6615532-0-large

Campaniile de comunicare și pescuitul

În vremuri în care toată lumea stă cu mielul pe masă mie îmi zboară mintea la pește, deși cine mă cunoaște știe că nu sunt un mare mâncător de viețuitoare acvatice. Nu m-am apucat de vreo pasiune nouă, ci mă gândeam la modul în care ar trebui să fie făcută o campanie de comunicare ca la carte.

Din start, ai două posibilități:

  1. să bombardezi clientul cu mesaje și reclame pe toate canalele, sperând să îl prinzi și să îl tragi în „point of sale”
  2. să îl plimbi și să îl faci să ajungă acolo unde vrei tu(point of sale)

Prima variantă seamănă cu pescuitul cu harponul sau cu undița – prinzi pește puțin, variabil ca mărime și cu efort mare, respectiv cu rată de succes mică, raportată la numărul de aruncări.

A doua este pescuitul la plasă. Cu ea prinzi mai mult pește, mai repede, cu efort mai mic, însă trebuie să te asiguri că locul în care arunci plasa e populat, că peștele o să intre în plasă și că plasa e destul de mare încât să merite efortul.

Ei, cam tot așa se pot aborda și campaniile de comunicare.Dacă prima variantă e campania clasică de comunicare, în care tragi cu harponul(banner, spot publicitar, search ads, social ads), dar fără nicio legătură clară între ele, alta decât că țin de același produs, a doua variantă e o mostră de user experience.

Orice carte de psihologie, dar și orice training de vânzări o să te învețe că un client e mai predispus să cumpere dacă e confortabil cu tine(ca vânzător) și cu produsul tău, dacă emoția e puternică sau dacă beneficiul e clar în mintea lui. Deci obiectivul tău e compus din doi pași:

  1. emoția
  2. justețea achiziției

De primul pas ține pregătirea campaniei, povestea, copy-ul, vizualul, ancorarea în cotidian/în mitologie/în simbolistică. E partea creativă a campaniei, ar zice unii. Eu zic că nu se oprește aici. Partea a doua e tot integrantă a creației, pentru că presupune gândirea unui drum ghidat prin mesajele pe care le-ai pregătit. E pasul în care pui plasa la țesut. Țesătura trebuie să aibă o anumită textură, să nu fie ochiurile prea mari sau prea mici, trebuie să fie perfectă pentru tipul de pește(mă rog, client) pe care vrei să îl prinzi. Pescarul profesionist o să îți zică și de alegerea locului în care se aruncă plasa, momeala care se pune în plasă. Tot așa e și în campanii.

O plasă bună face diferența între o barcă plină cu pește și una plină cu pescari triști.

p.s. post scris în colaborare cu un pescar.

2 thoughts on “Campaniile de comunicare și pescuitul”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *