Ce-ti doresc eu tie, dulce Adserver

Când am intrat în corporație, una din primele mele griji a fost să mă asigur că există o soluție de adserving prin care monitorizez campaniile online de pe site-urile tradiționale de publishing. Fără el te cam bazezi pe ochiometrie și pe estimări date de publisheri și poți să:

1. ți-o muști că plătești ceva ce nu se livrează

2. să n-ai habar cum performează elementele tale creative de pe online.

Ambele situații sunt nașpa, deci trebuie luat adserver, oricare ar fi el. Aici intervine problema, sunt soluții cu duiumul pe piață, așa că trebuie să iei decizii:

Cum alegi un Adserver?

Totul începe cu număratul banilor din buzunar. Cât îți permiți să dai pe campanie, cât îți permiți să dai pe adserver. Nu prea are rost să faci o campanie de 10.000 Euro, dacă pe lângă ei te mai costă 2000 Euro soluția de adserving.

Apoi te uiți ce exact trebuie să livrezi – ai un banner flash de 50k, un video de 2 mb sau un banner HTML cu formular? Suportă adserverul tehnologia ta? Cât plătești în plus pentru spațiu mai mult? Merită? 

După asta trecem la treburi mai serioase: targetare. Ce știe să restricționeze și să optimizeze? Dată, oră, IP, cookie, localizare, calendar personalizat. Toate astea îți fac viața mai ușoară.

Suport tehnic – dacă dai de o eroare, cât timp durează să o rezolve? Poate face diferența între o promoție de Crăciun reușită și o mare burtă de trafic. Tot aici intră și capacitatea de mărire a expunerii – dacă e cazul – pentru campanii de mare succes. Dacă tu vrei să bagi bani în plus și tehnologia nu te ajută, atunci mai bine folosești alt sistem. Nu-i ok să se încarce bannerul după 1-2 secunde după ce s-a încărcat pagina.

Raportarea este, din punctul meu de vedere, cel mai important criteriu de selecție pentru adserver, pentru că asta e utilitatea lui de bază, dincolo de faptul că îți livrează reclama. El măsoară. Și îți dă rezultatele. Raportul ăsta trebuie să fie cât mai detaliat, cât mai organizat și cât mai ușor de partajat pe criteriile de la rândul cu targetarea. Așa poți să umpli PPT-urile frumoase pentru corporații sau pentru șefii de cont.

Cam așa aleg eu adserverul. O variantă mai tehnică și mai meticuloasă găsiți aici.

Atenție, considerațiile de mai sus sunt rezultatul experienței mele, așa că pot suferi îmbunătățiri, în cazul în care există un adserver magnific, pe care nu l-am văzut încă.

5 thoughts on “Ce-ti doresc eu tie, dulce Adserver”

  1. Din cate imi dau eu seama, tu vorbesti de un adserver ce iti livreaza bannerul in sistem 3rd party, adica tu setezi campania, generezi scripturi iar ele vor fi implementate in diferitele adservere ale celor n-1 publisheri cu care lucrezi (asa numitul adserver for agency/advertiser).

    Daca am intuit bine, sa faci o targetare din el poate fi complicata. De exemplu:

    1 – user-ul intra pe pagina, adserverul de publisher, X, face request catre adserverul tau, Y, si-i cere banner
    2 – adserverul tau Y vede ca user-ul nu e din Romania, cum ai vrut tu, asa ca nu-i returneaza nimic lui X
    3 – X ajunge sa:
    a) nu livreze nimic (banner alb)- minus pentru publisher care pierde spatiu si astfel in functie de marimea campaniei ar putea sa nu o accepte
    b) sa livreze un banner de back-up, fie al tau, fie al publisherului (inhouse promo) ce trebuie sa fie livrat tot de Y; deci costuri in plus de livrare.

    Adservere magnifice nu cred sa existe, dar cu siguranta exista tech support guys magnifici care te pot ajuta sa faci multe.

    Stiu cateva lucruri despre domeniu, deci daca pot ajuta cu ceva in hotarare, drop me an e-mail. :)

  2. Da, de 3rd party adserver vorbesc. E cel cu care măsori cel mai bine și mai de încredere campania.

    Exemplul tău privește publisherul și agenția lui de media, nu clientul. Eu am dat criteriile de alegere de la client.

    Mersi fain de ofertă. Deocamdată sunt mulțumit de adserverul folosit.

  3. Pai da, dar pana la urma nu clientul plateste, chiar si in exemplul meu?

    Cu placere, credeam ca esti la stadiul “X sau Y?”…As fi recomandat Y. :)

  4. Depinde cum a negociat. Eu, clientul, plătesc doar ce vede userul conform targetării. Ce se întâmplă în rest se numește ”inventory nevândut”. Și e treaba publisherului să îl rezolve.

  5. Eu folosesc Bursadereclama pt centralizare care are si filtre demografice si are cost de~03% din campanie si solutia de verificare adnaliser.com. Incarca un script de tracking care monitorizeaza vizibilitatea banerelor. Degeaba ai platit 1.000.000 de afisari pe daca au fost in un colt ascuns care a fost vazut efectiv de 236 useri(o spun din xp)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *