Cum definesti conceptul de Social Media Branding

Am căutat aseară pe net conceptul de social media branding și am găsit foarte foarte puține referințe despre el, dintre care, evident, niciuna în limba română. Nici nu aveam pretenția de la așa ceva în țara în care concursurile de Like sunt încă prezente pe Facebook sau o campanie online se rezumă la ”îmi fac cont pe Facebook pentru firmă”, fără nicio urmă de strategie de comunicare cu ajutorul social media. Articolul nu e pentru ei.

Totuși, e bine să definesc un concept care completează ceea ce am povestit acum ceva vreme pe blog, despre construirea unei prezențe puternice online prin social media, mai ales în condițiile în care brandurile mari au început să aibă prezențe din ce în ce mai puternice în Social Media. Aici putem începe să vorbim despre branding.

Conceptul de Branding

Înainte să pot intra în subiect, trebuie să clarific puțin pe ce mă bazez atunci când vorbesc despre branding.

Un brand este un nume, semn sau simbol folosit in identificarea produselor sau serviciilor unui producator si utilizate pentru a-l diferentia de competitie.

Un brand este o promisiune. Serviciile si produsele odata identificate transmit o garantie pentru calitate.

Un brand este modul in care este vazut un produs, un serviciu sau o companie in mintea consumatorilor.

Social Media Branding

Conceptul de social media branding se referă la experiența pe care compania/organizația/asociația/instituția ta o oferă utilizatorilor de rețele sociale. Nu poți vorbi despre social media branding dacă ai un singur canal de comunicare în social media, pentru că grupul către care te adresezi are, cu siguranță, cel puțin 3 rețele preferate – una audio-video, una foto și una text.

Ca să îi oferi o experiență cât mai interesantă și mai completă utilizatorului căruia i te adresezi, trebuie să îți construiești o prezență online completă. Nu e suficient să fie doar completă, ci prezența ta online trebuie să fie și coerentă – adică să transmită acea componentă de mesaj potrivită pentru canalul, să contribuie la mesajul central al campaniei/brandului, să aibă o atitudine/personalitate comună și să fie ușor de urmărit și dat mai departe.

Ultima și nu cea din urmă caracteristică a social media branding-ului este integrarea canalelor. Nu-i suficient să comunici bucățile pe toate cele N canale pe care ți le-ai ales. Ai nevoie și de un fir care să lege toată povestea. Uneori firul este site-ul de campanie, alteori este una din rețele(de regulă, cea mai mare din social media plan). Firul ăsta are rolul de a plimba utilizatorul pe majoritatea, dacă nu pe toate canalele tale de comunicare și are rolul de a da o culoare comună tuturor mesajelor tale.

Analogie: Încearcă să îi spui cuiva o colecție de fraze despre tine, fără a face legătura între ele. Apoi spune-i povestea ta, folosind aceleași fraze, însă acum cu elemente de legătură între ele. Întreabă-l apoi care dintre variante i s-a părut mai ușor de urmărit.

Social Media Branding în .ro

Dintre brandurile prezente în România, cele mai sociale în 2010 au fost:

Vodafone cu conturi pe: Facebook, Twitter, Youtube, Flickr

LG cu următoarele canale: blog, Facebook, Youtube, Flickr, Twitter

sau Nokia România, cu canalele: Facebook, Twitter, Youtube sunt doar 3 exemple pe care le-am ales oarecum aleator din lista de mai sus.

Restul de exemple poți să le cercetezi și singur.

Ce alte branduri crezi că pot să își pună problema de un social media branding în România?

5 thoughts on “Cum definesti conceptul de Social Media Branding”

  1. Cam generalist articolul in comparatie cu stilul tau de a scrie. Imi vine greu sa cred ca nu ai gasit materiale solide pe tema social media branding in conditiile in care se scrie despre asta ce ceva vreme.

    Oricum, imi place cum definesti si operationalizezi conceptul. Ridic un semn de intrebare si spun ca se poate face SMbranding si pe un singur canal de comunicare (sau cel putin HR branding in SM). De exemplu, Microsoft Creers are un impact urias pe Facebook si aproape de zero pe Youtube, Blog si Twitter. Cred ca numarul si integrarea canalelor de comunicare a brandului nu e un standard ci tine mai mult de idei si strategie.
    Bafta pe mai departe!

  2. Cristi, am și atacat un subiect mult mai generalist decât îmi e caracteristic. Îți propun un exercițiu de căutare – încearcă să vezi cine a scris și ce despre acest concept și sunt sigur că ajungi la aceleași concluzii ca și mine.

    Abia scoatem capul din Web 1.0 și ne uităm la Web 2.0, cel puțin aici, în .ro, așa că e normal să nu existe materiale încă.

    Pe Microsoft Careers îi văd extinzându-se spre LinkedIn și spre blog, ca să își construiască un brand în social media. Un singur canal nu mi se pare suficient – reach limitat

  3. titus, daca ma inveti cum sa pun hiperlinkurile in mesajele de pe FB putem colabora pe texte:)

    Pe blog si pe web stiu sa le pun, dar in retele sociale nu m-am prins.
    Poate faci un post si pe tema asta cu “basics” pentru bloggerii incepatori.
    Eu vreau sa preiau de la tine de ex. si de la altii si sa promovez in social media unele lucruri interesante, dar nu stiu sa pun hiperlinkurile.

    Cu drag,

    R

  4. Da-mi un exemplu ca sa inteleg la ce te referi cu hyperlinkurile pe Facebook. In mesaje, in comentarii?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *