Imobiliarele, criza si online-ul – nu arata a 2012

Contextul a făcut ca în ultimele zile să arunc un ochi pe site-urile companiilor de imobiliare, atât agregatoare cât și dezvoltatori cu site propriu. Dacă la primii, la care se vede clar pachetul de idei de marketing și usability, mai merg cât de cât, trecând peste anunțurile dublate, pozele proaste și anunțurile scrise ca la Mica Publicitate în anii 90, la cea de-a doua categorie m-am speriat.

Am dat peste site-uri în Flash, site-uri neactualizate din 2009, site-uri într-un HTML sau ASP rudimentar, fără prețuri, fără poze calume, dar cu planuri, cu 3D-uri.

Evident, după cum v-ați dat seama, nu am înțeles mai nimic din piață și tot pe motoarele de căutare am ajuns să mă interesez de complexuri de apartamente și tot pe site-urile de agregatoare am ajuns.

Cum ar trebui să fie experiența pe un site de imobiliare(de brand)

Intri în casa omului, mergi într-o vizită virtuală cât mai fotorealistă dacă nu chiar video din interiorul construcției(dacă e finalizată). Vine cu tine un agent imobiliar virtual, îți povestește în 30 secunde ”elevator pitchul” și apoi apare prima interogare pe ecran – ce vrei să faci mai departe – cumperi sau închiriezi?

În funcție de răspuns, agentul continuă povestea cu încă 30 de secunde, după care te întreabă: cât ai buget disponibil? Primești apoi o ofertă personalizată în funcție de range sau o ofertă de credit, în cazul în care nu te încadrezi în buget.

În paralel cu traseul ăsta prin site, evident, trebuie să ai și o secțiune text, în care să prezinți:

– foto cu apartamentele

– prețurile pe metru pătrat și pe apartament, cumpărare și chirie

– oferte de creditare de la parteneri

– localizare exactă pe hartă a clădirii

– foto/video împrejurimi

Luați și dezbateți. Cred că genul ăsta de gândire funcționează și pentru alte tipuri de website-uri, pentru că oamenilor le place să fie duși de mână și să li se prezinte, nu să se piardă în mesaje de marketing și prețuri ascunse.

15 thoughts on “Imobiliarele, criza si online-ul – nu arata a 2012”

  1. Ai pretentii… Uiti cum e traseul real? Apartamentul e in centru, doar 3 statii de tramvai de centru si 1 de autobuz. Apoi ajungi la bloc, urci, prezentarea e cam asa: are X camere, e bloc bun, e ultramodern, vedeti biblioteca luata din 93, da? Il cumparati? Pretul e X si clientul nu negociaza(ca asa l-a sfatuit ajentul). Mai e mult pana sa ajunga piata cum o descrii tu :) . Vezi prin Germania sau SUA daca ai pretentia la site-uri realizate omeneste.

  2. Ăla e traseul offline. Ar fi tare să faci un site de imobiliare în care să te și țigănești online. Totul pe net 🙂

  3. Titus, daca ai stii oare cat costa dezvoltarea unui site de imobiliare ca la carte, ti-ai da seama de ce nu exista pe la noi.
    Cei care fac “afaceri online” cu imobiliare sunt niste oameni care n-au in spate firme cu bugete de cateva sute de mii de euro pentru dezvoltarea unui asemenea site, ci mai degraba sunt niste mici comercianti care castiga din anunturi si comisioane de vanzare. Daca vrei sa-ti iei un apartament sau o casa, ti le cumperi indiferent de prezentarea site-urilor… pentru ca ai nevoie.
    Uite, acum 2 ani, am avut placerea sa lucrez pentru optimizarea http://www.ketb.com/ si am vazut cam cum merg lucrurile. Este atat de multa munca, incat a fost nevoie de 6 oameni numai la optimizare a hartilor pe Google cu toate adresele caselor de vanzare.
    Nu cred ca in Romania are cineva interesul sa construiasca un astfel de site pentru ca nu prea sunt nici bani in piata de constructii.

  4. Ana, nici să lucrez cu echipe de 30 de oameni nu ajung la sute de mii de euro pentru un site. Hai să zicem 50.000 for the sake of the argument. Site-ul de mi l-ai dat exemplu se poate face pe un Google Maps cu POI-uri relativ simplu, cu niște programatori și cartografi buni. Eu nu vorbeam de agregatoare, ci de proiecte imobiliare mari, ansambluri de clădiri. Interesul există în măsura în care el e suscitat. Nu m-am referit la cei mici care fac afaceri online cu imobiliare, ci la dezvoltatorii mari, care vor să vândă/să dea în chirie repede și bine.

  5. Titus, eu ti-am vorbit pe caz, nu din carti.:)
    Concret, consultanta in optimizarea acelui site – 2 versiuni:.com si .co.uk – costa 100.000 euro /an. La aceste costuri, se adauga programare, CRM, vanzari, etc.

    Site-ul pe care ti l-am dat nu este un agregator, ci o agentie imobiliara mare, cu firma de constructii incorporata.

    Dezvoltatorii mari din Romania n-au nici un interes pentru asemenea proiecte online. Majoritatea fac afaceri cu statul sau cu firme externe, iar afacerile in constructii in Ro se fac numai pe baza de relatii cu marii cumparatori.

    In RO, nu avem oameni cu bani independenti politic; si-atunci cui ar servi o astfel de minunatie online ? Consumatorii finali sunt legati de maine de conditiile de creditare, iar marii constructori nu se incurca cu vanzarea catorva apartamente sau inchirierea lor prin intermediul mediului online.

  6. cred ca depinde titus…cateodata e mai complex acest proces si o simulare virtuala nu este relevanta de loc.

    in plus,sunt ff putini experti in mkt imobiliar pt ca e o piata aparte, iar clasicii din agentii nu o pot intelege si nu pot concepe o strategie care sa dea rezultate.

  7. @Ana ai testat interesul dezvoltatorilor români pentru tipul ăsta de proiect? Nu văd legătura între dependența politică și nevoia de site, iar banii ăia de care vorbești tu sunt la cotațiile de afară. Nu trebuie să faci ”avioane”, dar nici în epoca de piatră nu e ok să rămână.

    @oana Complex, abstract, cum o fi, eu dacă vreau să îmi iau o casă, mă interesează să găsesc ceva ce îmi rezolvă problema, în bugetul alocat.

  8. Titus, nu vreau sa te contrazic. Te rog, testeaza tu interesul marilor dezvoltatori din Romania. Eu nu am “intrare” in birourile persoanelor de decizie. Eu stiu niste cazuri concrete pentru 3 firme de constructii care nu au nevoie de site pentru ca vanzarile se fac pe relatii si indeosebi pe relatii politice. Nu stiu despre piata asta decat ce mi-au spus ei, dar judecand dupa cei 10-15 ani de experienta a fiecaruia, probabil cam asa stau lucrurile. Online-ul este neinteresant pentru ei si colaboratorii lor. Am un prieten care a incercat sa gaseasca investitori si in ro si in afara pentru un site de imobiliare si de 1 an si jumatate inca n-a gasit, desi planul de business e foarte ok. Nimeni nu vrea sa investeasca, pentru ca online-ul este pentru mase, iar masele n-au bani decat din credite si nu reprezinta o atractie pentru acei mari dezvoltatori de care vorbesti.

  9. corect, e un business de relatii. nu f multi oameni au 3-500,000 Eur pt un apartament de lux si daca au banii astia, nu si-l vor cauta pe un website/online.
    deci dezvoltatorii care si-ar permite sa investeasca k lumea in mkt nu au de ce pt ca nu e un canal eficient.
    unde e nevoie de o optimizare serioasa – agentii care lucreaza pe segmentul low-middle end, dar acolo comisionale sunt mici si investesc mai greu in mkt…
    eu am fost multumita de infrastructura celor de la coldwell: http://www.cbimobiliare.ro/

  10. @Ana și pentru minerit onlineul era neinteresant până acum vreo 2 ani. Orice piață de genul ăsta mie îmi miroase a new business. Dacă nu acum, cel puțin în 1-2 ani o să miște ceva.

    @oana nu vorbesc aici de proprietățile de lux, ci de mid-range, de sub 100.000 spre 100-200.000 euro. Repet, nu vorbesc de agenții(intermediari), ci de clientul direct(vorba aia, îl scap de niște comisioane pe costul ăla de dezvoltare web și campanie).

  11. Cred ca vorbim de doua lucruri diferite – minerit si constructii.
    In constructii se fac foarte multi bani in Ro din relatiile offline, pasate de cei vechi noii generatii. Din nou, vorbesc pe cazuri concrete, nu pe ideile mele.
    Online-ul nu-i mediu propice si nici nu va fi pentru ca consumatorii de rand n-au banii cu care s-au invatat marii dezvoltatori, bani adusi din relatiile cu statul si alte grupuri de interese.
    De acord cu tine, vor fi cateva agentii imobiliare care vor inflori cu site-uri online, odata ce se redeschide piata creditelor, insa dezvoltatorii vor ramane mereu departe de online pentru ca nu-i profitabil.

  12. and friends in the RE business :) sunt doar cateva mici posibilitati aici, dar merita discutate doar offline :)

  13. Eu de ceva vreme ma ocup de tranzactionarea a 50 Ha teren agricol si am lucrat si cu agenti imobiliari si cu un site FSBO http://www.hipermarketimobiliar.ro/ .Agentii nu au venit cu nimic,dar de pe site-ul imobiliar am vandut 22 Ha fara comision si fara bataie de cap in decurs de 4 luni,e un baiat acolo care ma suna odata pe luna(el se ocupa de tranzactia mea si probabil si a altor catva zeci de oameni) sa ma intreaba de sanatate (Adrian-0760.368.894) si imi actualizeaza preturi,suprafete,etc si in plus ma informeza ce tranzacti au mai avut loc in zona mea si la ce pret(un pret real ca el nu are nici un interes la pret).Daca vreodata mai vreau sa vand ceva in afara de terenul acesta,nu am sa mai apelez la agentii imobiliare,ci doar la site-uri imobiliare profesionale

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *