Cred că fiecare om care lucrează în online de cel puțin 2 ani a auzit povești de genul “am luat țeapă de la bloggerul x sau agenția y” și, evident, la încă un cui în sicriul industriei de advertising online(așa cum înțeleg unii să o facă).
Țepele pot fi evitate dacă ești puțin atent. Am sintetizat principalele elemente la care trebuie să fii atent atunci când accepți o propunere de campanie online. O parte din ele le folosesc și eu, zi de zi, atunci când am de analizat oferte de publicitate/PR online.
Regula numărul 1:
Cere exemple anterioare. Dacă e proiect nou, cere exemple de alte proiecte similare implementate de persoană/agenția care ți-a propus proiectul. Dacă nu are, dă-i 10 la sută pentru o campanie de test, nu te arunca direct.
Regula numărul 2:
Calculează cât te aștepți să câștigi din campania de online sau mai vechiul: “care-i roi-ul”. Nu are rost să bagi 3000 de euro dacă tu la finalul campaniei nu ai cel puțin 1000 euro profit.
Regula numărul 3:
Risk sharing-ul nu e o rușine. Dă-i omului/agenției obiective și setează bonificații de perfomanta, dar și niște livrabile minime. Atenție, obiectivele trebuie să fie conectate cu business-ul, altfel arunci banii pe trafic, reach, articole sau likeuri.
Regula numărul 4:
Întreabă în piață de omul/agenția cu care ești gata să bați palma. Întreabă din clienții lor – sunt fericiți cu agenția? E totul ok? Cum lucrează? Ai fi surprins să vezi cât de sinceri pot fi oamenii în privat(nume, detalii, mod de lucru, rezultate, sincope).
Regula număru 5, numită și regulă celor 3 oferte.
E folosită de corporații, însă e foarte eficace și pentru afaceri mici și mijlocii. Dacă nu ești 100 la sută sigur de preț sau condițiile pe care ți le oferă un furnizor, mai sunt pești în baltă. Dă 2-3 telefoane, cere niște oferte “de principiu”, să vezi dacă nu cumva ești gata să iei țeapă.
Dacă te ții de astea 5 reguli, ai mari șanse să îți crească business-ul și cu el încrederea în piața de comunicare online. Scopul articolului asta e să îi ajute pe cei care au afaceri și vor să comunice online mai serios pentru prima data.
Dacă știi pe cineva în situația asta dă-i link-ul. S-ar putea să îți mulțumească mai încolo.
Pe de altă parte, mulţi clienţi observă o campanie care le-a plăcut sau le-a atras atenţia, întreabă cine a făcut-o şi merg într-acolo. Unii merg direct la bloggerii din campania respectiva şi nu au aceleaşi rezultate, evident :)
E ca găina fără cap.
imi place cum puncteaza acest articol…piata digitala a evoluat f mult in ultima vreme, din pacate si hotii nu lipsesc nici de aici.
Fain articol. Merci de sugestii.