Bloggerul si agentia de PR (I)

Unul din cele mai savuroase momente, generator de subiecte, folclor și momente penibile este cel în care bloggerul este pus în postura să discute cu o agenție de PR.

Aici întâlnim, în mod tradițional două situații: cea în care bloggerul e invitat la evenimente/să testeze produse sau servicii și cea în care e implicat într-o campanie integrată, el fiind vehicul de interacțiune(aici suntem la granița PR-ului cu interactive-ul). Mă ocup în cazul ăsta de prima variantă, pentru că a doua implică, în 99% din cazuri, bani, așa că problemele sunt mai puține.

Așadar, bloggerul invitat la eveniment/testare are fix două variante de comportment. Toate celelalte posibile variante duc, prin discuții, la una din cele două finalități pe care le descriu mai jos:

Bloggerul nesimțit

El se caracterizează prin atitudinea arogantă, lipsa de respect pentru omul care l-a contactat. Bloggerul crede că el îi face cel mai mare serviciu omului de PR doar prin faptul că nu l-a băgat direct în SPAM sau că i-a răspuns la telefon/DM/mesaj pe Facebook.

Ce câștigi ca blogger

  • un articol prin care arăți cât ești de șmecher și cât de fraier e omul ăla care a îndrăznit să te contacteze
  • recunoaștere din partea comentatorilor tăi, că ai avut tupeu și i-ai arătat ăleia/ăluia cine e șeful
  • o discuție la bere cu prietenii, în care râdeți de fază

Ce pierzi ca blogger

  • posibile campanii online de la clientul pe care îl reprezintă agenția, deci bani
  • posibile alte campanii de la agenția de PR, deci posibil și mai mulți bani/invitații la evenimente/beneficii
  • respectul și aprecierea oamenilor din industria de PR, pentru că genul ăsta de comportamente nu rămân nepovestite
  • posibile alte campanii de la alte agenții, din motivele expuse mai sus

Sfatul meu pentru omul de PR care se lovește de cazul ăsta

  • tratează-l pe om cu respect și profesionalism, iar la primul semn de lipsă de respect încheie conversația amiabil
  •  scoate-l pe bloggerul respectiv de pe lista ta
  • povestește comportamentul lui și altor oameni de PR, ca să știe la ce să se aștepte când îl vor contacta pe individ

Bloggerul cooperant

N-are nevoie de descriere. E cel care e simpatic, vine, scrie, e respectuos, ține legătura cu tine, te ajută și lucrează bine cu agenția.

Ce câștigi ca blogger

  • posibile campanii online de la clientul pe care îl reprezintă agenția, deci bani
  • posibile alte campanii de la agenția de PR, deci posibil și mai mulți bani/invitații la evenimente/beneficii
  • respectul și aprecierea oamenilor din industria de PR, pentru că genul ăsta de comportamente nu rămân nepovestite
  • posibile alte campanii de la alte agenții, din motivele expuse mai sus

Ce pierzi ca blogger

  • absolut nimic

Sfaturi pentru omul de PR

  • tratează-l pe om cu respect și profesionalism
  • încearcă să îl cunoști și offline mai bine pe blogger, scoate-l la o bere/cafea
  • povestește comportamentul lui și altor oameni de PR, ajută-l să crească și să ia campanii

Atunci întrebarea e – de ce să nu cooperezi? Chiar dacă e o campanie lame, mai bine refuzi politicos și lași ușa deschisă decât să te cerți și să pierzi campanii viitoare mult mai mișto.

Articolul este primul episod și face parte dintr-un serial în care povestesc interacțiunile dintre bloggeri și agenții/clienți. 

17 thoughts on “Bloggerul si agentia de PR (I)”

  1. La evenimente am fost, acum astept invitatia la cafea :-) – varianata bloggerului nesimtit

    Dar bloggerul poate sa invite agentia la o cafea? – varianata bloggerului cooperant ;-)

  2. Da, poți să chemi agenția la cafea 🙂 E chiar indicat, mai ales daca vrei să îi momești și să obții campanii.

  3. Mie asa mi s-ar parea normal, sa fie o relatie in ambele directii, nu tu sa fii ala cu coada pe sus care asteapta sa faca “favoruri” agentiei, daca ai chef… ;-)

  4. Cred ca ti-ai dat seama ca acel “tu” din propozitia de mai sus nu se refera la tine, e o generalizare. Fac observatia asta ca sa nu se inteleaga cumva altceva :-)

  5. Pe de altă parte, atunci când ești absolut cooperant înțelegând că beneficiul este reciproc, există riscul să fii privit drept ieftin, slugarnic sau mai rău…

  6. @robin cei care te privesc așa sunt fie nemâncați, fie invidioși, fie ambele și n-are sens să te reții din a coopera din cauza lor.

  7. :)) E mult prea simplu explicat. Şi de bun simţ. O să îi atingă fix pe oamenii care au deja bun simţ şi sunt cooperanţi.

    Şi ce ai scris tu este valabil în toate aspectele vieţii.

    Sincer, e genială explicaţia ta :)

  8. Ma intereseaza o analiza facuta de tine despre ce pierde si ce castiga un blogger cand e cooperant si accepta sa scrie pentru o campanie mincinoasa si/sau in care nu crede.

    Este credibilitatea si integritatea blogerului respectiv afectata mai mult pe termen scurt sau mai mult pe termen lung?

    Este posibil sa isi piarda publicul sau partea valoroasa a publicului sau atunci cand se implica in campanii mincinoase?

    Este posibil ca articolul scris de blogger pentru o asemenea campanie sa sune neveridic, facand astfel mai mult rau campaniei decat bine?

    Iti multumesc pentru articol si astept parerile tale legate de intrebarile mele de mai sus.

  9. Si eu sunt curioasa sa aud opinia lui Titus dar parerea mea e ca a fi cooperant nu poate fi echivalent cu a fi mincinos. Si a promova ceva in care nu crezi inseamna a fi mincinos fata de cititori. Lucru cu siguranta rau pe orice fel de termen.

  10. pt LumeaMare: dar in momentul in care tu cooperezi si sustii o campanie controversata si te trezesti ca pe blogul tau multi se exprima impotriva campaniei? si te trezesti ca iti bat obrazul prietenii? daca tu sustii, din buna credinta si din spirit de cooperare, o campanie mincinoasa, si te trezesti ca iti pierzi respectul cititorilor? Pe mine asta ma intereseaza mult mai mult si mi se pare foarte actual.

    Astept in continuare analiza lui Titus, el cu siguranta a prevazut si acest tip de situatie. Probabil chiar i s-a intamplat personal.

  11. @Maria @LumeaMare Problema e mai simplă decât ați crede. Treaba ta ca blogger, în momentul în care te bagi în campanii, este să verifici autenticitatea și corectitudinea ei ÎNAINTE să scrii/semnezi ceva.

    Dacă totuși campania o ia razna și apar tot felul de argumente contra, atunci iei legătura cu compania, verifici acuzele aduse și dacă sunt adevărate, îți formezi o poziție proprie(ajuți compania să rezolve sau ieși din campanie).

    Dacă acuzele sunt false, atunci trebuie investigați acuzatorii, apoi publicate informațiile despre ei – că reprezintă concurența, că au interese sau finanțări dubioase pentru a spune lucrurile alea etc.

    Sper că am răspuns la întrebare 🙂

  12. Of, dar cum iese cineva din campanie daca deja a semnat?

    Acuzatorii, ce sa investighez la acuzatori, ca sunt prieteni de-ai mei, nu-i plateste nimeni, si tare ma tem ca au dreptate.

    Cum repar stricaciunile intr-un caz ca asta?

  13. @Maria Cel mai sigur mod e să iei legătura cu organizatorii campaniei și să rezolvi dilema – au dreptate contestatarii au ba?

    După aia vii aici și vorbim. Pentru că depinde cât de grav e. Nu pot să îți zic acum fă aia sau fă aia fără să știu despre ce e vorba

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *