logo

Piata de online a crescut in semestrul 1 cu 7% (YoY) – IAB Forum 2012

Ieri am fost invitat la IAB Forum 2012, conferința la care aflăm, de regulă, datele despre piața din online a României, câteva comparații cu Europa, reglementări, trenduri de dezvoltare și case-uri interesante.

Anul ăsta nu a făcut excepție, așa că merită să citiți notițele pe care le-am luat mai jos. Cu toate că nu am ajuns de la început, am sumarizat principalele idei prezentate pe cele 3 topicuri. Cheia ediției a fost optimistă și s-a vorbit mult despre integrarea comunicării, centrată pe online.

Reglementări europene și România

Directiva e-privacy a fost implementată, ceea ce înseamnă că, acum, în România, setările browserului constituie acceptul utilizatorilor de a primi cookieuri pe calculator, păstrând avantajele pe care această tehnologie le-a adus în România.

Publicitatea pe site-uri cu conținut ilegal și redefinirea datelor personale este în lucru, în curs de reglementare. Există o alternativă la ACTAOBA:DTSG – cadru și principii de autoreglementare. În UK și Germania au început să fie construite ”liste negre” cu siteuri cu conținut ilegal. În România, s-a vorbit doar cu AIMR. Nu există alte discuții cu alte entități, iar rolul discuțiilor este de a opri distribuția de materiale ilegale.

Revizuirea legii protecției datelor cu caracter personal va fi votată la anul, prin aprilie, când se va adopta o noua reglementare strictă a colectării și folosirii datelor personale pe internet. IAB România dorește să introducă ”datele pseudononime”, pe bază modelului german, pentru păstrarea posibilității de profilare a userilor online. Dacă legea iese în formă asta, IMMurile din piață pot să dispară.

Rezultatele ROADS pe Semestrul 1 – 2012

Probabil prezentarea cea mai așteptată și urmărită a fosst a PWC, despre valoarea pieței de publicitate online din România pe S1 2012. Am început ușurel, cu un film despre comportamentele de consum.

Două idei din el:

Conținutul migrează spre dimensiuni mai mici – bite sizes, ușor de digerat.
Sms marketingul contextualizat local și în funcție de preferințele de consum e un business nexploatat.

Și acum cifrele:

  • Creșterea globală a pieței de piblicitate va fi de 6,7% pe intervalul 2012-2016
  • Pe românia – 1500 siteuri incluse, 22 de entități.
  • Venit total în piața de online pe S1 2012 – 46,6 mil lei ~ 10 mil euro
  • Rațe de creștere previzionate pe 2012-2016 în piață globală:
    • Video și mobile vor crește cu peste 30%
    • Search și display vor domină în continuare piață.
    • Content advertising e pe locul 3, cu puțin peste 10% din piață.
  • Telecom, auto și serviciile financiare domină piață românească, cu aprox 30% din totalul spendingului pe 2012.
  • Tendința: creează un mediu în care consumatorul crede că se află în control. Treci de la push la dialog.
  • Piața de online a crescut comparativ cu s1 2011 cu 2,9 mil lei (600.000 euro), deci +7% – fără Google și Facebook ads.
  • Bannerele embed au crescut, formatele interruptive au crescut cu 13%, iar content advertising a scăzut cu 0,5%. Se vede o migrare spre safe advertising.
  • 35% dintre CEO au spus că au amânat o mișcare strategică din lipsă de talente în companie.

După ce am primit cifrele, au început case-urile, tot așa, cu o introducere mai relaxată, cu Infinit Solutions, cea mai profitabilă agenție independentă (sic!), care a insistat foarte mult pe Tradigital – create ecosystems around the consumer și pe conceptul de agenție full service bazată pe digital. Cu toate că a vorbit de integrare, a prezentat doar două aplicații de Facebook cu rezultate mediocre:

Rompetrol – Atelierul de paști (aplicație de facebook). A adus doar 3000 de fani, 2000 au jucat. probabil că aplicația a costat câteva mii.

Back to school – Rompetrol – a adus 908 ușeri care au produs conținut și 8000 de fani.

Și a anunțat că fac pentru Rompetrol un joc similar cu Orașul Minier.

Vorbe pe fir – proiect special pe hotnews.ro al Smile Media

Următorul proiect a fost un pic mai interesant, din zona de content advertising. S-a bazat pe două concursuri – Primul alo(povești despre telefonul fix, momentele în care vorbeau doar pe fix – 113 povești, 5000 de likeuri) și Fotografii în tonuri(fotografii cu telefoanele vechi – 98 poze, 16000 de likeuri).

Campania a fost promovată prin display pe Hotnews și Smartwoman, respectiv insert în newsletter-ul Hotnews.

Campanie online pentru detergenți – Persil în Rusia, by OMD

A prezentat Alexandra Zadoya, Henkel Account Manager OMD Russia.

Ce se întâmplă în mintea femeilor? Emoții. De aceea, au promovat Persil Fresh Pearls printr-un joc pe rețele sociale în Rusia, tot un fel de Farmville. E al doilea exmplu de branded games în jumătate de oră.

Rezultatele au fost uimitoare. Reach de 5 milioane din cele 8,5 mil. de femei perfecționiste în rusia. Research-ul a arătat că 80% din jucătoare au înțeles beneficiile brandului. Research-ul a fost făcut pe jucători, participanți la concurs și interviuri online – totul digital, iar relevanța jocului pe internet pentru detergent a fost de peste 70%. Jocul a fost relevant pe KPI.

Jucători – 300.000 pe două rețele de socializare, în condițiile în care în Rusia sunt aprox 61 milioane de utilizatori de internet.

Prezentarea Havas worldwide(rețea globală de advertising) – Russ Lidstone (@russlidstone)

Prezentarea s-a bazat pe ideea că brand-ul se construiește și dincolo de banner – abordează advertisingul în mod integrat și centrat pe conținut, social media, digital, dincolo de disciplinele clasice. Obiectivul lor e să livreze pe obiectivele de marketing și de business.

Am evoluat de la explicare la dovedire, până la cele 8 e-uri:

Elaborate and engage

– campania Chivas Regal în UK- lansare pe Youtube, susținută de TV și outdoor.

Educate and Enrich

– Credit Suisse – clienți cu venituri de 5 mil plus. Campanie cu expoziția Leonardo Da Vinci la galeria națională de artă din Londra – partener. Au făcut o aplicație de ipad/iphone – explorarea modului de lucru al artistului. Mii de descărcări și bunăvoință pentru sponsor.

Effect and enlighten

thepeacebutton.com – erau doar 19 români l-au apăsat. Sper că s-a mai schimbat numărul între timp.

Entertain and empower

Alberto V05 – campanie vox pop cu muzică și hairstyle demo.
Campania a fost lansată cu Shazam la XFactor UK, te ducea direct pe siteul de campanie. Așa da integrare cu TV-ul.

Au lucrat cu parteneri creativi pe conținut, nu au făcut totul în house. Concluzia: Dacă vrei să faci campanii puternice, nu poți decât să lucrezi integrat.

A urmat Bela Papp – Microsoft CEE, despre UGC

Am văzut un accent și din partea lui pe conținut generat de utilizator, colaborare între ușeri, rich media. Mai mult, userul tinde să își construiască identitatea online – testează produse înainte să și le ia.

Key finding de aici – Skype ads – reach de 1,6 milioane de români, însă targetarea lasă de dorit deocamdată.

Google a lansat Start Mobile în România

Robert Pefanis, International Head of Sales la Thinkdigital – ce s-a schimbat în media?

Au apărut medii noi, date și mai multe, social data layer, mediabuying automat, virale.

Key finding: Overlayer < banner clasic < expandable banner < expandable video banner – și la timp pe banner și pe număr de clickuri

Case-uri:

Banner interactiv de la Mercedes

MIB expandabil cu trailer în Spania

Lansare Samsung Galaxy S3 în Spania

Trenduri în measurement/digital research – Krystyna Bębenek , Audience Research Product Manager, Gemius

Nu am aflat informații noi. Se vorbește din nou de performanță vs. click, despre importanța datelor, a segmentării etc.

Geoffrey Hantson, Executive Creative Director la Duval Guillame Modem – despre virale. Nu e o strategie, e loterie

Creezi obiecte sociale – e vorba despre conversația din jurul filmului.

Pași de conversație:

  • Provocă o conversație
  • Surprinde și inspiră
  • Fii relevant
  • Fii autentic

Carlsberg – văzusem campania la Interact Barcelona, însă nu văzusem și rezultatele

Brand attribution – 98%
Share of choice – 37% (de fiecare data când cineva dădea click pe un banner de bere, de 0.37 ori era carlsberg).

TNT Belgium launch – push to add drama
– Second most shared ad ever

Iar ultimele două case-uri au arătat că PR stunts filmate sau VOX POPs sunt mai bune decât reclamele cu actori.

People trafficking – Red light district

Mind Read tent – online safety of information

În loc de încheiere, spun din nou că merită să mergem la conferințe, merită să participăm la educarea pieței și merită să cunoaștem oameni mișto (în speciall Robb și Geoffrey, care sper să inspire mai multe campanii mișto și în online-ul românesc, cu integrare adevărată și canale bine alese).

P.s. găsiți un live-blogging foarte bun la Andra

Update: o parte din prezentările de la IAB Forum 2012 se găsesc aici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *