Joi, 12 Noiembrie, am fost la Green Conference, ținută la Crown Plaza și cu tematică de CSR și online. Accentul a fost pus în prima parte pe responsabilitatea socială, mediul business, de ce se întâmplă lucrurile. Apoi au urmat o serie de exemple de proiecte, după care am intrat în zona de online și cum se poate folosi multitudinea de rețele sociale în promovarea unei cauze sociale.
Nu o să mă opresc foarte mult asupra conținutului în sine, ci asupra modului în care a fost livrat de către o parte din vorbitori. Din păcate, o parte din vorbitorii de la noi ar trebui să treacă prin 2 mari seturi de training-uri înainte să prezinte la evenimente diverse idei mișto și realizări, pentru că ajung să piardă mesajul inițial prin modul de prezentare.
Cele 2 mari seturi de training-uri sunt – comunicarea eficace și moduri de prezentare.
Acuma intrând puțin în topicul de comunicarea unui mesaj într-un mod eficace, trebuie să avem în vedere următoarele întrebări-cheie:
Ce mesaj(unul) vreau să transmit prin prezentarea/discursul meu?
– după ce răspund la întrebarea asta foarte scurt și concret, apoi pot construi mai departe sesiunea de prezentare/discursul. Fără punctul ăsta, ai mari șanse să nu transmiți nimic și/sau să plictisești. E ca la scrisul unui articol – ideea principală contează enorm, apoi modul în care e pusă în text.
Care este publicul meu ascultător-interlocutor? – ce știe despre subiectul în cauză, cât de în detaliu e dispus să intre cu mine, ce își dorește să afle, care îi sunt așteptările, care e gradul de interactivitate pe care îl abordez.
– e crucial să mă adaptez publicului meu – le vorbesc despre lucruri de care ei nu au auzit niciodată, atunci explic termenii în suficient de multe detalii astfel încât să înțeleagă. Dacă, din contră, sunt experți, atunci insist pe aspectele tehnice, exemple, cazuri de bune practici, ca să le arăt și alte moduri de a face lucrurile față de cum le abordează ei.
Ce unelte folosesc pentru transmiterea mesajului?
– aici intrăm deja în abilitățile de prezentare și în planul de acțiune. Mai întâi planul:
- rup ideea principală de la punctul de mai sus în mai multe subidei
- pun o serie de elemente cheie sub fiecare subidee
- construiesc discursul în jurul elemetelor cheie
- adaug suport visual/kinetic/auditiv – în funcție de public
Materiale de prezentare – powerpoint(cel mai puțin recomandat), flipchart, clipuri, muzică, imagini – simbol, etc.
Metode de livrare – discurs, conversație, activități de grup, exercții individuale – aici depinde foarte mult ce și cum vrei să transmiți și tipul de prezentare/training
Exercițiu!!!
– obligatoriu înainte de o prezentare trebuie să repeți măcar de 2 ori ceea ce urmează să prezinți – nu e nimic mai rău decât un ăăăăăă sau un da, și acum….(care semnalează lipsa de pregătire a speechului).
Sper că am fost cât de cât clar în articolul ăsta, pe subiectul în cauză și sper să văd mai multe prezentări geniale(nu doar din parte prezentatorilor internaționali, deși și acolo am văzut câteva găluște de toată frumusețea 🙂 ). Nu contează dacă ești expert sau profesionist, dacă nu te pregătești cum trebuie.
Mai găsiți resurse pe tema asta și pe maibun.ro
Am mai observat ca nu se face o distinctie intre un workshop si prezentare. Eu am fost invatat ca workshopurile sunt alea in care se aduna niste oameni si incearca sa discute un anumit subiect si poate sa ajunga la o conluzie. mai nou in romania se pune accent pe workshop dar nu e chiar workshop pentru ca o tanti are un PPP si vorbeste o ora fara sa implice prea mult sala.
Publicul cred ca este un element extrem de important atunci cand pregatesti prezentarea. La “workshopul” de social media de la Ronewmedia Susan Lincoln ne intreba daca stim ce e un blog, un fan page pe facebook si din astea. pai daca esti la workshopul respectiv ar cam trebui sa stii sa iti faci un blog sau un fan page, nu? m-am simtit ca un elev de clasa a 6-a care merge in vizita la clasa a2-a…
Da,pacat, minimum de efort si faci acele ore sa merite pentru oamenii respectivi. altfel e just a waste of time…
si bani. ca unele din ele sunt platite scump 🙁
Foarte misto articolul si sa stii ca o sa ma folosesc de el cand imi fac prezentarea ptr Tg Mures 🙂
O singura mentiune am referitoare la public: ar fi ideal sa fie asa cum zici tu. Numai ca de multe ori nu prea stii ce public e in sala…sau nu e omogen! Depinzi de organizatori sa iti dea informatia asta 🙂
Ma bucur ca ti-e util 🙂 Legat de public, cel mai simplu e sa iti dea organizatorii informatia, intradevar, dar daca nu se intampla asta, poti sa iei 2 minute din prezentare si sa setezi asteptari/sa le culegi din sala: Ce vreti sa aflati de la mine? – mai ales daca e workshop si nu prezentare