4 moduri in care Social Media a schimbat mentalitati

De cam 2-3 anișori, de când a debutat social media mai serios în viața de zi cu zi a oamenilor, au început să se schimbe lucrurile și în mentalitatea de PR și marketing a companiilor. Modul lor de comunicare cu cei din jur, clienți sau parteneri, s-a schimbat.

Compania s-a transformat din virgina acoperită de văl, arogantă și misterioasă, care se ocupă doar cu chestii mari și nu se amestecă cu poporul. Nu prea era comunicativă, decât dacă avea ceva de anunțat, și nu intra în dialog cu străinii. Prefera să stea deoparte și să privească acțiunea. Not much fun.

Arăta așa:

Inainte

După ce a intrat în Social Media, compania a suferit un fel de makeover, ca și cum ar fi mers la facultate și ar fi dat de libertate și dezlegare. A devenit mult mai socialbilă, a început să poarte conversații, să se implice, să participe, să fie sufletul petrecerii. Normal, a început să atragă din ce în ce mai mulți prieteni și apropiați cu ajutorul schimbării de atitudine și comportament. Și-a schimbat look-ul.În asta:

Dupa

Lăsând gluma la o parte și păstrând în minte analogia de mai sus, vreau să punctez 4 dintre cele mai importante schimbări din comunicarea companiilor, de când cu Social Media.

Cum s-a schimbat treaba:

Companiile au….

1. Trecut de la încercarea de vânzare. Acum se concentrează pe altceva. Atenția maximă este acordată relațiilor, conexiunilor, care construiesc încredere. Capitalul de încredere este folosit apoi ca pârghie în comportamentul de cumpărare. Companiile s-au șmecherit. Nu îți mai bagă sub nas din prima produsul, ci mai întâi îți devin prietene, ca să cumperi mai cu drag. Apoi încep să îți recomande chestii, așa ca de la prieten la prieten. Nimic oficial. Dacă îți place, o să dai mai departe și așa ies clienți noi. 🙂

tw

2. Încetata să comunice doar acțiuni mari, investiții de milioane de coco, proiecte multianuale. Ele s-au orientat spre satisfacerea punctuală a consumatorilor, pentru că un mulțumit poate face mult mai mult PR pozitiv și mult mai mult WOM(word of mouth) decât un comunicat de presă despre noua fabrică din zona X. Smart move, pentru că probleme avem cu toții și ne bucurăm să vedem că undeva există cineva care se ocupă de câteva din ele. Cu cât reușești să rezolvi mai multe probleme mici, cu atât vei avea noi vehicule de promovare prin consumatorii respectivi. E un fel de – ”mi-a plăcut noaptea trecută” 🙂

Pot să te ajut cu ceva? Hai să dicutăm 🙂

3. Renunțat la linia unitară și la mentalitatea de ”toată lumea trebuie să fie la fel”. S-a dovedit că omul e mult mai credibil decât compania. Lumea s-a săturat de chestii transmise în conformitate cu manualul de brand și pline de corporate Bull Sh*t. Reacțiile la comunicarea cu un angajat care se exprimă liber despre locul unde lucrează și comunică direct, sincer și la obiect sunt mult mai bune decât răspunsurile la niște cuvinte răscorectate scoase din departamentul de Marketing. Nu spun că ar fi greșite, doar că miros a intenție de vânzare de la 1 km – a se vedea punctul 1.

Am ajuns să vedem acum multe din relațiile formate în jurul directorilor din companii că încep să vândă prin recomandare și încredere.

4. Devenit mult mai accesibile ca în trecut, când apăreaui la televizor și ne spuneau ce să consumăm și când să o facem ca să ne(le) fie bine. Am trecut de la formularul de contact, adresa de mail – office și telefonul de client, la contul de Twitter, la pagina de Facebook, profilul de LinkedIn, cu care putem intra mult mai ușor în contact. Companiile vor să ne audă, vor să vorbească cu noi. Sper să ne și asculte pe bune 🙂 Avem de învățat unii de la alții.

dell

E clar că s-au schimbat multe și încă mai sunt de schimbat, mai ales la noi. Social Media în România este abia la început. Mai avem de văzut multe până când bugetul de Social Media va deveni o obișnuință pentru toți directorii de marketing.

Voi ce companii știți pe social media la noi, care au făcut pasul descris de mine mai sus? Eu știu câteva 🙂

În SUA, un articol de genul ăsta a generat peste 1700 de reacții pe bloguri și pe Twitter – Mashable.com

3 thoughts on “4 moduri in care Social Media a schimbat mentalitati”

  1. Voi chiar sunteti un exemplu foarte bun, mai ales pe Twitter, unde va urmaresc. Sunteti pe drumul cel bun, din punctul meu de vedere. 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *