Evenimentele pe Facebook si rata de participare – Baha vs. bataie cu apa

Urmăresc îndeaproape mecanismele de comunicare pe care le pune Facebook la dispoziție și pot să zic din capul locului că Events este cel mai plin de spam și cel mai lipsit de orice urmă de eficiență, pentru că te lasă să inviți toată lista ta de prieteni, iar prietenii tăi pot invita, la rândul lor întreaga lor listă ș.a.m.d. Există și scripturi care să te ajute să faci asta, însă nu scriu articolul ăsta ca să te învăț să faci spam. Recent, am văzut două exemple foarte bune de folosire a evenimentelor pe Facebook, unul care ilustrează AȘA DA și unul care ilustrează AȘA NU:

2011 Baha Summer Party (event)

Hard facts: au fost invitați în jur de 30.000 de oameni, au dat Attending 5000 de oameni, au dat Maybe cam  2000 și au participat aprox. 2500- 3000.

Treaba asta s-a întâmplat nu pentru că au făcut spam ca demenții, ci pentru că au adunat în jurul conceptului o comunitate de petrecăreți.

Baha e o petrecere cu istorie(a început prin 2005, într-un grup destul de mic, față de monstruozitatea din 2011) și a crescut de la an la an. În fiecare an, Baha a crescut – inițial la câteva sute de oameni, apoi la mii.

Baha e o petrecere aparent privată – nu poți să intri dacă nu știi pe cineva(cel puțin așa era conceptul inițial). Te oprea la intrare, chiar dacă auzeai de petrecere și veneai, dacă nu era cineva cunoscut înăuntru. Fiecare venea, deci, cu prietenii, iar grupul se mărea de la an la an.

Baha e diferită față de alte petreceri, pentru că plătești o singură dată și bei de la bar toată noaptea. Nu e ieftin ,dar e echivalentul unei nopți lejere de ieșit în cluburile ieftine din București.

Organizatorii Baha au folosit Facebook atunci când au zis că e momentul să dubleze încă o dată numărul de participanți. Bazându-se pe comunitatea de anul trecut, au făcut evenimentul pe Facebook, care apoi s-a întins de la grup la grup și pentru că trebuie sa te inscrii pe facebook.com/bahaparty, pe baha.ro si/sau sa dai attend pe event-ul pe Facebook. Așa scria la descrierea evenimentului – a impus o restricție. Mai mult, organizatorii le-au spus că au intrat deja în circuitul închis al petrecerii, ceea ce a ridicat și mai mult evenimentul în ochii facebookerilor.

Baha s-a poziționat ca activitatea nr.1 din noaptea aia pentru grupul respectiv de oameni. De aceea mai mult de jumătate din cei care au dat Attend au și venit.

…și acum să vedem reversul:

Bătaie cu apă (event)

Hard facts: 110.000 de utilizatori de Facebook invitați, 35.000 au dat Attending, 10.500 au spus că poate vin, iar la eveniment au participat doar 400-500 de oameni(din mărturiile celor care au fost acolo).

Bătaia cu apă poate să fie, întradevăr, fun, însă un eveniment de tipul ăsta are nevoie de un grup de oameni care să fi făcut deja treaba asta cel puțin o dată și care să creeze masa aia critică, cea care face diferența între un eveniment mișto și unul în care te simți stingher. Cea mai importantă întrebare din mintea potențialilor participanți a fost: ”oare o să mai fie lume sau o să fiu doar eu(și grupul meu) singurul penibil din Herăstrău care a venit să se bată cu apă după ce a citit despre asta pe Facebook?” Da, întrebarea a fost așa de lungă și așa de grea și cred că a cântărit decisiv la rata mică de participare.

Nu a contat nici promovarea făcută în media tradițională, nici cei peste 100.000 de oameni invitați, nici entuziasmul creat înainte de eveniment. A contat, în final, întrebarea de mai sus și faptul că bătaiai asta cu apă nu a fost considerată evenimentul nici măcar de Top 10 pentru cei care au dat Attending și n-au venit. Pur și simpul nu au avut suficiente motive pentru care să iasă din casă, ca să vină până la Aviatorilor.

Concluzii

Cred că ți-ai dat seaman deja care e AȘA DA și care AȘA NU. Din câte am putut vedea mai sus, unul din mecanismele prin care poți să îți asiguri participarea la evenimentele promovate doar sau în principal pe Facebook este să le oferi participanților o promisiune valoroasă, care conține niște beneficii clare:

Baha – vii la noi și de 50 lei te faci praf, împreună cu alte 1000 de persoane de sex opus, în weekend, în aer liber, vara.

Bătaie cu apă – vii și te uzi leoarcă, poate îți strici telefonul, poate te împrietenești cu niște oameni

La primul, deși a plouat în ziua respectivă, s-a strâns multă lume. La al doilea, a fost soare și cald, însă, cu toate astea, doar 400-500 au participat. Așa că, data viitoare când mai organizezi/promovezi un eveniment pe Facebook, ține minte că oamenii vor veni dacă le promiți un beneficiu clar.

4 thoughts on “Evenimentele pe Facebook si rata de participare – Baha vs. bataie cu apa”

  1. Nu prea sunt din aceiasi categorie: Baha este un eveniment offline cu 5 ani de experienta care si-a adus comunitatea (deja mare ) in online si a folosit-o pt a transmite mesajul mai departe: “hai sa petreci cu mine ca nebunul la o petrecere monstru!”
    Bataia cu apa in schimb a pornit din online, de pe facebook, fara o certitudine ca ea chiar se intampla, a fost o joaca si cam atat.

  2. si sa nu uitam ca in ziua/seara petrecerii Baha era o vreme f aiurea, statea sa ploua si chiar ploua, a dat cateva rafale torentiale

    daca era vreme buna cu siguranta ca am fi fost si mai multi, peste 3000 cu bine 😉

  3. @stefan da, ceea ce face modelul de promovare cu atât mai bun. Au reușit și în condiții de aproape criză

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *