Webstock 2010 – live update

Începe și ediția din 2010 a Webstock, conferință, gală și workshop-uri all-in-one, totul despre web și, în special, social media. Dacă nu ai apucat să te uiți peste lista de vorbitori, am scris un articol precedent cu întreaga agendă, pe ore. Aici voi ține pasul cu ideile care merită păstrate, idei pe care le vor vehicula atât invitații, cât și cei din sală.

Webstock se transmite live și pe site-ul conferinței – aici

Poți să urmărești Webstock și pe Twitter:



Terminăm aspectele logistice și trecem la sesiuni. Am aflat și scopul Twitter-Wall – e pentru oamenii timizi, care vor să scrie întrebările, în loc să le pună live.

Pe blog voi încerca să fac diferența față de fluxul de Twitter, unde există tendința să apară multe idei neprelucrate.

Cristi Manafu e primul vorbitor de la Webstock. Cu care trecem prin istoria rețelelor sociale, modul în care ne-am controlat încă la început intimitatea și cum apreciem interacțiunile de grup. Tendința generală e de interacțiunea în grupul tău de prieteni, nu către publicul larg. (ex: Foursquare – check in doar pentru prieteni).

Întrebarea lui Cristi: Ce credem despre grupurile de oameni relevanți pentru noi, pe toate rețelele sociale?

Urmează Mădălin Vladcu – Daedalus Millward Brown, care povestește despre studiul făcut în rețelele sociale. Ei au studiat activitățile din rețelele sociale din România, detalii socio-demografice și peisajul social media de la noi.

În sfârșit, am început să discutăm despre Facebook și Hi5, nu despre Hi5 și Facebook.

Facebook este rețeaua cea mai folosită de 70% din oamenii care au răspuns la studiu.

Așa cum era de așteptat, și în România Facebook e vedeta rețelelor sociale. Celelalte rețele sunt folosite după ce a fost accesat Facebook. Zuckerberg would be proud!

80% din utilizatorii Hi5 folosesc și Facebook. S-a terminat mediul spălat de pe Facebook. Pe lângă publicul premium, au apărut și Hi5-erii.

LinkedIn are în continuare o cotă destul de redusă de piață.

Pe Facebook și Hi5 în medie, utilizatorul are 117, respectiv 143 de prieteni.

Doar 2 din 10 români au susținut o cauză socială. Tipic românesc.

14% din utilizatorii de rețele sociale sunt activi în adunarea listei de contacte(ei adună contacte prin emailuri pe care le trimite rețeaua socială automat).

25% din utilizatori intră pe rețelele sociale de la locul de muncă.

Majoritatea rețelelor sociale de la noi(Facebook, Hi5, LinkedIn) tind să fie Indirecte și de Grup, iar cele de nișă, Twitter, spre exemplu, Directe și de Grup.

11% din utilizatorii de rețele sociale acceptă invitații de la oricine. Procentul scade vertiginos pe LinkedIn(sub 10%), dat fiind faptul că rețeaua e folosită în interes profesional.

Lista celor mai educate rețele sociale, dar și ierarhia veniturilor și a responsabilităților profesionale este:

1. LinkedIn
2. Neogen – surprinzător
3. Facebook/Twitter

Ultimul loc e ocupat, în mod evident, de Hi5.

Facebook este noul lider al rețelelor sociale din România.

Marco Kind, CMO Vodafone ne vorbește despre cum compania la care lucrează el e pe drumul de a deveni Internet Native. Vodafone lansează în seara asta câteva reclame, pe care le vom vedea pentru prima dată aici.

Dacă vrei să te împrietenești cu Marco pe Facebook, poți să o faci aici.

Prezentatorii au început să fie interactivi – ne cere să îi spunem ce vrem de la sesiune.

întrebarea 1: Ce facem cu prețurile de Roaming?
întrebarea 2: Cât la sută din bugetul de marketing e alocat pe social media?
întrebarea 3: Cum facem bani în social media?

Oamenii vin pe rețelele sociale să se conecteze cu prietenii și cu brandurile pe care le cunoști și le iubești. Social Media nu se potrivește foarte bine pentru retail.

Nu iubești un brand, ci îl admiri și ești stimulat de el, deci cea mai bună strategie pe rețelele sociale, pentru marketing este să creezi admirație.

Sunt 7 oameni în Vodafone care lucrează pe Social Media. Marco n-a dezvăluit decât că bugetul cu care lucrează este limitat.

Subiectul fierbinte: Roaming

Prețurile au scăzut dramatic. Vor publica pe @vodafonebuzz, fie după amiază, fie mâine dimineață. Să urmărim deci.

Cum crește Vodafone internetul în România:

– produse și servicii de internet mobil
– au lansat Opera Mini – reduce consumul de date pe smart phones
– cartele de laptop(3G), atât abonament cât și prepay
– servicii de securitate pentru companii
– Publicitate Mobile
– 0.facebook.com
– Twitter SMS gratuit

A urmat o întreagă poveste despre cum Vodafone s-a poziționat ca un brand aspirațional și a introdus în România servicii de internet rapide în mare parte din țară.

Una din marile lor preocupări sunt aplicațiile mobile. Marco ne vorbește de serviciile pe care le-am putea plăti prin telefon.

Concluzia: Vodafone vrea să își ajute clienții.

Vedem și reclamele cele mai noi Vodafone – cu Maximia…oh dear

Raluca Kișescu (Spacediva pe AvonConnect)– Avon România, director de marketing are o prezentare despre ceea ce ne-am aștepta de la femei. Femeile nu o să fie niciodată un micro-grup, ci un mare grup.

N-am să povestesc despre caracteristicile femeilor, irelevante în context de Webstock. Le știm deja.

*offtopic – Avon are card parfumat, primul din sud-estul Europei, cu GMoney și Garanti Bank

Avon are un business 100% online. Din 2006, au lansat o platforma de Mobile-Commerce, însă cifrele de vânzări nu sunt foarte mari.

Blogul lor – Avon Space – blog de companie scris de oameni din mai multe departamente. Au fost premiați la RoBlogFest – cel mai bun blog de companie.

My Avon Mobile – rețea de telefonie pentru femei, împreună cu Orange – aici nu prea am înțeles ce e – pachete speciale pentru femei?

Comunitatea online – Avon Connects a fost creată pe un model nou de CRM – angajament(mă rog, engagement). Scopul comunității este să implice și să dea voce femeilor(mai ales prin user generated content). Comunitatea se automoderează.

Pentru bărbați – comunitatea oferă accesul la muuuulte femei, evident

Radu Ionescu – Kinecto – vorbește, desigur, despre LG și campaniile lor pe social medi și despre faptul că social media nu înseamnă doar A-List Bloggers.

N-ar trebui să ne fie frică să provocăm utilizatorii de rețele sociale să fie creativi.

Conferințele de presă dispar și sunt înlocuite de conferințe de social media – huh?

——–PAUZA———

Am revenit cu Alexis Bonte, CEO & CO-Founder, eRepublik Labs, care ne vorbește despre viitorul în social media. Aici trebuie să fie atenți totți ăia care au participat la Webstock Awards 2010 și s-au simțit vizați de articolul de pe refresh.ro despre sugestiile lui Costin de la jurizare.

Social media = zgomot și ADD(attention deficit disorder)

60% din news feed-ul de la Facebook e gunoi – de aia există Hide User Updates

Cand early adopter-ii se opresc din folosirea unui produs, atunci produsul atinge masele deja. Când toată lumea folosește ceva, early adopter-ii migrează spre următorul lucru cool.

Trebuie să am prezentarea lui Alexis – imaginile sunt prea bune și ilustrative, ceea ce face live bloggingul și mai dificil.

Discuția merge tot înspre privacy și importanța ei.

Concluzia: Nu știm ce urmează în social media!

Zoli Herczeg, Technology Evangelist, Microsoft vorbește despre cloud computing. Pentru consumatorul de acasă, înseamnă rețele sociale.

Prezentarea e destul de tehnică și cred că e mai simplu să te uiți la clipul de mai sus.

Să sperăm că prezentarea lui Vlad Stan va fi mai puțin tehnică decât cea dinanite. La primă percepție e mult mai filozofică, apropo de evoluția internetului, a media, a științei, etc.

Schimbarea e cuvântul cheie.

Dragoș Manac vorbește despre lucruri la care ne pricepem toți – fotbal, femei, internet și alte chestii. Seamănă cu un standup comedy. Imposibil de reprodus 🙂

Lucrurile serioase:

– gândește-te bine că poate altcineva a făcut deja ideea
– inhouse nu merită – mai bine apelezi la serviciile profesioniștilor, outsource
– oamenii au impresia că drepturile de autor sunt mai importante decât simplitatea cu care poți să faci lucrurile cu ajutor din afară
– costurile reduse nu sunt întotdeauna cea mai bună soluție – raport cost/beneficii

Ce mi-e mie foarte clar din discursul lui Dragoș, e că nu trebuie să te îndrăgostești de modul tău de lucru sau de ideile tale, pentru că există mereu loc de îmbunătățire.

——–PAUZA——–

Communications

VORBITORI

Lidia Solomon, Director Corporate Communications, Vodafone
Cornel Cojocaru, Executive Director, Communications Division, BCR
Paul Markovits, Marketing Director, Heineken
Crenguta Rosu, Co-Managing Partner, DC Communication
Ioana Manoiu, Managing Partner, GMP PR

Începem partea a 3-a.

Lidia de la Vodafone ne vorbește despre cum a integrat Social Media în comunicarea companiei. Să vedem dacă va fi corporate talk sau nu. Numele de cod(de cont) al Vodafone pe social media în România este VodafoneBuzz.

4 Direcții
– asistență pe forumuri
– transmitere de plângeri de la clienți
– înțelegerea feedback-ului de la client(sesiuni live cu teme prestabilite)
– campanii de brand(Planul meu – 10% au venit de pe Facebook, Marea Ieșeală)

+ lansări de campanii de PR, etc.

Sunt prezenți pe toate canalele de rețele sociale(2000 followers pe Twitter, 45000 fani pe Facebook, clipuri Youtube, bloguri – articole PR).

Silviu, omul din spatele contului de Twitter @VodafoneBuzz:

Ei încearcă să fie friendly și să se adreseze fără limbaj de lemn când vorbesc cu consumatorul.

Cornel Cojocaru a început prin a da jos haina corporate și ne-a dat un mesaj în care cineva anonim înjură BCR, ”de aia”, pentru că poate. Companiile pot trăi fără social media, însă nu își pot permite asta, pentru că prezențele în online, dacă nu ți le construiești tu, ți le construiesc alții(de obicei cu câte un derapaj de înjurături).

Dialogul cu clienții se axează pe informarea lor corectă și lucrarea cu ambasadorii externi neplătiți, care îndrăgesc brandul și știu să dea feedback în mod corect.

BCR pe social media – abia la început. Am primit o mostră live de comportament negativ de care se lovește BCR-ul pe social media.

@cristina_tm: s-a ridicat in picioare @CiprianStavar si se cearta cu BCR. OMG #webstock

”Spuneți-ne ce e bine, ca să continuăm, spuneți-ne ce e rău ca să îndreptăm.”

Paul Markovits, Marketing Director, Heineken începe cu un clip publicitar.

Genial! Pacat totuși că nu a vorbit mai mult. Lasă că îl așteaptă întrebări.

Crenguța Roșu a început cu definiția procesului de relații publice și comunicare. Social media duce bunul simț la consecința lui ultimă(care a înțeles asta, aștept comentariu). Multă lume din sală administrează conturi de Twitter/Facebook pentru companii.

Nu prea are sens să povestesc prea multe din prezentare, pentru că e vorba de niște teorie despre cum și de ce ar trebui să stea companiile pe Social Media, ce fel de companii să participe în conversație și unde să participe la aceste conversații.

90% din sală știm de ce e bună social media.

Păcat că nu are voie să vorbească despre clienți.

Așa că ascultăm o prelegere mai vagă – ”E păcat să te arunci în apă și să te îneci”

Ioana Mănoiu ne arată cu grație cum să nu începi o prezentare(selfpromo). Ea ne expune 7 lucruri pe care le-a învățat despre online. Așadar:

(comentariile de la liniuță încolo îmi aparțin)

1. Bloggerii sunt și ei oameni – evident, nu mușcăm, decât ocazional, PIARIȚE . Ah, și bloggerii sunt de partea binelui
2. Din online ajungi în prime-time cu un story bun – adică la TV cu o poveste bună, pe românește
3. Crizele sunt la subsol, nu în articol – comentatorii ăștia răi, e multă ură în online. Cantitatea de ură e la fel de mare și în offline, doar că în online se vede mai bine.
4. Unele campanii pur și simplu nu funcționează – atunci înseamnă că sunt slabe
5. Prin online atingi cele mai neașteptate publicuri – sunt vreo 7 milioane de utilizatori de internet în România
6. Să nu cazi în ispita propriului tău buzz – adică preluarea de prietenii tăi a mesajelor
7. Facebook trebuie consumat cu moderație – că dă dependență. Tu cu oamenii din companie nu faceți comunitate pe Facebook.

—–pauza mica—–

M-am mutat la Connections pentru partea a doua.

Vorbesc

Bogdana Butnar, Strategic Planner, Headvertising
Andrei Rosca, Founder, Pawnee
Catalin Tenita, General Manager, TreeWorks
Dragos Bucurenci, Activist, MaiMultVerde
si Adrian Soare

Dragoş Bucurenci moderează toată treaba.

Începem cu Bogdana, care e răcită şi vrea să scriem de bine despre ea. Ne povesteşte despre cum ea a vorbit despre moderaţie pe Facebook, faţă de Bobby Voicu, de exemplu, care le spune oamenilor ce vrea să audă – că reţelele sociale şi comunităţile sunt bune şi tari şi cool.

Bogdana are 45 de poze pe Facebook, niciuna încărcată de ea şi peste 800 de prieteni pe care nu i-a adăugat ea.

Ideea pe care merge prezentarea e că poveştile lungi au murit, că mai mult de 2 zile nu reuşim să ţinem o ştire importantă. Ne mişcăm repede, aşa încât unii nu mai înţeleg nimic.

Bună asta – suntem o naţiune de like, care aplaudă chestiile mişto pe care le zic oamenii mari sau cvasimari.

Latenţă culturală a fost definită de Faris Yakob. Ea înseamnă diferenţa de la aflarea unui lucru până la uitarea despre acel lucru. S-au micşorat timpii de aşteptare de la contact la răspuns, în comunicarea interumană.

Latenţa culturală e 0 acum. Dai ceva interesant şi vine imediat cineva care postează ceva la fel de interesant. N-ai timp să procesezi şi să înţelegi lucrurile. Majoritatea oamenilor se lasă duşi de val şi încep să emită consideraţii şi cugetări despre orice, fără săaprofundeze.

E vorba despre SUPERFICIALITATE

Pe cât de prostesc sună, pe atât de adevărat e – oamenii mai degrabă se gândesc să dea mai departe o chestie cool, în loc să o înţeleagă.

Pe de altă parte, am trecut de la “creează-ţi propria poveste” la “creează povestea ta împreună cu prietenii tăi”.

Lucruri pe care le ştiam(sau sper că le știai), spuse un pic mai cu patos, to make a point.

Andrei Roșca vorbește despre knowledge, care e overrated, ca să zic așa. Mi-e greu să traduc titlul ăsta, ca să își păstreze sensul. Și-a bazat prezentarea pe cartea Black Swan – Nassim Taleb. E un fel de purple cow de-al lui Seth Godin. E un evenimnent foarte rar și greu de obținut într-o comunitate/companie, care e surprinzător și produce rezultate uimitoare.

Efectul Black Swan e un fel de WOW – DUH

E mișto ideea, prezentarea, însă nu mi-am dat seama care e partea practică a prezentării. Cred că e deplasat să zicem că fiecare inovație e câte un black swan/purple cow.

Prezentare lungită excesiv, with no point.

Cătălin Tenița intră în scenă, cu ceva întârziere, din cauza prezentării lui Andrei Roșca. Comunitățile sunt sate se numește prezentarea. Și el vorbește tot de educație. N-are sens să explic aici că e praf, nu funcționează, e învechită, cu atât mai mult la noi.

Dacă vrei să afli despre ce a vorbit Cătălin, citește mai bine cartea lui Godin – Tribes sau vezi TED Talk-ul de mai jos:

Next!

Bucurenci a început cu un pic de reclamă a unui curs pe care îl ține el despre comunicare. Acum să vedem despre ce vorbește. A scris prima dată pe blog în 2003, când lucra la Brittish Council – a primit directivă de la UK. A scris pe MovableType și a adus 2000 de oameni pe el la un eveniment de-al Brittish Council. Apoi a avut o revelație. Oricine ar fi putut scrie pe blog, după ce el l-a făcut.

A reluat blogging-ul în 2006. În 2008 era mic și avea 2-3 hateri cu care se mai contra.

Dragoș zice că trebuie să băgăm în seamă oamenii din jurul nostru. Chestia asta ia mult timp. Trebuie să mergi în vizită la ceilalți ca să poți să primești vizite la rândul tău.

Șoc! Bucurenci a agățat pe Facebook o fată! – asta apropo de rețele sociale. După care s-a desprietenit de ea de pe Facebook. I-a dat papucii online.

MaiMultVerde închide comunitatea făcută separat și se mută pe Facebook – nu mai vor să facă grup separat de cea mai mare rețea socială.

Adrian Soare, consultant de dating, povestește despre certurile din cauza Facebook – cum se ceartă unii dacă ea își schimbă poza de profil dintr-una cu ei doi într-una cu ea.

Facebook are un bug – relationship status. Nu completa nimic, că o să ai de suferit!

Cum ar fi să te cerți că n-ai status la relație pe Facebook?

Cred că dacă îți duci relația în funcție de Facebook/Twitter, înseamnă că ai o problemă mare de exprimare socială – exibiționist sentimental.

Hai, mă, treaba cu pozele cu fosta mi se pare trasă de păr. Cum adică să șterg pozele? De ce? Le lași acolo, nu te apuci să le comentezi, dar nici să le ștergi nu e o soluție.

Să citim deci niște Failbook.com, că tot despre asta e vorba aici:

Urmează gala. De acolo nu mai fac live blogging 🙂

16 thoughts on “Webstock 2010 – live update”

  1. Pingback: Webstock 2010 – live update - Ziarul toateBlogurile.ro
  2. Când ai timp să scrii un articol de dimensiunile astea?
    Cum reuşeşti să te concentrezi?
    Pentru mine este o mare nebuloasă.

  3. Scriu real time. Ascult doar invitatul și dau pe twitter doar ce e foarte important. Dacă vrei, povestim mai pe larg.

  4. Pingback: Poze Webstock 2010 | Marius Tudor's Blog

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *