Se zice că lunea trebuie să rezolvi nerezolvatele de săptămâna trecută. Eu merg cu un pas mai departe și încerc să rezolv o nerezolvată de mai multe săptămâni, când am fost la ultimul BrandFusion Breakfast. Acolo am discutat despre cum lansezi un brand corect în mediul online. Evident, discuția s-a dus și modul în care se justifică și se bugetează o activitate de comunicare și așa am ajuns să vorbim despre costul de oportunitate în momentul în care investești în online.
Din punctul meu de vedere, omul de decizie din companie trebuie să țină cont de încă două tipuri de costuri, pe lângă impactul pozitiv în vânzări, indicatori de imagine, profit.
Acțiune: Costul de oportunitate al prezenței = cât te costă dacă muți resursele de pe TV pe online, la nivel de indicatori de brand, efect în vânzări, profit etc. Dacă impactul estimat e mai mic decât diferența de impact din scăderea bugetului de TV, atunci nu se justifică investiția de online. Dacă da, atunci merită să muți/aloci buget.
Lipsă de acțiune: Costul de oportunitate al acțiunilor concurenței în spațiul pe care ai fi putut să îl ocupi primul/printre primii folosind resursele în discuție = aici vorbim despre costul indirect determinat de campaniile pe care le derulează concurența pe canale pe care tu nu ești prezent, cât și de noul cost de intrare în mediul/pe canalul respectiv din cauza faptului că alte produse sau branduri sunt deja cunoscute acolo.
Știu, se complică puțin calculele, însă niște ore în plus cu nasul în calcule s-ar putea să economisească niște procente importante din buget pe termen mediu sau lung. Mai mult, cu genul ăsta de argumente poți să convingi și directorul financiar, respectiv directorul general că merită să aloce mai mult de 2-3% din bugetul de marketing către online și că poate deveni un canal principal de comunicare, nu o unealtă de distribuit poze cu pisici, cafele sau mai știu ce alte prostii se mai postează pe conturile de social media.
Rezultatele vin mult mai repede dacă ai bugete cu care să îți susții obiectivele. Nu, nu facem un viral.