RoNewMedia 5.0 Live blogging

Azi toată ziua sunt la RoNewMedia 5.0, unul din evenimentele mari cu și pentru industria de online din România. M-au invitat cei de la BitDefender să particip și să comentez ceea ce vor spune invitații speciali de la Facebook, Yahoo, Google sau Orange, dar și ceilalți vorbitori de pe parcursul zilei.

Premisa de la care pornim în RoNewMedia 5.0 este că doar 2 site-uri din top 10 România sunt website-uri românești(sau care au început din România) – mai precis Trilulilu și Softpedia. Dar nu suntem singurii care au situația asta – majoritatea țărilor vest-europene au aceeași pondere.

Suntem singura țară în care Yahoo! este numărul 1 ca trafic. Și Facebook nu e (încă) lider.

Discuția despre dimensiunea pieței de online din România e în continuare dusă în ceață – știm cifrele IAB, însă nu știm de Google sau de Facebook.

Asta a fost introducerea făcută de Dragoș Stanca.

8.30 – 9:00 Conference Check-In & Information

Despre Check-in nu povestesc, vorbim după – urmează primul debate!

9:15 – 10:30 Opening Debate. Top leaders from global and local internet advertising industry and a hot topic: the fight for online advertising.
Special guests: Mark Cowan – Facebook; Marvi Liao – Yahoo; Steffen Ehrhardt – Google; Patrice Slupowsky – Orange; Colin Kinsella – Digitas; Stefan Iordache – Leo Burnett; Mihai Trandafir – Universal McCann; Teddy Dumitrescu – Publicis; Dan Balotescu – Media Investment; Orlando Nicoara – Apropo Media; Calin Rotarus – ARBOInteractive, Mihai Fanache – Mediacafe.
Host: Dragos Stanca – RoNewMedia

Începem RoNewMedia 5.0 cu un panel plin de nume importante. Din start sunt curios care va fi abordarea, pentru că titlul mi se pare tipic pentru industria de la noi – lupta. Chiar aseară discutam cu cineva – n-ar trebui să ne luptăm, ci ar trebui să lucrăm împreună.

Nu contează dimensiunea pieței așa de mult cât contează faptul că e structurată și dinamică. Toate celelalte lucruri sunt speculații despre dimensiune.

Cătălin Rotarus compară piața de online cu evoluția de la dinozauri la mamifere – de la portaluri imense la comunități online și comunicare targetată, cu efecte mai mari decât mass-communication-ul din trecut. Ideea principală e aceeași – dacă îți alegi cum trebuie target-ul și canalele de comunicare, atunci poți să faci campanii bune.

O întrebare importantă – care este viitorul publicității online – interactive?

Mediul online e hipermăsurabil, îsă trebuie să ai grijă ce unități de măsură îți alegi și cum le analizezi la finalul campaniei, pentru că fiecare informație poate fi interpretată diferit. Toată lumea știe despre ce vorbește în industria de online și unii oameni profită de asta. Tu, ca om de industrie, trebuie să îi explici omului de marketing cum funcționează mecanismele noi din online.

Mark a vorbit pe scurt despre viitorul de advertising al Facebook. Nu fiecare dolar trebuie investit în Facebook. E un spațiu social și nu se potrivește pentru toate tipurile de campanii. Trebuie să ai în vedere motivul pentru care se află oamenii pe platforma pe care îți plasezi publicitatea.

Dacă ai introdus un format nou de publicitate, durează 4-5 ani să educi piața ca să folosească noile formate la fel de ușor cum o face cu cele vechi. Reticența la schimbare se pare că nu e doar o caracteristică românească.

România se află într-o etapă în care toată lumea încearcă să ajute clienții să își găsească un grup țintă pe internet. Bugetele sunt încă mici. E mai mult un tipar de piață în care consultanța e mai importantă decât bugetele în sine.

Comunitățile promovează produse dacă au avut experiențe plăcute cu ele, așa cum am văzut și în mini-sondajul pe care l-am ținut pe blog săptămânile trecute.

Lumea în online caută prea multe nișe în momentul ăsta. Dacă vrei să crești, trebuie să te concentrezi pe câteva nișe mai largi. Și TV-ul a pornit cu un avânt foarte mare, însă acum mulți îl condamnă la moarte, deși în anumite țări(inclusiv România) e încă pe primul loc, la nivel de media. Important, pentru advertiser, este să îți creezi un mix de media potrivit pentru clientul tău – tv, ooh, online, evenimente, etc.

Nu e de ajuns să ai 1 milion de prieteni pe Facebook. Trebuie să se fi împrietenit cu ei din motivele potrivite și să interacționezi cu ei. Nu e important să bifezi un obiectiv în tabel, ci la finalul zilei să discuți cu oamenii și să creezi relații cu ei – adică să vinzi și să îi câștigi drept clienți.

Una din concluziile faine și care merită menționată este: Să nu mai încercăm să scoatem TV-ul din mix (are 70% minim din buget) , ci să ne adaptăm propunerile de comunicare așa încât să includă online+media tradițională, care se susțin reciproc. Așa iese o campanie mult mai eficientă.

Niciun marketing manager n-a fost dat încă afară pentru că bagă aproape tot bugetul în TV. Dacă vrem să atragem bani spre online, atunci trebuie să le oferim clienților motive să investească – acțiuni mari, cu rezultate estimate pe măsură. Ideal este să modelezi campania în așa fel încât interacțiunea pozitivă e maximă și personalizarea e dusă la maxim.

Vânzările vor veni apoi, dacă experiențele sunt pozitive.

Facebook a început să vândă publicitate pe platformă în UK pentru că oamenii de marketing a înțeles că ad-urile le reduc efortul de creștere a numărului și calității fanilor paginilor pe care le administrează. E o evoluție naturală care a început să se vadă și la noi.

Din nou, auzim că e foarte important să ai content de calitate, cu care intri în conversație cu consumatorul. Da, Mark are dreptate. Trebuie doar să înțeleagă toată lumea asta.

O întrebare importantă – de ce veniturile de la Yahoo! sau Google sunt ținute secret?

Google – nu știe motivele pentru care secretul e ținut. Răspuns de PR.
Yahoo! – nu e secret, doar că nu se spune. Avem numerele de la MediaCafe – 1,8 milioane dolari.

Rata de penetrare a internetului în România apare ca întrebare aici – cifrele sunt publice – 50-53% în orașe și 25%-30% pe toată țara(date din SATI). Deci sunt undeva la vreo 7-7,5 milioane de români online, din care aproape 2 milioane pe Facebook.

În sfârșit, campaniile Cost Per Action nu se potrivesc pentru toate industriile. N-ai nevoie de lead-uri la pufuleți.

Dimensiunea pieței de online din România, chiar dacă a crescut procentual, are baza pe care se aplică procentul din ce în ce mai mică, pentru că bugetele de marketing au avut de suferit în general.

10:30 – 11:00 Coffee break

Pauză – 20 minute, să mai recuperăm din întârziere.

11:00 – 11:30 Special presentation: Mark Cowan, Facebook: “From website to platform”
11:30 – 11:45 Q&A Session

Facebook e o mișcare, nu un website. E o comunitate. Și angajează. Facebook.com/Careers

Mark a fost al doilea angajat de la Facebook din afara US. Primul lucru pe care l-a zis e că nu contează dacă stai mult pe Facebook, asta nu înseamnă căte și pricepi să faci campanii cu ajutorul lui.

Facebook îți dă posibilitatea să vorbești direct cu consumatorii și viitorii tăi consumatori, direct în paginile pe care ei petrec atât de mult timp.

Bun, ne povestește Mark cât de mare și de frumos e Facebook – toată lumea e pe el și dacă nu e încă, va fi.

76% din oameni acceptă recomandări de la prieteni și de la familie, înaintea oricărui alt mecanism. Așa că ai nevoie să îți faci cât mai mulți fani, ca brand, pentru că așa ai acces și la prietenii lor.

Majoritatea mesajelor venite din partea companiilor sunt corporate și nu atrag conversații și oameni care vor să discute cu oameni. Nimeni nu vrea să stea la taclale cu corporația. Așa că trimite-ți un om pe Facebook, să reprezinte compania, nu trimite corporate PR.

Din păcate, ne dă doar exemple din US și creează așteptări false pentru oamenii de marketing din sală.

Atunci când gândești o campanie, nu te gândi că trebuie toți să povestească doar cu tine, ci gândește mecanismele în așa fel încât utilizatorii să poată să discute între ei. Asta nu se aplică doar pe Facebook, ci în orice tip de social media – bloguri, Twitter, Netlog, Youtube, Trilulilu, Neogen sau mai știu eu ce.

Ne apropiem de 2 milioane de utilizatori, așa că Mark Cowen ne face vânzarea despre Facebook. Asta e concluzia mea după mare parte din prezentarea lui. Nimic nou pentru noi, ăștia, care îl folosim hardcore.

A, și nu știe dacă vine Facebook Places în România înainte de Crăciun!

Facebook vrea să folosească Places nu numai pentru reduceri, ci și pentru cauze sociale – de ex. dai check-in la McDonalds și ești întrebat dacă vrei să donezi 1$ pentru o cauză.

Facebook Questions – nu l-am vizitat deloc și nu l-am exploatat în România. Ia să vedem dacă e la fel de popular ca TPU.ro

Facebook Presence – transferă în offline funcționalitatea din online. Creepy

Coca Cola a făcut o tabără cu funcționalități Facebook în Israel.

Treaba e în felul următor – nu trebuie să așteptăm Facebook să facă inovații pe platformă. Ține de fiecare advertiser să își inoveze campaniile proprii cu autorul API-ului de Facebook, cu ajutorul aplicațiilor custom.

11:45 – 12:15 Keynote Presentation: Colin Kinsella, Digitas North America

Urmează Colin. Are 25 de ani de experiență și a zis că toată publicitatea va ajunge să fie digitală. Ei s-au orinetat acum și pe mobile.

Doar în românia rata de penetrare a mobilelor este de 110%. Cei din sală au mai mult de 1 telefon. E o piață încă neexploatată.

Brandurile sunt construite de consumatori, așa că trebuie să ai grijă în primul rând de ei, să le oferi o experiență mișto și utilă cu produsele tale.

20% din oameni se întorc la o aplicație după ce o descarcă(scoatem din discuție jocurile). Așa că, tu, ca brand, mai bine faci un joc mobil.

Brand Activ – brand care inspiră oamenii

Da, social media nu e gratis. Ai nevoie de conținut, de oameni care ascultă, de analize, de planuri, de strategie. Toate astea costă. Ca să construiești un brand puternic, trebuie să investești puternic.

Cum construiești un brand activ?

Ai nevoie de participanți(nu consumatori), experiențe(nu reclame), tinerețe(nu corporate) și schimbare constată(nu stabilitate).

Caracteristicile de mai sus se suprapun din multe puncte de vedere. Dacă îți conturezi strategia așa, alegi canalele potrivite și prezinți exhaustiv lucrurile, atunci poți să convingi clientul să investească în construirea unei prezențe puternice online.

12:15 – 12:45 Special Presentation: Patrice Slupowski, Orange: “New media as a challenge on 4 screens”
12:45-13:00 Q&A Session

Sărim peste prezentarea de companie.

Social media/New Media este o provocare pe 4 ecrane, pentru că trebuie să urmărești conversațiile, să urmărești indicatorii, să reașezi strategia, să alegi tacticile, să măsori și să evaluezi, ca să poți fi mereu la zi cu datele și rezultatele.

Orange are o nouă semnătură – Today changes with Orange.

Se orientează spre inovație.

A prezentat o grămadă de cifre, trivia, pe care le poți găsi pe internet. Ne mutăm pe mobile și pe interfețe din ce în ce mai ușor de folosit. Cam ăsta ar fi rezumatul prezentării.

13:00 – 13:15 RoWebCampaign Awards [I]:
– Display Advertising ( Banners and Takeovers ),
– Newsletter Campaigns,
– Blog Campaigns,
– Microsites.

Display Advertising ( Banners and Takeovers ) –OgilvyInteractive pentru WWF
Newsletter Campaigns – Hyperactive – Crucea Roșie
Blog Campaigns – OgilvyPR – LG Corporate
Microsites – Infinit Solutions – Medlife

13:15 – 14:15 Lunch break

Potol.

14:15 – 14:45 Keynote Presentation: Marvin Liao, Yahoo

Marvin a vorbit la RoNoeMedia în 2008. De atunci s-au schimbat foarte multe lucruri. Online-ul încă e în creștere, deci avem loc în piață. Display-ul n-a murit, va fi locul în care se poate inova. La fel și SEM, vor apărea din ce în ce mai multe posibilități de promovare.

Dacă Yahoo! vorbește despre Facebook, atunci e clar care e următoarea platformă de top pentru următorii 3 ani, cel puțin.

Totuși, Yahoo! are 8,2 milioane de utilizatori în România(bine, unii avem mai multe conturi pe Yahoo!, așa că se corelează cu cifra de penetrare a internetului în România).

Fiecare praticipant de la RoNewMedia 5.0 are cont de mess și de mail la Yahoo!, de ceva vreme deja. Eu îl am de vreo 6-7 ani.

Așa de bine se simte când un speaker internațional știe despre ce vorbește – mixul de bought, owned, earned media. Dintre ele, clipurile video vor fi din ce în ce mai importante în următorii ani. Acum cea mai în vogă secțiune e Earned media, cumva asimilată cu Social Media.

Ca să poți să construiești campanii, trebuie să urmărești cu atenție modul în care utilizatorii îți folosesc website-ul și platformele. Depinde de mood-ul în care se află la momentul în care le arăți reclama. Comportamentele sunt similare și scalabile pe tipuri de consumatori, așa că dacă observi un insight bun, ai mari șanse să reușești să construiești campanii care funcționează.

E ca în vechea publicitate. Cei mai buni creativi erau și sunt cei care observă oamenii din jurul lor și află ce mesaje îi impresionează, ce mesaje trec pe lângă ei, ș.a.m.d.

Revenind la Yahoo, ei au folosit secțiunea de Login pentru campanii pentru mașini(background uriaș). Și au funcționat.

Industria o să crească mai mult, atunci când vom învăța să privim dincolo de click-uri, în conversie, în conversație și în feedback.

14:45 – 15:15 Special Presentation: Hugo Barra, Google
15:15 – 15:30 Q&A Session

15:30 – 16:00 Keynote Presentation: Timothy Bataillie, Netlog

Tim începe prezentarea despre Netlog. Pare o platformă interesantă de care am auzit prea puțin.

Social media e ca o petrecere. Vorbești direct, vii cu o poveste, dai complimente, spui ce îți place, ce nu îți place. Trebuie să fii cât mai uman.

Și să combini oamenii să vină după tine pe site-ul tău – la tine acasă.

Tot despre importanța conținutului vorbește și el. Știm asta. Rămâne să mergem și să o aplicăm.

5 Direcții prin care îți crești comunitatea – poate cea mai interesantă parte din prezentare:

Exprimare personală liberă
Oamenii sunt diferiți și vor să se vadă asta
Ei sunt în centrul atenției
Fă-i să râdă
Provocări – concursuri

Păcat că n-au foarte mulți useri în România sau în lume. Nu se pot bate cu Facebook. Tim zice că nici nu o fac.

16:00 – 16:30 Special Presentation: John Hrvatin, Microsoft
16:30 – 16:45 Q&A Session

John ne vorbește de inovația care vine din experiențele pe care ai cu cei din jurul tău – nice video.

Pardon, ne vorbește despre IE9. N-are sens să fac live blogging. Citești pe net cu ușurință despre IE9 și ce poate să facă.

Pare cool.

Apropo, numai 1 din 10 deschid mai mult de 8 taburi. De aia nu-i relevant să facă un browser stabil pe mai multe taburi.

În finalul prezentării, evident, am căzut în conversația dintre oamenii care fac browserele și dezvoltatorii de website-uri frustrați.

Pauză

16:45 – 17:00 RoWebCampaign Awards [II]:
– Viral Campaigns
– Social Media Campaigns
– Web TV Productions
– UGC

17:00 – 17:30 Coffee break

17:30 – 18:00 Keynote Presentation: Eilon Zarmon – DDB Israel – “Innovations in Online Advertising”

Din respect pentru Răzvan Târboacă, nu o să scriu despre Adscapcha.

Nu ei le-au suflat ideea, dar cam tot aia e – citește mai multe aici.

18:00 – 18:30 Special presentation: Matthew West, Yahoo!
18:30 – 18:45 Q&A Session

Matthew ne povestește despre fragmentarea din conținutul online și cum asta poate fi privită ca un avantaj pentru optimizarea targetării.

Nu are sens să elaborez restul prezentării despre cum să spui povești – sunt sfaturile obișnuite.

19:15 – 19:30 RoWebCampaign Awards [III]:
– Best Online Campaign

și

21:30 Yahoo Party by Mediacafe [Gaia Boutique Club]

6 thoughts on “RoNewMedia 5.0 Live blogging”

  1. Pingback: Tweets that mention Titus Blog » RoNewMedia 5.0 Live blogging -- Topsy.com
  2. Pingback: Sincer, prefer rromânii » ARHI
  3. Pingback: Ronewmedia 5.0 | QualityTime

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *