

  3. Echipa dot a fost singura care a realizat ceea ce se numeste campanie de PR in adevaratul sens al cuvantului. daca “ti-ai fi facut lectiile cum trebuie”, ai fi observat faptul ca sloganul utilizat de ei porneste de la actualul slogan Raiffeisen, “reusim impreuna”. Mai mult decat atat, pr-ul in forma lui clasica, ce vizeaza LEGATURILE cu mediul extern si intern, nu uzeaza (sau uzeaza foarte putin) de elemente precum btl, buzz marketing, marketing ambiental si de guerrilla. Dot au prezentat o campanie clara, REALIZABILA si cu efect, dincolo de orice fel de blogging sau asociere cu “vedete” sau “mai putin vedete”. miza a fost relatia cu clientii si cu mass-media, pt ca, dupa cum bine ar tb sa stii, cine se are bine cu jurnalistii, are toate sanselesa fie vazut bine. si ca sa inchei aici, acesta este adevaratul pr, mai mult decat advertising sau mult in trend-ul CSR. Let the best win 🙂

  4. 🙂 Stiu de la ce porneste sloganul. Insa sunt de parere ca PR-ul clasic, cel putin asa cum e predat in scoli, e mort si ingropat.

    O campanie de genul celor de la Dot poate cel mult sa faca ambasadorship in interiorul companiei, pentru ca in extern se pierde intre alte mii de campanii, neavand elemente extraordinare prea multe, din pacate.

    Ma bucur ca starnesc dezbateri si vreau sa spun ca ce am scris pe blog e parere personala, de la prezentarea publica.

    Gandeste-te ca asa vede si un client campania, fara insidere de companie 🙂

  5. clientul are in mod sigur “insidere de companie” :)) fac un efort si repet inca o data (si ultima data, pentru ca, tin sa mentionez, nu sustin pe nimeni, pur si simplu am fost acolo si am vazut, iar “parerea ta strict personala” m-a deranjat si m-a facut sa ridic din spranceana) campania s-a adresat strict clientilor si nu dorea deloc vizibilitate la nivel general 🙂 cat despre ingroparea metodelor clasice, spun doar atat: nu tot ce e complicat, strident, agresiv e si bun.iar exemplele abunda.

    cum am spus anterior, let the best win 🙂

  6. Exemplele abunda de ambele parti.

    Brief-ul acordat de Raiffeisen Bank : Realizarea unei campanii care sa creasca notorietatea Raiffeisen Bank in randurile publicului urban, cu varsta intre 18 – 45 de ani, ca banca responsabila, care furnizeaza consumatorilor produsele bancare cele mai adecvate situatiei lor financiare.

    E campanie de notorietate. Adresata publicului urban, nu doar clientilor. Daca era destinata doar lor, o punctam mult mai sus.

    Intr-adevar, let the best win 🙂

  7. of doamne. esential in orice fel de campanie – segmentarea si alegerea publicului tinta. nu te poti adresa tuturor, asa ca alegi un segment catre care iti directionezi strategia. 🙂 => ei s-au adresat clientilor.actualilor clienti.atat. m-ai facut si sa le citesc/ascult toata prezentarea pentru ca stiam ca gasesc argumente. 🙂 dar nu-i nimic. mi-a placut.

  8. deci o poti puncta mult mai sus, stiu ca poti 😉 asculta-le prezentarea.

  9. Sunt de acord cu argumentul segmentarii atunci cand rezultatul acopera cerintele briefului.

    Oricum o sa vedem vineri rezultatele finale.

    Imi mentin parerea si cred ca totul depinde de cum interpretezi brieful. Eu l-am vazut ca o camapanie de notorietate generala – ad literam din descriere. 🙂

  10. “ad litteram” e greseala. Sorana Savu, un expert in domeniu, a punctat foarte clar – te poti adresa si unui singur individ, din publicul tau general, daca vii cu argumente. 🙂 mult nu inseamna si eficient. and I rest my case.

  11. 🙂 sunt acceptate ambele variante – si ad literam si ad litteram

    Cat despre ce spunea Sorana Savu, de acord, trebuie sa fii eficient. As adauga aici si eficace – element premiat in ziua de azi, mai ales in context de scadere a consumului.

    Eu zic sa lasam juriul sa delibereze pana vineri si poate ne intalnim pe acolo sa continuam dezbaterea.

  12. Celor de la DOT te-au spus sa facă pr, nu advertising, să se axeze pe clienţi. Exact asta au făcut. N-au prea avut de ales, n-au putut sa facă guerrilla marketing cu boşorogi.

  13. @Flo – imi pare rau atunci, daca au avut un client mai rigid. PR oricum inseamna mai mult decat doar sa te axezi pe clienti.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *