Community Building e un concept gresit

Mark Zuckerberg at South by Southwest in 2008.
Image via Wikipedia

Mulți guru ai comunicării online vorbesc cu multă afectare și patimă despre conceptul spre care ar trebui să aspire fiecare client – comunitatea. Toate bune și frumoase până aici. Problema începe când experții sădesc în mintea clientului ambiția de a construi o comunitate pentru produsul sau serviciul pe care îl oferă.

Întreg articolul se bazează pe un citat din keynote-ul lui Mark Zuckerberg, de la SXSW în 2008: ”Facebook is not trying to build new communities, it is allowing existing communities to communicate better.”

Ipoteza greșită

Dacă îți propui să creezi o comunitate de la zero, conform definiției comunității din DEX, trebuie mai întâi să creezi elementul care poate fi adoptat de mai mulți oameni, care apoi pot să identifice acest punct comun și să formeze un grup organizat în jurul lui.

Da, orice business vizionar ar trebui, teoretic, să se gândească la treaba asta.

Îți dă o senzație de putere, atunci când ajungi să ai la dispoziție un grup de oameni care îți sunt fani. Puterea asta, în loc să te ajute să crești, te frânează, pentru că încetezi să mai investești în inovație și te concentrezi pe dezvoltarea de servicii pentru așa-zisa comunitate.

Doar că e mai greu să ajungi să creezi acel produs/serviciu.

Per-se

Comunitatea, în sine, este un grup de oameni. Nu se bazează pe produse, branduri, campanii. Oamenii respectivi vor să trăiască și se vor orienta spre orice produs și/sau serviciu care îi va ajuta să își facă viața mai frumoasă, mai ușoară sau mai interesantă, în contextul în care pot să ofere contravaloarea într-un cadru de relativ confort.

Concret, chestia asta se reflectă în câteva dintre produsele și serviciile cu notorietate maximă în lume:

Facebook ajută oamenii să comunice mai bine cu prietenii lor. Ei făceau asta oricum, însă Facebook le-a dat posibilitatea să o facă mai ușor și mai rapid, cu mai mulți oameni. Rezultatul – Facebook are 600 milioane de utilizatori.

Youtube ajută oamenii să se exprime video mult mai ușor, să dea clipurile cu copiii, pisicile și câinii lor către toți prietenii. Dacă înainte mergeai în vizită să vezi caseta de la nuntă sau de la botez, acum te poți duce pe Youtube. Rezultatul – Youtube are peste 2 miliarde de vizualizări pe zi pentru clipuri.

Apple satisface simultan nevoia oamenilor de gadget-uri și de accesorii care să le dea un statut social. Îi ajută să fie mai cool cu aparaturi utile și interesante. Rezultatul – Apple valorează 25 miliarde de dolari.

Google nu și-a propus să reinventeze internetul, în schimb, ei și-au propus să îl organizeze, pe gratis, urmând să facă bani din alte servicii (publicitate contextuală). Rezultatul – Google a devenit verb sinonim pentru căutarea pe internet.

Niciuna din companiile astea nu a plecat de la ideea că trebuie să creeze o comunitate a utilizatorilor de Facebook/Youtube/Apple, ci au plecat de la premisa că trebuie să satisfacă o nevoie, să ajute un grup mare de oameni să trăiască mai bine și mai ușor, cu ajutorul produselor și serviciilor pe care le oferă.

Mâine urmează un ghid pentru o prezență consistentă în social media.

Enhanced by Zemanta

23 thoughts on “Community Building e un concept gresit”

  1. Interesant articolul. As mai adauga ca Facebook a ajuns atat de mare pentru ca reflecta foarte fidel viata reala a fiecarui individ care il foloseste…mai exact, graficul social (= suma retelelor sociale de care apartine un individ). Avantajul Facebookului este ca permite individului sa tina legatura si sa fie mai activ in cadrul fiecarei retele din care face sau a facut parte la un moment dat.

  2. Hi Titus, yes community building is more like the ultimate goal, not the only goal. But community building mainly refers to adding value to your own, or existing communities.

    Your analysis is correct, communities form around topics of interest, the need to make life easier, better or more beautiful. This is the opportunity brands have to enter the conversation, if they are able to offer advise, respond to questions, or provide value around the community theme. But they have to be able to participate on the community’s terms. Seldom try to sell anything, instead offer support and show the community that your brand cares about these needs. Showing you care, means that you are likely to create products or services that fulfill the needs and desires of the community.

  3. @Colin It’s hard for a marketer to keep his\her messages clean, especially if they are used to the old style online communication.

  4. Absolutely 😉 That is the discipline that we as consultants of Social Media have to teach. The irony is, is that all we have to do is to teach people how to have a normal conversation again ;)(with a whole bunch of community guidelines of course).

    Seriously, the advantage that brands have regarding the community value equation, is that they have the resources and time (if properly allocated by corporate) to offer “meaningful and valuable content”.

    Thanks for the @mention by the way! And really enjoy your blog!

  5. In fact, the irony of online communication is that many people can’t have a normal conversation. They are too scared of saying the wrong things. It’s just like with pickup lines – the fear of failiure usually leads you right to it.

    Glad to hear that you’re enjoing my blog!

  6. Titus, your absolutely correct. I think the problem is somewhat more pronounced in Romania, because there is a more visible hierarchical system and certain traits about the Romanian culture that make it difficult to break the formality of communication. By the way pick up lines is a great analogy, if I were not engaged I would have a lot of things to say on the subject 😉

  7. Colin, in order to break the formality, you have to be confident in your strategy regarding conversations, with a corporate booklet to back you up, in case something goes off.

  8. Like I mentioned above “The irony is, is that all we have to do is to teach people how to have a normal conversation again 😉 (with a whole bunch of community guidelines of course.)” 😉

  9. Sunt pe linia articolului in ce priveste ,,elementul/produsul care poate fi adoptat” si in jurul caruia se naste/creste comunitatea.
    Totusi,la nivelul comunitatilor medii-mici e putin idealizata generalizarea. Daca ar fi sa ne luam strict dupa utilitate si functionalitate, am diminua mult rolul influencerilor (!) si am face abstractie de influenta sociala in mediul online (aici nu e nevoie sa detaliez, o stii si tu).
    Cred ca o multime de useri care au dat “like” la ceva nu constitue neaparat o comunitate (cuvant privat de acceptiunea primara, sociologica). Sunt de parere ca ai in fata o comunitate atunci cand masori intensitatea si tipul legaturilor dintre useri/membri si poti stabili relatii. Pentru asta folosesti analiza de retea(vezi daca respectiva comunitate a crescut compact sau dispersat, care ii sunt nodurile, weaverii, etc). Mai era o aplicatie, walk2web, care iti arata pozitia si contributia unui membru intr-o comunitate…

  10. Tocmai asta am și urmărit – am diminuat rolul influencerilor(cei care se laudă cu volum).

    Cu toată analiza asta de rețea, tot 80% din conținut va fi produs de 20% din utilizatori. Ce poți să faci, ca facilitator de comunitate, este să rotești acești 20% și către cei care nu vor/nu au motiv să interacționeze des cu tine. Aici tactica folosită depinde de natura membrilor comunității.

  11. Ideea e ca analiza de retea iti spune care sunt cei 20% si cum e dispusa grafic comunitatea ta. Oricum, cred ca totul trebuie personalizat, adaptat strategiei, mixurilor, targetului altfel risti sa fii doar descriptiv.
    Nu ti se pare ca mai corecta e denumirea de ecosistem decat cea de comunitate?

  12. Oricum i-am zice, mă interesează mai multe detalii despre analiza asta de rețea. Cum o fac? Ce tool-uri folosesc?

  13. Cristi, would it be ok if I got a copy also? Im writting a report on Social Media in Romania and it would be really helpful. My email is cw@brandup.ro (This by the way guys is a good example of community building).

  14. Yes it will be, in fact I was hoping to get some feedback before releasing it around end of February. I will send you an email shortly.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *