Codurile QR – ghid de utilizare

Guest post scris de Vlad Ionescuqrcode

QR codes sau coduri QR

Probabil că ai auzit despre ele și ai o aplicație care știe să le scaneze.

Sunt însă foarte multe campanii și companii care nu folosesc codurile QR, deși ele sunt foarte ușor de implementat. Un QR code este o imagine pătrată și funcționează ca un hyperlink – trimite la o anumită pagină web. El se adresează utilizatorilor de telefoane (sau alte dispozitive mobile) inteligente care scanează codul si accesează pagina respectivă, în browserul telefonului.

Dacă nu ai auzit până acum de coduri QR, este firesc să te întrebi de ce ai avea nevoie de o imagine codată pentru a te direcționa către un site web.

Nu este de ajuns un link ?

Ei bine, codurile QR nu sunt făcute pentru a fi implementate online, ci off-line – în print, reviste, afișe sau panouri. Deși codul QR alăturat funcționează (te invit să-l testezi si să te abonezi la site-ul la care direcționează  ), ar avea o utilitate mult mai mare off-line.

Codurile QR ar putea fi adăugate pe ambalajul oricărui produs pentru a trimite la site-ul web al produsului sau al companiei producătoare. Ele ar putea fi adăugate în cataloagele de prezentare sau ar putea face parte din campanii neconvenționale, ca stickere lipite în undergroundul urban, în cadrul unui treasure-hunt care sa atragă hipsterimea, de exemplu.

Tot mai multe campanii publicitare trimit către un site web. Fie că este vorba de ciocolată, pantofi, concerte sau evenimente, primul scop al campaniilor este să te cheme online – pe un site web. Scopul final e ca odată ce ai ajuns acolo (pe landing page), să te înregistrezi, să completezi un formular sau să cumperi ceva. Ei bine, un QR code ar facilita direcționarea către site-ul respectiv, pe care l-ai putea adăuga imediat, dacă e interesant, în bookmarks-urile tale mobile. Cu alte cuvinte, nu ar mai trebui sa ții minte până acasă site-ul sau campania, ci ai putea să-l accesezi din mers.

Milka, evident, fara cod QR

Scenariul e simplu

Te plimbi prin oraș, vezi un afiș cu un concert, scanezi codul QR de pe afiș, te redirecționează pe site-ul celor care vând bilete, lași datele de contact și ei te contactează ulterior să-ti vândă biletul la concert. De asemenea, codurile QR pot fi inserate pe cărțile de vizită, folosite pentru etichetarea produselor, pentru a downloada aplicații mobile, pentru a trimite la paginile de Facebook/Twitter, pentru promoții, reduceri, etc… Posibilitățile de integrare în campanii complexe sunt nenumărate.

Exista mai multe site-uri care generează gratuit coduri QR. Google : „QR code generator” sau „Create QR code”. Mai multe despre subiect – aici

În concluzie

Dacă te vei ocupa de campanii off-line în care trimiți publicul spre o pagină web, nu uita să adaugi materialelor pe care le realizezi coduri QR, pentru că:

– aduci valoare utilizatorilor de telefoane inteligente (cei care ar putea să acceseze primii campania ta)„
– este foarte simplu să le implementezi

21 thoughts on “Codurile QR – ghid de utilizare”

  1. Ai nevoie de o aplicatie din Appstore. Mici sanse sa mearga totusi, pentru ca n-ai autofocus si o sa iasa neclara imaginea

  2. Alex, foloseşte google goggles, sau layar, sau un barcode scanner. Sunt multe aplicaţii pentru fiecare sistem de operare. Caută ‘QR code’ în appstore.

  3. pe HTC am probat si merge super un program code reader de la lynkee. Am scanat chiar de pe ecran codul de mai sus si m-a trimis pe blogul tau

  4. Chestia e ca aceste coduri sunt pentru smartphone-uri si este nevoie si de conexiune de date. Pui link insa trebuie sa ai si un landing page optimizat pentru mobil. Ai, deci, un target restrans.
    Codul QR pote insa stoca mai mult decat un link. Poti pune direct un mesaj.

  5. @mihai interesanta idee. Daca ii asociezi si un qr code de pe bucata de hartie pe care o dai la conferinte, atunci deja discutam de ceva concret si misto

  6. @Mihai, Microsoft are o abordare similară — în esenţă ideea (a ta, ca şi a lor) e să transfere informaţia de pe suportul fizic pe un server, iar pe suportul fizic să ai numai un identificator al resursei respective. Soluţia lor se cheamă Microsoft Tag (şi este evident proprietară de la cap la coadă). Mai există şi o aplicaţie pentru smartphones care face ceva similar, dar cu QR Codes (pe-ăştia-i cheamă ScanLife). Mie personal nu-mi place abordarea asta, pentru că ajungi să depinzi de resurse externe (ba în cazul aplicaţiilor comerciale, aşa cum e ScanLife cea de la Microsoft, mai ajungi să depinzi şi de ecosistemul acelui terţ). Ca filozofie mi se pare mult mai potrivit ca informaţia pe care vrei s-o transmiţi să se afle pe suportul pe care îl transmiţi (în măsura în care e posibil, evident).

    Ca să fie spus, în contextul mesajului anterior, opinia mea nu este rezultatul unui conflict de interese — mi-ar fi foarte uşor să implementez o soluţie similară, însă aleg să nu fac asta tocmai fiindcă mi se pare împotriva firii.

    @Titus: Frumuseţea codurilor QR este aceea că nu este nevoie să transferi nimic fizic — nu este nevoie să dai o bucată de hârtie la o conferinţă, este suficient ca persoanele interesate să-ţi scaneze codul de pe badge (evident, nu te opreşte nimeni să împarţi cărţi de vizită dacă vrei, însă cu coduri de bare bidimensionale asta devine o opţiune, nu o necesitate).

  7. @Bogdan fie ca vine codul de pe badge, fie ca vine pe cartea de vizita, tot scanabil e. Eu doar am sugerat un mediu pe care poti sa il controlezi complet – la badge s-ar putea sa nu ai acces decat la conferinta si sa nu poti sa pui QR code-ul pe el

  8. Ai dreptate, este scanabil pe orice l-ai tipări — eu încercam să ilustrez diferenţa de paradigmă dintre abordarea clasică (“dacă vrei datele mele de contact, ia bucata asta de hârtie pe care se află datele”) şi abordarea pe care o face posibilă utilizarea de QR Codes (“dacă vrei datele mele de contact, ia direct datele mele de contact scanând bucata asta de hârtie care rămâne la mine, sau la tine, sau nu contează”). Ideea, diferenţa, inovaţia se aplică în mod special organizatorilor de conferinţe (ei ar trebui să colecteze datele de contact ale participanţilor şi să le imprime pe ecusoane, nu participanţii înşişi).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *