Am început discuția aici, după care Lorand m-a rugat să scriu un articol mai concentrat pe earned media.
Earned media(în online) se definește, ca la școală, ca fiind acele materiale de promovare online produse de utilizatori de internet independent de influența directă și financiară a marketingului companiei tale. Se traduce prin articole pe bloguri, tweeturi, update-uri pe Facebook, clipuri pe Youtube/Trilulilu, fotografii pe Flick/Picasa sau mai știu eu ce rețea socială obscură.
Earned media este cel mai căutat tip de media din cauza unei percepții relativ greșite – nu costă. Mai mult de atât, valoarea acestui tip de media a început să fie foarte mare, pentru că recomandările venite din partea altor oameni sunt cele mai importante moduri prin care utilizatorii de internet pot fi convinși să cumpere(produsul, ideea, you get the point).
De ce Earned Media costă
Nu-i deloc complicat. Earned media cere mult timp, investiție de oameni și eforturi susținute din partea companiei. Tipul ăsta de prezență online nu vine peste noapte, dacă aloci X mii de euro buget în luna asta. Și mai important, dacă vrei să îi zici earned media și nu feedback pe net, atunci nu trebuie să o lași să vină de la sine.
Trebuie să pui un om, doi, trei(depinde cât de multă prezență vrei să obții) la muncă și la învățat.
Ei trebuie, în primul rând, să devină experți în compania ta, în ceea ce faci, în produse și servicii, în feedback dat și primit de la clienți, în rezolvarea problemelor. Asta-i partea internă, care ține de directorul de marketing/comunicare.
Partea externă ține de felul în care ei comunică în canalele social media. Earned media se structurează și se ordonează în momentul în care dai niște puncte de referință și contact puternice pentru fiecare mediu în parte.
De exemplu, dacă vrei să stimulezi numărul de articole pe bloguri și calitatea lor, în care bloggerii vorbesc despre produsele și serviciile tale, du-i la o testare în grup, arată-le ce poți face, apoi fă un concurs pentru clienții tăi bloggeri în care să povestească experiențele pozitive cu brandul tău.
Pe Facebook, dă-le oamenilor conținut cu care vor să se asocieze. Publică un clip amuzant pe care fanii să îl dea prietenilor lor, publică o melodie pe care să o asocieze cu tine, dar care să fie în topul MTV, publică niște date cool despre o industrie în care vrei să te poziționezi. Folosește cu încredere și fotografiile – amuzant is the new black.
Pe Twitter citează marii erudiți ai domeniului, dă informații exclusive, de ultimă oră, anunță concursuri rapide, pune întrebări.
Toate exemplele de mai sus au un numitor comun – interacțiunea naturală. Lasă discursul corporatist, răspunde rapid la întrebări, nu-ți fie frică să fii amuzant, plăcut, prietenos pe conturile social media ale companiei tale.
Nu în ultimul rând, earned media trebuie măsurată și raportată, dacă tot am stabilit că investești timp și bani în ea.
One thought on “Mituri si solutii cu si despre Earned Media”