Cateva trenduri de CSR pentru 2012-2013

Zilele trecute am fost la European CSR Lessons, una din puținele conferințe despre responsabilitate într-o țară prea puțin preocupată de genul ăsta de probleme. Doar dacă te uiți în jurul tău, la magazin, pe stradă, la locul de muncă, îți dai seama că nu știi foarte multe din lucrurile pe care le fac sau nu le fac companiile cu care interacționezi în fiecare zi.

Conferința a vorbit mai mult despre transparență, despre implicare onestă și responsabilitate autentică decât despre plantări, concursuri de proiecte, finanțări sau mai știu eu ce PR stunts. Responsabilitatea socială a companiilor trebuie integrată în modelul de business, să contribuie la generarea de profituri și nu să fie un centru de cost al departamentului de comunicare.

Redau mai jos câteva fragemente din prezentările primei zile:

Karl Ressel – Water management –  Prima prezentare este despre apă și despre tipurile de ape industriale(blue, grey și green water, toate adunate reprezintă apa uzată de Coca Cola). Pentru fiecare litru de cola ai nevoie de 70 de litri de apă în uzină, în special apă gri și verde.

Amprenta de apă diferă de la o țară la alta, în funcție de nevoile pentru irigație. Totuși, nu e suficient să știi câtă apă consumi, ci trebuie să implementezi un program de management al apelor pe întreg bazinul în care operează fabrica.

Contextul în care discutăm de apă este că până și Europa are deficit de aprovizionare cu apă potabilă. Nu mai vorbim de zonele tropical-aride, secetoase prin natura lor.

Ingo Nissen: conduce o companie care și-a propus în mod proactiv obietiv de reducere a amprentei de carbon.

Mall-ul sustenabil – da, există un mall sustenabil în România, lângă Râmnicu Vâlcea.

Building Management System – măsoară toți indicatorii de funcționare ai clădirii și reacționează la variații.

River Plaza Mall – Investiția în reducerea consumului de electricitate s-a amortizat in 1,5 ani.

Urmează ulei și magazine cu amprentă de carbon zero. Trec peste explicațiile de principiu al amprentei de carbon. Ce inseamnă carbon neutral – reciclare, reutilizare, training pentru angajați.

GAEA – o companie din Grecia care încă o duce bine. Implementarea proiectelor de sustenabilitate nu trebuie să afecteze profiturile companiei în mod negativ, ci sin contră ar trebui să contribuie la creștere.

În afară de prezentarea companie, a rezultatelor, femeia nu prea a zis mare lucru.

WWF: Exemplul pe care l-a dat este cel al Spar – cate kg de peste neutilizabil comercial trebuie prinse pentru fiecare kg de pește utilizabil. Mai mult, WFF se asigură că nu pescuiesc specii în prag dedispariție.

Se folosesc de ștampile și logo-uri pe produsele alese de ei ca fiind sustenabile.

Exemplul Allianz – le oferă consultanță(pe câți bani) pentru investiții responsabile, deci ce nu e în acord cu strategia WWF nu e recomandat ca fiind verde pentru investiții. Folosesc 60 de indicatori – economici, sociali și de mediu.

Afaceri sociale si BCR – câteva lecții din experiența a 365 de zile

Deci BCR oferă credite fără dobânzi pentru antreprenoriat social. Pentru cei interesați e mană cerească.

Organizatia
– folosește profitul în scop social
– are abordare de business
– rezolvă o problemă socială

S-au acordat 51.500 euro pentru doi clienti, iar 4 au dosare incurs de aprobare. Majoritatea au fost respinși pentru că nu întruneau criteriile de business – rezultatele unui an de program.

Organizațiile care accesează credite pentru antreprenoriat social au nevoie de consultanță permanentă, de oameni cu experiență care se implică în sustenabilizarea afacerilor.

BCR oferă și consultanță în perioada de aplicare, însă preferă să se limiteze la partea modelare economică.

A urmat o prezentare despre strategia de investiții responsabile. Un pic prea conceptuală pe gustul meu. Și a intrat destul de mult în zona ineficienței poliției din țările producătoare de cacao în prevenirea exploatării copiilor.

Exemplu: Mars – strategia Put the Farmer First.

Unicredit – business and human rights – în spatele fiecărei afaceri există o bancă. Deci băncile conduc afacerile care conduc lumea. Singura chestie notabilă din prezentare. În rest corporate bla bla 🙂

Vodafone – mHealth – strategie pe sănătate în lumea mobilelor. Mi-a plăcut ideea de parteneriat cu SMURD, salvamont si salvamar – toate au în comun roșul. De citit si citat soluția de telemedicina(modul prin care medicii pot să dea diagnostice prin videofon).

John Aston a fost cel mai tranșant – Criza vine din Grecia/greacă. Omul nu dă soluții, ci doar pune întrebările.

A făcut puțin mișto de siteul corporate al Strabag pentru că nu respectă principiile de management responsabil față de mediu.

Fiecare produs pe care îl cumperi din mall are un impact pe care consumatorui nu îl cunoaște. Lipsește transparența.

Alte viziuni asupra a ceea ce s-a întâmplat la CSR Lessons – Dragoș, Andreea, viziunea oficială.

Mersi fain de invitație!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *