treimi

Fotografii mai bune cu #scoalaF64

În weekend, m-am numărat printre norocoșii care au fost la Sinaia, împreună cu mare parte din echipa F64. Cine mă cunoaște știe că nu prea mă mândresc cu talent artistic, deci nici cu talent fotografic, deci a picat cu atât mai bine o vizită pe la școala de fotografie făcută la Hotelul Arca lui Noe de pe str. Furnica. Ne-am urcat fain, frumos sâmbătă dimineață în autocar și ne-am mișcat spre valea Prahovei, împreună cu restul coloanei de bucureștenii mânați de căldură și de serbările orașului Sinaia.

Toată isprava a constat în niște teorie despre cum se fac fotografiile mai bune, parte la care, recunosc, am asistat fascinat, un proiect practic, pe care o să îl pun pe blog când primesc fotografiile mai jos (pozele care par din același film), proiect pe care l-am făcut plimbându-ne cu 4×4 pe traseu de offroad, peste munți și văi. Dar mai întâi teoria.

Radu ne-a povestit despre experiețele lui cu fotografia prin alte țări și despre faptul că nu-i plac oamenii sau mașinile în poze. Ne-a zis că ar fi foarte bine să porți cu tine un trepied mic în excursii, că Londra e foarte mișto și că trebuie să evităm cablurile în poze.

Am aflat și despre marea regulă a treimilor, regulă care te ajută să încadrezi o poză cât de cât decent., iar George ne-a arătat câteva lucrări ale lui Henri Cartier – BressonMartin Parr, Miroslav Tichy, Kevin van Aelst, Michael Wesley, Egyed Ufo Zoltan, Jamie Beck, și Marian Pislaru, așa pentru inspirație.

Pentru practică, am fost până sus la capătul telegondolei din Azuga, apoi prin pădure, pe un drum forestier, către cabana Susai, unde ne-am oprit pentru un ultim popas înainte de drumul pe DN1 înapoi spre Sinaia.

Tot drumul m-am jucat cu o cameră Sony NEX 5N, care e mai deșteaptă decât mine și face poze singură dacă știi să o setezi.

În seara de duminica a urmat debriefingul și o parte a doua de teorie aplicată, în care am aflat la ce folosesc diafragma, timpii de expunere și parametrul ISO.

Diafragma – dozeaza cantitatea de lumina, care se injumatateste cu fiecare treapta: f/1.1 e dublu fata de f/2 , formula generala e f/sqrt(2). Controleaza profunzimea de camp – diafragma deschisa focalizeaza pe un obiect, iar cea inchisa da claritate intregii poze. Portret – diafragma deschisa(f mic). Landscape – diafragma inchisa(f mare)

***F64 e dimensiune de diafragma

Timp de expunere – dublarea timpului de expune duce la dublarea cantitatii de lumina. Fulgerele se fotografiaza cu timp de expunere mare. Drumul, raul sau poteca sunt linii directoare in foto. Scurt = instantaneu. Timpul de expunere lung pe apa produce – oglinda, daca apa e linistita, ceata daca e agitata

ISO – senzitivitatea suprafetei sensibile – mai mare inseamna necesar de lumina mai mic, mai mic, necesar de lumina mai mare. La fiecare dublare de iso e nevoie de doua ori mai putina lumina. Niciodata pe auto. Ok – 3200 – 6400 max

Cu ISO constant, daca injumatatim timpul de expunere, marim diafragma cu un pas. Daca micsoram de 4 ori diafragma, marim timpul cu doi pasi. Cu timpul constant, daca marim diafragma, injumatatim ISO.

Ideal este să ai următoarea setare pe aparat – A – care dă prioritate pentru diafragmă, pe când TV/S – dau prioritate timpilor de expunere.

Din păcate, n-am reușit să stau să văd și proiectele foto ale colegilor de școală, însă sper că o să și le pună toți pe blog. Mersi F64 si McCann PR pentru un weekend mișto și instructiv. Recomand școala oricui își dorește să învețe să facă poze mai bune.

Alte păreri și fotografii găsiți la CristiBogdan, Nihasa, Toma, Andreea sau Cosmin.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *