…sau mai bine zis blogstorming. Vă rog să mă ajutați un pic cu câteva idei.
În perioada următoare încep cercetările pentru o lucrare despre PR și Marketing Online în România, mai precis în sectorul IMM-urilor. Înainte să mă apuc de treabă întreb aici pe blog – Care sunt cele mai mari probleme/provocări în PR-ul online sau în prezența online a unei companii mici sau medii?
Nu vreau doar cazuri generale, ci și probleme sau provocări specifice, mai ales de la antreprenori sau oameni care au legătură cu companii mici/medii.
Hai să vedem, încep eu:
– buget redus pentru comunicare online
– lipsa unei agenții/a unui om dedicat pentru activitatea asta
– înțelegere limitată a beneficiilor și mecanismelor pe care le oferă internetul
și de aici vă rog pe voi să mă ajutați.
Pot sa-ti spun chestii de la fostul meu job: reticenta managerilor fata de online datorita faptului ca nu inteleg si nu pot controla ceea ce se intampla aici, nu sunt dispusi la un dialog (vor tot o comunicare unidirectionala – am lansat comunicatul/produsul etc. si ne vin clienti), bugetul era inexistent (rezultatele pe masura). Reticenta a facut ca aprobarea lansarii unui blog sa dureze 1 an si ceva si a mai avut un efect foarte ciudat. Desi se afla intr-o pozitie singulara pe piata, sunt incapabili de a-si asigura veniturile pentru a platii toti angajatii, fapt pentru care au fost facute disponibilizari importante. Probabil ca o strategie in online ar fi ajutat mult mai mult daca erau mai deschisi.
Acolo era o problemă de management pe care online-ul oricum nu cred că ar fi rezolvat-o. Mersi de idei!
– stabilirea ‘tintelor’, a ‘destinatarilor’ carora li se adreseaza targetat mesajul online/comunicarea online (segmentarea)
– produsele/serviciile/etc. companiei mici/medii – se preteaza unei campanii online? Consumatorul/partenerul de ‘discutie’ targetat este si el (un) online?
– Varsta decidentilor/management-ului companiei mici/medii – si nu ma refer neaparat la varsta strict biologica :) – & capacitatea de a intelege mecanismele comunicarii online (posibil concern: vizibilitate online vs. vizibilitate ‘offline’ …poate chiar creion-hartie :) !)
@Mada un consultant bun/o angenție bine pregătită poate să răspundă la mare parte din întrebările și problemele descrise de tine. Totuși, până să apeleze la agenție sau consultant, punctele sunt foarte bune pentru un om din interior care duce munca de convingere.
lipsa resurselor, timp, bani, un om alocat, etc…
chiar crezi ca o companie mica, un singur angajat sau doi este necesar sa fie prezenta in social media?
Salutare tuturor,
1. Din propria experienta, un lucru mi-e clar, intreprinzatorii trebuie sa inteleaga ca trebuie sa investeasca: bani si timp, iar daca nu au bani macar timp.
Sunt discutii inutile din punctul meu de vedere daca nu se inteleg aceste aspecte.
2. Daca ai inteles macar unul din cele doua aspecte, fie ca lasi pe cineva (chiar dc lasi un prieten pana iti creste afacerea), treci la fapte si fi constant.
3. Aici o sustin pe Mada, identifica clar segmentul de consumatori din serviciul / produsul tau. Comunica targetat si inteligent, nu trebuie sa fie o stiinta sa intelegi ca dc vinzi turbine industriele nu ajuta sa transmiti un spam catre 100000 adrese de email care nu legatura cu domeniul tau ca poate pica ceva.
4. Creaza-ti o imagine curata, coerenta, chiar daca nu exista bani inspira-te de la concurenti, foloseste din experienta lor in beneficiul tau.
5. Si indiferent din ce mi-ar spune cineva, trebuie inteles ca alergatul dupa multi iepuri fara sa prinzi nimic nu ajuta pe nimeni. Asa ca daca nu ai oameni, ca mic intreprinzator trebuie sa fi capabil sa muncesti tu mai mult pana reusesti si desigur daca te pricepi. Daca mai ai un angajat, care crezi ca se poate ocupa, lasa-l sa se ocupe si fa tu altceva in locul lui. Sa fi intreprinzator mai ales unul mic e greu, poti avea si satisfactii, dar si multe dezamagiri, asa ca cea mai provocare este sa te gandesti de o mie de ori inainte sa te apuci de business.
Era pe final de ani ’90 un spot simpatic la IBM, cu 2 tipi la costum.
Unul citea ceva ziar de business si-i spune celuilalt : ““It says here…we have to be on the internet.”
Celalalt raspunde usor mirat : “Why?”
Iar primul zice : “Doesn’t say”
În primul rând aș dori să aranjez într-un top problemele menționate de tine:
1. Lipsa unei agenții/a unui om dedicat pentru activitatea asta
2. Înțelegere limitată a beneficiilor și mecanismelor pe care le oferă internetul
3. buget redus pentru comunicare online
O altă problemă o reprezintă clasificarea activității proprii cumulată cu stabilirea clară a segmentului țintă.
E greu să te duci la un IMM și să îi spui: este foarte important să fiți pe internet. Dar nu este imposibil. Cred că ține foarte mult și de devotamentul persoanei ce vinde servicii de marketing online.
Anyway, de departe cea mai importantă problemă o reprezintă mentalitatea/setul de idei preconcepute, urmată de caracteristica românilor de a gândi pe termen scurt, de a realiza planuri pe termen scurt și impetuoasa dorință de a obține profit pe termen scurt.
Citisem zilele astea un articol ce se numea ‘Marketing can’t fix a broken business’ si da, unele companii nu par sa inteleaga ca a investi in marketing (online sau nu) nu iti pune neaparat afacerea pe picioare.
Ah, si am uitat sa mentionez marketingul facut cu scopul de a gadila orgoliul sefului.
Creativitatea. Asta e singura problema. Restul se rezolva de la sine cu putina creativitate.