Mobile Marketing Conference 2011 – un fel de live

Dincolo de faptul că plouă în București și că nu se poate găsi un taxi la ora 8:30 să te ducă undeva, decât poate în condițiile în care faci comanda de seara. Am ajuns într-un final la conferință.

Despre Mobile Marketing Conference:

Mobile Marketing Conference, cea mai importanta conferinta anuala dedicata promovarii in mediul mobil pentru toate domeniile de afaceri, se adreseaza atat profesionistilor din zona de marketing, comunicare si dezvoltare online, cat si reprezentantilor agentiilor interactive si ai companiilor care activeaza in zona mobile.

Primele informații interesante – 1/3 din utilizatorii de mobil au fost expuși la bannere mobile, 44% dintre cei care le-au vazut au spus că nu sunt deranjante, nu întrerup, deci există un potențial mare de intrare în piață, mai ales că site-urile de mobile ale principalilor publisheri nu sunt încă atacate de agenții și regii de media.

Încă niște statistici despre comportamentul de consum pe mobil:

  • 82% au minim o aplicatie instalata, 69% au descarcat si instalat mai mult de o app, doar 24% au platit pt o aplicatie
  • 17% se uita la tv, 30% citesc reviste sau ziare, 60% asculta radio

Ca de obicei, România nu e la fel de sofisticată în comparație în alte țări – folosesc smartphone-urile cum folosesc și netul acasă, mai nimic în plus. Ce-i bine e că folosim mult aplicațiile mobile.

A fost Steve Dallas (Interactions), urmează Maia Novolan (Syscom Digital). Maia lucrează de 15 ani în mobile marketing, încă de la începuturi. La noi în piață, SMS-ul încă este principalul canal de marketing, așa cum am scris și eu mai acum câteva zile.

Știm că piața e în creștere, e subdezvoltată, e loc de intrare, din ce în ce mai mulți oameni folosesc telefoanele mobile.

Au început să apară și la noi bannerele mobile, însă la noi încă e la început. Totuși, conform studiului InsightExpress, reclamele Mobile au rate de conversie de 5 ori mai mari decat cele Online.

Mobile Marketing-ul e un fel de social media în 2008, e cool, e la început, are potențial.

Maia ne spune că, pe Facebook, oamenii nu sunt așa de dispuși să cumpere cum se crede în general, că e mai relevant să le livrezi ad-uri pe mobil. Nu ne-a dat cifre, nici studii, așa că e normal să spună asta, în contextul în care vrea să își vândă propria piață. Sună exact ca primii evangheliști social media, pe care îi priveau ceilalți cu neîncredere când spuneau că e nevoie de feedback direct, de interacțiune, iar brandurile mari ziceau NU.

Key learnings despre mediu mobil:

  • telefonul mobil e mediu de răspuns, nu de propagare
  • cere răspunsul, nu-l aștepta de-a gata
  • costul pe care îl ceri de la consumator pentru participare trebuie să fie mai mic decât beneficiul pe care i-l oferi, dacă interacționează cu tine
  • nu face SPAM prin SMS
  • site-ul de mobil e un must
  • adu mobile-ul la evenimentele live
  • bluetooth pentru publicitate localizată – doar dacă nu ai alte posibilități
  • fără stimulente, campania e fix zero – dacă adaugi o componentă de voucher, cupon, serie, ca să faci ceva cu consumatorul adus pe site
  • e important să permiți răspuns la campania ta de SMS, ca să vezi ce feedback au oamenii – e ca și cum ai trimite bulk email de pe o adresă cu No Reply.
  • mobile este o componentă de campanie integrată – ai nevoie de cel puțin unu-două canale. Nu poate fi o campanie în sine, încă, zice Maia.
  • poți să îți aduci în baza de date oameni noi și să îi activezi

Concluzia e că Mobile Marketing în România înseamnă SMS.

Ne-am întors iar la contextul global, cu Jure Sustersic, de la Nokia, așa că nu prea are rost să insist. Mobile e cool, mobile e now, mobile e răspândit, știm asta. Nokia a făcut parteneriat cu Microsoft, care a făcut parteneriat și cu BlackBerry, deci smartphone-urile sunt pe val.

Niște statistici interesante – 1 miliard de smartphones în lume, 86% din cei care se uită la TV folosesc și mobilul în același timp.

(nokia stats – OVI Store) – nu o să intru în detalii, pentru că n-are sens.

Urmează tot de la Nokia – dar de data asta împreună cu Nestle. Ne povestește Raluca Boboc. Aplicația pe care au făcut-o se numește Healthy and Interactive Together și pune userul să răspundă la întrebări despre nutriție, mișcare, dispoziție, provocări – cam pentru gagici aplicația.

N-au lansat-o încă, însă va fi gratuită în OVI Store.

Pavol Magic, Etarget, ne arată aplicații mișto din lume:

Ikea Augmented Reality Catalog

Navigovat – direcția spre bere

via @alexstanescu

Și niște statistici interesante: doar 1% au folosit comerțul prin telefonul mobil, chiar dacă 30% au văzut reclame. Prin comparație – în Polonia, 76% au văzut reclame, iar 55% au cumpărat ceva cu telefonul mobil.

În România, 9/10 telefoane prin care se navighează pe internet sunt Nokia.

———-pauză——————————

Gabor Toth – OMD – ne povestește iar despre cât de importantă și de relevantă este piața de mobile, cât de mult contează pentru oameni telefonul mobil. Și că iPhone a redefinit telefonul mobil, așa cum a făcut cu iPod-ul pentru muzică.

Statistică interesantă – evoluția telefoanelor mobile a generat o creștere de 10 ori a folosirii de softuri mai evoluate, cu fiecare salt tehnologic. Seamănă cumva cu evoluția laptop-urilor.

Știm că 30% dintre oameni intră pe Facebook de pe mobil și că 50% din utilizatorii de Twitter folosesc mobilul pentru internet.

Și cică 30-40% dintre oameni stau la televizor conectați pe telefonul mobil, așa că o campanie integrată e mai mult decât bine-venită, mai ales seara, după muncă. Seara și în weekend, ratele de răspuns cresc foarte mult.

Dan Vîrtopeanu(Voxline) ne-a demonstrat că suntem dependenți de telefonul mobil. Știm și asta. Australienii stau pe WC cu telefonul mobil, ca să navigheze pe net. Cei din UK răspund la SMS în timp ce fac sex. Dincolo de anecdotele astea, utilizatorul e legat de telefon și trebuie să discuți cu el direct când faci o campanie de mobile.

Măsurarea e 100%, exact ca și în celelalte medii – poți să vezi la cine a ajuns mesajul și ce a făcut omul cu mesajul respectiv.

90% dintre oameni răspund în maxim 3 minute de la primirea unui mesaj. Tot ce depășește 3 minute are mari șanse să fie uitat/rămas fără răspuns.

Highlight – Campanie pentru înghețata Corneto – cea mai bună campanie de mobile la nivel global:

Au făcut party-uri, proiecții pe clădiri, totul pentru un joc pe mobil. Au ajuns la 1 milion de oameni și au strâns 3000 de jucători.

Revenim la statistici – cică 60% din aplicații sunt șterse în prima lună de la instalare. Numărul de instalări minime pentru iPhone/Android trebuie să aibă 10.000 de instalări ca să aibă succes – comparativ cu numărul de utilizatori de smartphone-uri.

Ce determină succesul unei campanii de mobile?

Concept – și conceptele mediocre funcționează

Resurse – nu poți să faci o campanie cu rezultate mari, dacă nu ai buget

Timing – vezi când e targetul tău activ și dispus să comunice cu tine pe mobil

Implementare – spotless

Ștefan Chirițescu – BBDO – vorbește despre Juicy Fruit(Wrigleys) – cunoscut pentru gumă în anii 90, rebranduit pe bomboane în România. Subiectul e interesant, însă ne-a omorât cu introducerea la introducere.

JuicyVille

Conceptul campaniei – ”Vreau să fiu mare” – care se transformă apoi în ”vreau să fiu iar mic”(ironia mindsetului de copil)

Mecanica – prin coduri de promoție de pe ambalaje, tragere la sorți, cumpărare de produse – promoție standard.

Experiența din spate – jocul multiplayer de educație pentru copii – teste de rapiditate, de inteligență, de echipă – pentru a stimula părinții să îl lase pe copil să își ia bomboanele care îl educă. Au folosit personaje din desene animate.

Rezultate – 80k coduri, 37k unici, 9k jucatori înscriși, 1000 de jucători îl foloseau zilnic. Creșterea a fost de 70% în vânzări.

Urmează Andrei Tudose – Unlock Research, cu un studiu despre SmartPhones în România – o să îl pun pe blog direct.

——–pauza de masa —————–

M-am dus după pauză la sesiunea de Campanii Mobile, moderată de Victor Kapra.. Ne recomandă filmul The Guradian, trebuie doar să aflu care dintre ele. Trecem repede la treabă – cu Maia, din nou, de data asta ceva mai concret – ”Mili are grijă să câștigi 10.000 de euro” – o campanie de 3 luni, pe conceptul ”grija”, cu coduri promoționale de pe produs, cu suport pe TV. Canalul de mobile a fost folosit la înscrierea prin SMS., alături de web, Facebook și info-line.

Nimic spectaculos până acum, ce urmează după e cu adevărat interesant.

Indicatori de performanță – de reținut:

Rată de răspuns – 18,3% din cei care au primit SMS-uri

Rată de activare – 12,53% din cei atinși au revenit în campanie(unici)

Rată de loializare – 8,3% din utilizatori au venit cu mai multe coduri

Campania a fost reactivată cu 2-4 zile înainte de extragere printr-o campanie de SMS. Intervalul de activare a fost între 10 și 11, sâmbătă, iar mesajul a fost personalizat.

Rata de răspuns la reactivare – 106,3% conversie în vânzări imediate – deci număr de coduri promoționale trimise de către consumatori – mai mult decât volumul de SMS-uri trimise.

Rată de reactivare consumatori – 29,56%

Rată de loializare – 21,01% este rata de revenire a utilizatorilor pe site

La o nouă reactivare, din nou au obținut peste 60% rata de reactivare. Însă și volumul de SMS-uri a fost mai mic. La fel, și ratele de răspuns, respectiv loializare au fost cu 15% mai mici, însă încă foarte bune, față de media industriei.

Next up – Alex Visa(Hyperactive) – top 5 activități de pe mobil sunt – email, căutarea online, citirea de știri, maps și messenger. Din cele 2,5 milioane de telefoane, doar 17% sunt conectabile la internet.

Mobile marketing înseamnă:

  • Mobile Ads – search și display
  • Cupoane
  • Proximitate – Bluetooth, SMS
  • Voce
  • Mesagerie – SMS, MMS
  • Conținut și aplicații – aplicații și advertgaming

Horatiu Dimulescu – Head of Mobile Advertising, Vodafone Romania – spune că rata de penetrare a telefoanelor este de 135% în România. Vânzările de smartphones cresc.

Cel mai important aspect – 90% dintre utilizatorii Vodafone vor să primească location based messages, însă nu mai mult de 3/zi și să se poată dezabona ușor. Totuși, tot SMS-ul este de bază și toți recomandă să folosim campaniile de mobile în mix cu celelalte medii.

Uite că totuși, chiar dacă am vorbit de marketing direct, de vânzări, tot am reușit să scot 2-3 idei pe care să le folosesc și la corporația mea simpatică.

4 thoughts on “Mobile Marketing Conference 2011 – un fel de live”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *