Marti , 19 Mai, am ajuns aproape la fix, ma dezvolt.
In principal, campaniile care au atras atentia publicului au cele mai mari sanse de reusite. Anul acesta la Olimpiadele Comunicarii am marcat social networiking, virale, bloguri, insa nu am marcat din nou nimic in directia permision marketing. Aceleasi intreruperi, un pic mai frumos ambalate. Cititi mai jos in detaliu.
Prima categorie de concurs – Advertising. Efectul a fost unul de asteptat, sala a fost iar plina. De data asta organizatorii au fost pregatiti.
Din nou, nu o sa intru in detaliile de briefuri, ci doar filtrul meu. Briefurile sunt aici
Dragos Dehelean a introdus prima echipa, 10 minute. Tot Recolamp, de data asta pentru cetateni, nu pentru companii. Sub mesajul “nu exista becuri arse, ci doar becuri reciclabile”, cea mai notabila parte a campaniei a fost bannerul online in care becul spart e luat din cosurile Recolamp si dus cu ambulanta de becuri, iesind apoi aprins. In rest au fost elemente clasice, combinate.
*aici a participat Anca, fost VicePresedinte Resurse Umane, AIESEC Iasi.
A crapat piticu, una din echipele cu nume mai creativ, a avut culmea cea mai glamour campanie, pentru Kudica de lux. De la inceput campania a fost creata pentru targetul “pisi” si a surprins prin flashmob cu scenete reprezentand site-ul si un sistem de plasare a sunetului in spatiu ce iti repeta ce decizii sa iei “Gucci sau Vuiton?”. Sub deviza “inspiring your choices” au creat si un lounge special, un culoar uman vorbitor in mall-uri si un spot publicitar in aceeasi tema obsesiv de nehotarata. Una peste alta, a fost una din campaniile foarte bune ale zilei.
*aici a participat Alexandra – sora fostei presedinte AIESEC Bucuresti, Oana.
Echipa cu nume de organizatie 🙂 , a promovat cardurile RBS cu care “ai reduceri aproape la orice”. Ideea creativa s-a bazat pe exagerarea caracteristicii de folosire oriunde, utilizatorii fiind filmati pentru spot introducand cardul in diverse nise – telefon public, aparat de cafea, etc. Partea de outdoor a parut mai buna, fiind amplasate in antiteza, aparate de popcorn de exemplu, in fata magazinelor care ofera reduceri, creand efectul “aici da, aici nu” . O campanie medie ca si executie.
Knock Knock a facut o campanie draguta cu motociclisti si rock pentru Jack Daniels. Nu o sa spun mai multe, pentru ca targetul bautor de Jack din Romania prefera muzica retro/house si nu umbla cu motocicleta. Mai mult, juriul i-a intrebat de ce au realizat o campanie pe motociclete la o bautura alcoolica. Tot ei au spus ca vor cumpara bloggerii cu sticle de Jack 🙂 Asta e.
Biz e in cautare de noi abonati pe site, iar little Thoughts vine cu propunerea “Gandeste BIZ”, o campanie care e menita sa compare resursele din business cu cele naturale, atat pe outdoor cat si pe bannere online. Pe langa asta, vor sa imparta panouri solare portabile la evenimente si sa implementeze din nou cadranele solare, ca in antichitate. Nimic extraordinar, idei restranse ca numar.
De departe cea mai buna echipa de dinainte de prima pauza, Mindset a creat o campanie pentru Gillette Blue 3 legata strans cu performanta in sport. Echipa a excelat pe outdoor si events, panourile de scor “rase” de Gillette, reflectoarele cu senzori care te urmaresc sau umbrele pe pereti fiind cele mai notabile. Totodata vor sa transforme stadionul in festival, prin spectacole de copii care executa trucuri cu mingea intre reprize, copii care au fost in prealabil antrenati de mari jucatori din Liga 1. Nici pe online nu stau rau, platforma de video sharing cu trickuri inedite fiind o idee foarte buna. Totul a fost impachetat intr-o prezentare dinamica si creativa.
*Claudia si Iulia – AIESEC Timisoara.
O alta echipa favorita si paradoxal cu nume macabru, Moartea domnului Radulescu, a fost la inaltime. Prezentarea a respectat tema logo-ului, atitudinea idem. “Dulce muzica e in casa” a atras aplauze prin spot, aluziile la Guta, forta si ironie fina. Una dintre ideile foarte bune din portofoliul lor a fost coltul de refugiu in parc in care asculti muzica buna de la Jurnalul National. Tot asa a rezonat si Serviciul de Urgenta Contra Imbecilitatii muzicale – o ambulanta de muzica Jurnalul National. A fost frumos de tot. Mai putin partea cu posturile platite pe bloguri, asta a parut in plus. Felicitari oricum.
Echipa RG&B a avut din start o treaba mai grea, dupa ce sala a fost “explodata” de concurentii anteriori, ridicandu-le stacheta foarte sus. Ei au venit cu un concept nou, Alternative Reality Game, si cu un nume “hot and cold” inspirat de la Kate Perry. “win the zu way” e partea cea mai notabila a campaniei, un “scavanger hunt” in Bucuresti, cu indicii si indicatori. ReZUltat premii de la Radio Zu si interactiune cu alti 4 prieteni. Au gresit un singur aspect – comunicat de presa trimis bloggerilor – ei au nevoie de abordare personalizata. In rest toate bune.
Din nou Tuborg, de data asta cu Christmas Brew, a avut nevoie de o campanie. Reintinerirea Christmas Brew din perspectiva RORSCHACH inseamna, din pacate pentru ei, transformarea lui Mos Craciun intr-un mos slabutz si cam betiv, iar pe Rudolph, intr-un ren simpatic cu ochelari, ales prin “invarte sticla”, concept replicat de ei si in Universitate, Victoriei, Herastrau si Lipscani, la scara mare si cu iz de Brew. Intrebarea mea e – oare s-au gandit ce or sa spuna copiii cand o sa afle ca Mos Craciun e plin de bere si bea cu tata?
Echipa de 5 baietei, care se si alinta intre ei 🙂 Au realizat o campanie de carnetele pentru idei, pentru portalul Strategic.ro, proaspat lansat. Cele mai notabile idei sunt cele legate de carnetelul in WC-urile din baruri, marcarea acelor baruri cu carnetele in ele si petrecerea din ianuarie 2010 – Prima idee buna din an. In rest puteau exploata mai bine conceptul de carnetel de idei.
La fel ca Recolamp, si Petrom a avut 2 briefuri pentru tara lui Andrei. De data asta pentru notorietate. Echipa Voodoo a punctat bine la capitolul WiFi – Sa fii responsabil nu inseamna sa dai empty recycle bine si printuri de tipul “stai cum trebuie pe WC”; mesajul de la finalul filmelor in cinema e si el un exemplu bun – “du-te si arunca gunoiul dupa film”. Cel mai dezamagitor a fost spotul TV – copiat ca idee dupa “Tarie de caracter” de la Toyota Avensis – banner flash de pe iqads.ro acum cateva luni.
————————————————
La ora 13:30 am luat din nou pauza de pranz, moment in care am schimbat si tema pentru ziua 2. Am trecut la Comunicare institutionala, iar sala brusc a devenit mai incapatoare. Intarzierea a fost de data asta mult mai mare, dar din alte motive.
Poate aflam la festivitate 🙂
————————————————
Inainte sa incep relatarile de la partea a 2-a, tin sa precizez ca tipologia campaniilor de la Comunicare Institutionala e putin mai stricta, creatiile fiind foarte legate de brandul institutiei reprezentate. Structura e una mult mai rigida, la fel si obiectivele. In principal, strategiile au fost construite pe diseminare de informatii, organizare de evenimente si promotionale.
Prima echipa de la Comunicare institutionala a fost Alfel, cu un brief de la Ministerul Mediului, pe colectarea selectiva. Au luat puncte in plus de la mine pentru tricourile de culori diferite, conform separarii deseurilor : plastic, sticla, hartie si deseu. La capitolul elemente impresionante de campanie vreau sa evidentiez:
- spotul radio dragalas, cu cele 3 deseuri care merg sa se joace cu celelalte deseuri in locurile de colectare;
- Olimpiada Colectarii Selective – pe bresle si varste
- Caravana deseurilor cu scenete si Horia Brenciu
La final, desigur a aparut din nou Concertul, cu bilete insa inedite, gunoi colectat selectiv.
A doua campanie a marcat si a doua expunere a unui brief de colectare selectiva. Ironic, nu? Echipa l-a prezentat ca un nou trend intre tineri – “Fii pe faza, recicleaza”(chiar rimeaza, si cu comentariul). Cum?
- Inscrie in 3 cosuri – concurs de colectat selectiv – 60 de secunde
- Carnavalul reciclarii – in costume de deseuri
- Reciclezi si castigi – pe modelul Risti si castigi de pe vremuri
- Spot radio mai bun – copiuta care ajunge in gunoiul de hartie
Elmentele mai putin bune – campania pe blogurile top zelist e subtire si neargumentata, iar mesajele de colectare selectiva pe tabla ar scadea din aerul “cool” al activitatii.
Felicitari pentru spot oricum 🙂
Echipa Contrast a avut mai mult de furca in lupta cu discriminarea. Ei au decis sa scoata R-ul din rrom(ambii R) si au organizat urmatoarele:
- Tiganiada – noapte culturala, pentru ca ar fi moment de discriminare(o fi)
- Scurtmetrajele despre discriminare cu copii rromi, care sunt evidentiati a fi oameni in primul rand
- Concursul national de fotografie – copil impreuna cu parinte – ideea de departe cea mai buna a campaniei, pentru ca ataca discriminarea si la copii si la parinti in acelasi timp.
Una peste alta, o campanie destul de buna.
Hot Spots a venit cu o campanie de informare a publicului de pe litoral despre eforturile MAI. Dupa ce au depasit mici probleme de topica in propozitii si emotiile de scena, au descris o campanie destul de slaba calitativ, din perspectiva mea, cu putine inovatii, multa visare si un slogan care suna a cliseu slab “In vacanta? Cu siguranta!”. No comment. Slab.
Cea mai noua campanie de la categorie, Harm Reduction, dorita de cei de la agentia antidrog, a fost construita pe mesajul “Schimba seringa”. Totul bine si frumos cu campania, creativa, spoturi interesante, atat TV, cat si radio sau Outdoor si online. Ce cred ca au uitat complet cei de la Insomnia e ca cei care consuma heroina injectabila nu se uita la TV – l-au amanetat deja, nu navigheaza pe net – nu au calculator, aceleasi motive ca pe TV. In schimb, a fost frumoasa partea de informare a opiniei publice de noul concept – reducerea efectelor conexe ale consumului – bolile.
Echipa Involve vrea sa le spuna tinerilor ca “alcoolul nu te face mare”, cu ajutorul lui Tudor Chirila(evident), Raduleasca sau Laura Cosoi. Cum? Prin parada, forum, concurs, dezbatere, toate pe tema alcoolului in licee. Partea cea mai buna a campaniei lor a fost inlantuirea logica a evenimentelor, prezentata ca atare intr-un grafic simplu. Bun, doar bun.
Probabil cea mai buna campanie a categoriei, “Sportul te prinde”, marca On Heels, a debutat initial stangaci, cu cateva balba…balba…ieli :). In afara de cele 2 evenimente sportive cu tineri si materialele clasice de diseminare, fetele au impresionat prin spotul TV – filmat cel mai probabil cu vre-un frate/var, care e surprinzator, amuzant si graitor. Cu potential de viral chiar. Frumos. Insa o mica scapare la media. Compact a disparut din offline de vreo 2 luni.
Pe de alta parte, din pacate, una din campaniile mai putin reusite, a PRaxis, a esuat sa impresioneze prin vre-un element unic/amuzant/smart. Au incercat o asociere cu Mona Nicolici si Petrom, pe un poster cu mesajul “Noi ii platim” din care eu, personal am inteles ca Petrom ii plateste, nu statul roman. In fine, afise, spoturi, etc. Pacat si dezamagitor.
PRchers sau arcasii au dat culoare Marii Negre prin campania pro-litoral romanesc. I-au facut si un logo nou:
Cele mai notabile elemente ale campaniei sunt promovarea spa-urilor de pe litoral(luat de la Elena Udrea direct), caravana lui Maruta cu barca si concertele pe plaja. In rest, 360, social media, etc.
Penultima echipa a vorbit pe larg despre frauda prin SMS. Ei si-au dorit atragerea tuturor operatorilor mari de telefonie mobila – the 4 – in aceeasi campanie de sensibilizarea celor 9, pardon 14, ba nu clientul zicea 22 de milioane de clienti ale produselor telecom. Cele mai bune idei au fost cele de autocolante pe cartele – similar cu cele de tigari – mesajul de avertizare fiind vizibil pentru consumatorul de mobil – sau corturile de informare din orase, cu mentiunea ca nu e clar cum vor atrage atentia asupra lor. Mediu.
Ultima echipa care a prezentat a avut un brief destul de dificil, de diseminare a informatiilor pentru operatorii de cultura din Romania. Desi publicul e unul foarte mic si nisat, 9000 de oameni, ele au folosit conceptul de flashmob, cu, surpriza, o personalitate decedata de 13 ani – lucru punctat de dl. Bortun.
Una peste alta, azi am aflat ca sunt extrem de la moda “happening-urile” de tipul flash mob, concursurile si evenimentele in general, iar de ieri ni s-a confirmat apetitul pentru bloggerii cititi.
Un alt aspect evidentiat azi foarte clar e diferenta de abordare intre o campanie de comunicare institutionala si una de advertising. Cer – Pamant.
La revedere, Olimpiade! Ne vedem la anul.