raiffeisen

De ce campania Raiffeisen cu bloggeri va avea impact limitat

Acum ceva vreme citeam despre proiectul Raiffeisen cu bloggerii, prin care aceștia trebuie să își aleagă un ONG, să facă un proiect de x pagini, pe care apoi să îl depună, să fie validat, pus pe lista scurtă, apoi votat public. Abia după etapa de vot se va vedea care proiect e eligibil pentru niște bani(între 3.000 și 22.000 de lei).

Când am fost la Roșia cu bloggerii din Cluj și Alba, am discutat și despre subiectul ăsta și părerea mai mult decât unanimă a fost că:

  • bloggerul are prea mult de muncă și prea puțin de câștigat din campania asta
  • ONG-urile fac prea puțin și primesc toți banii
  • vizibilitatea proiectului este, în consecință, redusă
  • nu o să se înscrie mulți bloggeri din lipsă de timp

Deja motivele astea sunt suficiente pentru a regândi un mecanism care, dacă ar fi fost testat cu 4-5 bloggeri înainte de lansare, ar fi fost modificat din start. Totuși, vreau să las câteva idei de adaptare a unei campanii de genul ăsta, în caz că alte companii sau chiar Raiffeisen se decid să meargă pe drumul ăsta.

Ideea #1

Pasul 1 – Campanie cu centrele de dezvoltare a ONG-urilor(care au bazele de date), prin care strângi proiecte pentru marea votare și strângere de susținători. Etapa 1 e mai puțin vizibilă, dar poate fi folosită pentru o campanie de teasing prin bannere pe principalele bloguri citite de alți bloggeri. 

Pasul 2 – Campanie de strângere a bloggerilor susținători de proiecte puse pe un website de campanie(începe de la 10 bloggeri – cei care au avut bannerele – fiecare promovează câte o cauză). Există și proiecte fără promotor, care pot fi preluate de orice alt blogger. Timp de X săptămâni, bloggerii se strâng în jurul cauzelor preferate(reprezentate prin proiecte).

Pasul 3 – top 5 proiecte ca număr de susținători și pondere în ZeList/Trafic.ro/alt criteriu de ponderare întră în etapa de vot public, cu confirmare prin SMS. Etapa durează 2 săptămâni și se încheie cu câștigătorul final.

Ideea #2

Pasul 1 – campanie pe Facebook prin care se strâng cauze, proiecte, idei de salvare, dezvoltare etc. din mediu ONG. Etapa durează 1 lună și e susținută de Facebook Ads.

Pasul 2 – campanie pe bloguri intitulată ”Transformăm activiștii de laptop în manageri de proiect” – propune bloggerilor să susțină prin conținut/afiliere pe foștii activiști de laptop, care acum chiar vor să facă ceva mai mult decât o petiție online. De aici încolo, campania poate să meargă pe pașii de la ideea 1.

my2c. Unde trimit factura? 🙂

p.s. nu mă înțelegeți grești, inițiativa e bună. Se poate doar implementa muuuult mai bine și cu impact mai mare, chiar dacă se investește un pic în vizibilitate.

17 thoughts on “De ce campania Raiffeisen cu bloggeri va avea impact limitat”

  1. Quick question: ideea lor era ca bloggerul sa dezvolte un proiect? De ce ar face asta? Si de ce aleg blogosfera si nu promoveaza concursul catre tineri interesati de tot ce tine de ONG?

    Eu cred ca nu si-au definit foarte bine scopul si nici targetul.

  2. Asta m-am întrebat și eu. Cred că ideea era ca bloggerii să caute ONG-urile, care apoi să scrie proiectele endorsate de blogger. Cred.

  3. “bloggerul are prea mult de muncă și prea puțin de câștigat din campania asta”

    aoleu! repede-repede… sa nu surmenam bloggerii, care apoi se plang ca doar “A-listerii” iau crema.

  4. @bogdan trecând peste modul în care ai scris, tu ai face ceva din care n-ai mare lucru de câștigat, dar îți ia cam 100 de ore de muncă(nu, nu e salvați planeta, ci promovați corporația bancară)?

  5. Problema este ca sunt extraordinar de multi indivizi care isi spun “bloggeri” si care nu sunt dispusi sa munceasca deloc pentru a creste.
    si cand spun indivizi, ma refer la oameni care nu stiu ce e aia acord intre subiect si predicat. sau oameni care vin si arunca in online cu opinii uneori halucinante despre te miri ce subiect. sau oameni care duc lipsa de elementare cunostinte despre nisa pe care ar vrea sa o parcurga. oricare ar fi acea nisa (in cazul fericit in care exista o nisa…)

    de ce n-ar avea de castigat experienta? pur si simplu.

    in conceperea/depunerea/pitch-ul de proiecte.
    in munca in echipa.
    in elaborarea de idei si argumentari coerente.
    in contactul efectiv cu lumea din spatele monitorului si realitatile dure pe care un ONG le infrunta.
    in elaborarea de bugete si estimari corecte.
    sau, de ce nu… in elaborarea unei simple scrisori de intentie (daca nu trec de faza 1). ai fi surprins cat de putini oameni au habar ce e aia si cat de putini oameni au compus una.

    nu ma intelege gresit, n-am nimic de-a face cu Raiffeisen sau proiectul respectiv. insa oamenii astia care isi spun bloggeri si stau cu tastele in fata sunt produsul unor concepte de genul “blog=pot sa scriu orice=pot sa scriu oricum”.

  6. @Bogdan ai văzut campania #refinanțare? Acolo erau premii/beneficii motivante, deci s-a și muncit pe măsură.

    Unii vor și doar pe experiență, citește cu atenție, n-am zis că nu e ok, ci că va fi LIMITAT. Un blogger mare/mediu nu o să se bage într-o investiție așa de mare de timp pentru că mai are viață/familie/prieteni/somn, pe care nu le dă la schimb contra mai nimic

  7. si eu mi-am oferit public suportul pentru o campanie pentru un ONG din oras dar am si identificat a doua problema. multe ong-uri nu sun eligibile. iar cele care sunt eligibile sunt cu salavati musca verde de padure …. pentru 3000 de lei nu stiu vreun ONG dispus sa-si bata capul in conditiile e foarte complicat si multa munca…
    oricum oferta ramane valabila cu mentiunea cu nu sustin cauze stupide.

  8. Salut!

    Interesante ideile. Nu m-am gandit pana acum si din perspectiva bloggerilor.
    Eu reprezint o asociatie si pot sa va spun si din perspectiva noastra ca nu suntem interesati sa participam nicicum.

    Programul lor nu nu e gandit nici pentru noi prea bine si in niciun caz nu e gandit pentru scopul pe care l-au declarat “dezvoltarea comunitatii”. La intrebarea “care e comunitatea voastra?” nu au avut un raspuns coerent. Ei spun ca doresc dezvoltarea comunitatilor in care opereaza prin imputernicirea oamenilor din acele comunitati sa se dezvolte. Adica puneti mana dragi membri ai comunitatii si trimiteti-ne proiect si votati ce tine de comunitatea voastra. Insa din pacate programul lor dezavantajeaza intocmai acele comunitati pe care doresc ei sa le dezvolte pentru ca iau decizia din mainile lor si o pun in mainile comunitatii online. Care comunitate online nu este aceeasi cu comunitatile in care ei opereaza. In foarte multe comunitati Raiffeisen oamenii nu au internet sau, daca au, numarul de oameni care detin un calculator e trist. Puterea de a vota online a acelor oameni (sau lipsa abilitatii/instrumentului de a vota) nu e reprezentativa pentru dorinta de a face ceva pentru comunitatea lor.

    Ca tot cunosti zona, spre exemplu sunt 3 sate care tin administrativ de Abrud si teoretic sunt eligibile sa participe la concurs. Insa come on, cati dintre acei sateni au net?! Chiar daca profesoara sa zicem ca sta si scrie un proiect pentru copii, pe urma ce se alege de el? Si daca oamenii nu au net asta ce inseamna? Ca nu isi doresc dezvoltarea comunitatii? Sau Lili Mursa care e probabil cea mai dedicata invatatoare pe care o cunosc…cate nu a facut pentru copiii aia. Daca depune un proiect ce sanse are cu el? None. Si asta e pacat.

    Asociatia mea opereaza in 10 judete si facem lucruri faine, gen reusim sa reducem abandonul scolar, sa imbunatatim performantele scolare si altele. Nu-i chiar musca din padure. Insa nu avem “sforta in online” si nici comunitatile pe care le deservim nu sunt din cele mai conectate – sate si comune in mare. Este f clar si pentru noi cam ce sanse am avea de reusita. Si nici nu imi pun sperantele ca cei care vor vota, vor vota pentru ca stau sa citeasca toate proiectele si sa il aleaga pe cel care le place :P

    Parerea mea e ca au facut aceasta campanie cu copy-paste (e si cam evident de la cine) si in scop PRistic. Si cam atat. Programul lor se bazeaza pur pe cine are mai multi prieteni, nu promoveaza calitatea proiectelor nicicum.

  9. @Cristiana cred că feedbackul tău ar trebui luat în seamă de toate companiile care o să mai facă treburi piaristice în domeniul ăsta. Poate ar trebui, în primă etapă, să vă învețe cum să construiți și să activați o comunitate online, astfel încât să vă faceți vizibili, apoi, după 6 luni, să lanseze un proiect de genul ăsta, în care să vă măsurați forțele pe internet.

  10. Da, cladirea de capacitate mai intai e o solutie f buna.

    Bine-ar fi sa se ia in seama sugestiile, dar atunci cand compania crede ca are dreptate in toate si ca cei care lucreaza “pe teren” habar nu au despre ce vorbesc…well, va mai dura :)

    Pana atunci, e bine ca ne putem exprima punctul de vedere prin diverse locuri.

  11. Oh, nu, te rog. Ti-am scris pentru ca m-am regasit in cele scrise de tine.

    Le-am scris si lor de la inceput pentru a le pune intrebari si a le spune ca programul elimina din start f multe comunitati si oameni care isi doresc o schimbare dar nu au acces la net. Chiar am folosit exemple din zona Abrudului si Campeni (am lucrat si eu la RMGC si cu profesorii din zona pe care ii admir mult de tot).

    In afara de faptul ca nu mi-am gasit nici macar un singur raspuns concret la nicio intrebare, ci doar PR pur si pe alaturi, am fost acuzata de Trolling (ocazie cu care am aflat si eu ce inseamna) si …nah, m-am oprit acolo. Sincer, nu vreau sa mai simt inca o data ce am simtit atunci.

    Ramane asa, intre noi, la un schimb de idei.

  12. @Titus: Multumim pt post si dezbatere. Tinem cont de toate ideile, unele ni se potrivesc mai mult, altele mai putin. Anul acesta testam un mecanism tocmai ca sa-l imbunatatim anul viitor, pe baza parerilor exprimate si mai ales a rezultatelor.
    @Bogdan: M-am uitat pe proiectele inscrise pana acum de bloggeri – interesant ca sunt chiar A-listeri printre ei – noi ne gandisem initial ca nu vor fi, am presupus ca sunt cei mai ocupati.
    @Cristiana: Mare pacat ca nu inscrieti macar un proiect – ar putea fi inca o sursa de finantare pt a-i ajuta pe copii. Cel mai probabil aveti capacitatea de mobilizare, dar nu ati testat-o inca (cine face proiecte in 10 judete are potential de mobilizare macar in cele 10 judete). Noi credem ca online-ul mareste sansele unor proiecte din comunitati mai mici – va pot vota oameni de oriunde care vor sa sustina acea cauza, acel proiect.

  13. Corina, iti multumesc pentru indemn si votul de incredere. Mi-as dori sa fie adevarat, sa avem capacitatea de mobilizare, insa nu o avem. Nu sunt pesimista, ci vorbesc din experienta. Am testat-o in repetate randuri in 2010 si in 2011 asa cum am stiut noi mai bine si nu am fost nici macar pe aproape.

    Cine face proiecte in 10 judete nu are neaparat potential de mobilizare online in acele judete cand zonele in care opereaza sunt sate si comune in marea lor majoritate.

  14. Corina, care va fi sistemul de vot online? Gen Tara lui Andrei, adica cei care vor dori sa voteze vor trebui sa isi faca un cont la voi pentru a vota? Sau prin incoporarea unui button de “Like” de pe Facebook pe site-ul vostru? Sau poate alta metoda?
    Multumesc

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *