AdCouture – 27 Aprilie

Salutare din nou.

Update!

AdCouture de azi, 27.04, se concentreaza pe EFFIE 2009, care sufera si el din cauza crizei economice si financiare, ceea ce i-a forta si pe organizatorii EFFIE sa se gandeasca la cost – cutting, de exemplu facand jurizarea anul acesta in IAA House. Bugetul de anul acesta e undeva la 30-40 000 de euro. Cel putin asta ne-a zis Stefan Iordache – Leo Burnett.

Facilitatea de inscriere de anul acesta reprezinta pretul de inscriere care a fost mentinut in RON ca sa nu fie influentat de curs. Oricum se asteapta un numar mai scazut decat in 2008 – undeva la 70-80 de intrari, cu toate ca majoritatea campaniilor au inceput sa fie masurate din ce in ce mai ruguros pentru ca departamentele de marketing de la client au inceput sa ceara asta, fiind presati de nevoia de eficacitate.

Ne-au prezentat si cateva extrase din regulament – nu ai voie de ex. sa mentionezi de la ce agentie vine lucrarea, cine a facut-o, fiind strict accentul pe secretul originii si concentrarea pe studiu de caz si nu pe numele din spatele ei.

Leo Burnett ne spune obiectivul lor – Cele mai pretioase premii ๐Ÿ™‚ . Nu. Solutii creative de business pentru client.

Mona Opran si Jorg Riommi – de la Saatchi- adica Management si Creatie in agentie. Practic o comparatie si analiza a relatiei intre business si creativi.
Mona Opran ne-a povestit despre drumul ei in publicitate pe la Saatch, D’arcy si apoi iar Saatchi. A fost client service – de aici ii vine apropierea de client.
Jorg Riommi a inceput acum 7 ani creatia la Saatchi – la Roma si Milano, apoi in America Centrala la Puerto Rico. Revenit in Europa, a ajuns in Romania sa conduca departamentul de creatie din Saatchi and Saatchi Romania – multa munca si distractie ๐Ÿ™‚

Clientul perfect – ne da ideile de baza pe care agentia sa creeze campania si apoi sa plateasca pentru ea, e transparent, comunica cu agentia(din perspectiva Monei).
Creativii trebuie sa inteleaga piata si afacera clientului ca sa poata crea o campanie potrivita pentru contextul acelui moment.

Au vorbit despre lupta continua dintre client service si creatie – lupta dintre idei creative si nevoile clientului si ale agentiei. Bineinteles a modul ideal de lucru este unul de convietuire pasnica intre cele doua departamente, insa e inevitabil ca cei din creatie sa nu se simta lezati de intimidatorul din client service care vine cu deadline-urile sau cel din client service sa fie frustrat de ideile ciudate ale creatiei respinse de client din nou. Au comparat relatia dintre cei 3 – client, cient service si creatie – cu un menage a trois sau cu un balet, axandu-se pe gradul de libertate si atributele fiecarei parti in cadrul constructiei unei campanii.

Jorg a lansat o idee interesanta – fiecare produs este o poveste, construind pe contextul actual de comunicare, oamenii fiind mult mai receptivi la tipul asta de abordare.

Am trecut la lucruri mai pragmatice, Mona ne-a povestit putin despre comisioanele mari sau mici din publicitate. A inceput prin evaluarea costurilor fixe si acoperirea lor, decizia de a face volum vs. comision mare, depinzand de context. Cel mai mare comision se ia in BTL, iar cel mai mic in media(2%). Cu o parte din clienti s-a inceput negocierea prin preturi direct negociate. Problema principala in Romania este suma mica investita de clientii care apeleaza la agentii.

Facturarea in publicitate se face fie in procente, pe media, fie in sume fixe pe proiecte mici, fie lunar la clientii mari si de lunga durata.

Jorg a mai vorbit despre piata din Romania, acentul a cazut pe faptul ca suntem inca in dezvoltare, departe de a fi standardizata in termeni de publicitate. In comparatie cu Italia, unde Jorg a lucrat 5 ani, in Romania exista o plaja de lucru mult mai larga si o creativitate mai ridicata a campaniilor vs. un grad mare de traditionalism prezent in Italia.

Intrebarea ardeiului iute : Jorg – care a fost campania care i-a placut, dar nu a fost implementata? -> R: au fost mai multe campanii :)(zambeste) pentru ca in munca de creatie te indragostesti de ideile tale. Acum cateva luni au pierdut un pitch pe niste idei creative foarte bune, nu a dat nume.
Mona – Cand nu ai fost de acord cu un client? – a fost cu Florescu, pe resurse, cand a intrat intr-un proiect in care nu ar fi vrut sa intre, chiar daca nu era de acord. A zis insa la un moment dat la D’arcy ca nu vrea sa lucreze cu un anumit client si era sa fie data afara ๐Ÿ™‚

Asta a fost AdCouture azi, axat mai ales pe creatie si creativitate in relatia cu businessul si eficacitatea.

Titus

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *