Orange Online MeetUp #6 – live blogging

meetup

Am ajuns, în ciuda ploii și a taxiurilor îndărătnice, la Orange Online MeetUp, ediția a 6-a, în care vorbim despre utilizatorul român de internet.

O să îl cunoaștem mai în detaliu, grație unui studiu IAB, pe care o să îl dezbată Sam Berteloot, Managing Partner and Director Panel Management la InSites Consulting, alături de Bogdana Butnar (LinkedIn | Twitter | Blog), General Manager MRM Worldwide, Orlando Nicoara (LinkedIn | Twitter | Blog), General Manager Apropo Media, si Ionut Oprea (LinkedIn | Twitter | Blog), Manager STANDOUT si Director Executiv IAB Romania, cei care vor da ”perspectiva locală”.

Gazda noastră e tot Mihai Pricope (LinkedIn | Twitter | Blog) 🙂

Statistic vorbind, pe eșantionul din sală, cică stăm mai puțin pe net. Mihai încearcă să genereze ”user participation”. Acum aruncăm cu cifre prin sală, estimând câți români stau pe net mai mult de 4 ore pe săptămână. Nu le înșir pentru că vine imediat Sam, care ne va povesti cum stă treaba :).

A intrat Sam în scenă și ne face o introducere despre InSites Consulting, compania pe care o reprezintă. Trecem repede la studiu(în 16 țări, 32.000 de oameni, 200 de participanți în comunitate, care au dezvoltat rezultatele) – care se numește MCDC și provine din 17 provocări preluate de la oamenii de marketing.

Avem 5,7 milioane utilizatori de internet(de peste 15 ani), din care 65% sunt sub 35 de ani. Europa e mult mai bătrână pe internet, utilizatorii din UE fiind doar 38% sub 35 ani. 33% au laptopuri in România, 11% intră de pe mobil, stăm destul de bine comparativ cu UE – 55% / 18% laptop, respectiv mobile. 55% din români au început să folosească netul după 2005, iar 92% avem broadband, unde am depășit UE(90%). La wireless stăm prost de tot, doar 20% față de 50% din uniune. Overall, cifrele dau semne bune, pe o piață încă tânără.

Deși 50% din utilizatori au încredere în net, doar 19% au cumpărat ceva online. Situația stă cam la fel și la nivel de online banking – tot 19% folosesc serviciile cel puțin 1 dată pe lună. Totuși, 27% folosesc site-urile de gaming și pariuri online. Și la chat stăm bine de tot, 55% din utilizatori stau pe chat zilnic. Toate cifrele astea sunt influențate de faptul că utilizatorul român e foarte tânăr.

Doar 25% din utilizatorii români cred că e prea multă publicitate pe net, față de 63% la TV și 36% la radio. Media europeană e de 41%, așa că vrem mai multe bannere!

Cred că ăsta e cel mai plin de cifre paragraf de pe blogul ăsta 🙂

49% dintre noi stau pe rețelele sociale, pentru că vor să interacționeaze, să caute informații, să se relaxeze, dar și să caute utilitate(bine, aici întrebarea e ce utilitate găsesc acei 60% care stau pe Hi5, în afară de me marketing).

29% din români verifică profilele altora săptămânal..și cred că n-are sens să dau toate cifrele de aici, pentru că prezentarea va fi online pe blogul Orange Online MeetUp

Totuși e interesant că 9% s-ar plânge pe rețelele sociale noi despre un produs pe care l-au încercat și nu le-a plăcut, față de 46% care se plâng pe forumuri.

70% din utilizatori caută și citesc recenzii despre produsele pe care vor să le cumpere. Dacă scrii de rău despre un produs, ai șanse să convingi destul de mulți oameni să nu îl mai cumpere!

*recomandare de carte – The Conversation Manager de Steven – una din puținele cărți cu hashtag #CM48

Trecem repede prin word of mouth, conversații, creșteri accelerate, folosind exemplele clasice – Facebook și Youtube. Diferența de data asta e să mergi mai departe de observare și implicare, să treci la influențare și generare de WOM.

Advertising s-a metamorfozat în Activare + Conversație, în era digitală, ca suport pentru brand. Discuția s-a dus spre activitățile unui conversation manager și lucrurile la care trebuie să fie atent – creație, reach și atenție.

Exemplu de community building – Harry Potter – pentru theme park au căutat cei mai influenți 7 fani, pe care i-au invitat să încerce parcul și apoi să îl promoveze. Au ajuns la 350 milioane de oameni.

Un alt exemplu – Heinz au vrut să schimbe rețeta(dar s-au răzgândit), iar fanii produsului au reacționat pe Facebook, cumva similar cu New Coke, în anii ’80, cel mai mare #fail de marketing al secolului trecut. Pe de altă parte, Nestle a intervenit brutal în conversațiile pornite de Greenpeace împotriva lor – aici, pe pagina lor de Facebook.

Update: avem acces la prezentarea lui Sam Berteloot, publicată pe blogul Orange Online MeetUp

————————————-

Urmează dezbaterea cu Ionuț, Bogdana și Orlando, cu perspectiva românească asupra cifrelor studiului.

Ionuț: românii folosesc mai bine internetul decât alți utilizatori din Uniunea Europeană
Orlando: Hi5 e trecut la ”others”, lucru pe care el îl consideră o eroare – sunt 4 milioane de utilizatori în România

S-a lansat o mică dezbatere despre reprezentativitatea eșantionului folosit la studiu. Sam ne povestește că datele se bazează pe munca celor de la Forrester. Concluzia lui Sam – e reprezentativ, cu mâna pe inimă. Marja de eroare e de doar 2-5% pe un eșantion de 2000 de oameni, atât cât au participat în România.

Orlando a făcut un calcul simplu – 5,7 milioane de useri, din care 4 milioane in Hi5, nu se corelează cu cei 50% din userii din România prezenți în social media, de care se vorbește în studiu. Dă peste 70%. 🙂

Noroc cu Bogdana, că s-a tăiat discuția, ea neducând nicăieri.

„în România nu există niciun departament sau o divizie strategică, care să se ocupe cu word of mouth.” – Bogdana. Părerea e că word of mouth se întâmplă pur și simplu, necontrolat, ceea ce e greșit. Ca să obții rezultate trebuie să planifici și să integrezi soluții de management al word of mouth. Problema e că nimeni nu știe cum să îl administreze.

Orlando vorbește de forumuri ca primele forme de rețele sociale în România – aici a apărut prima formă de word of mouth, alături de mIRC sau yahoo messenger, în microcomunități.

Percepția față de word of mouth e că e moka și de aceea a ajuns să fie sexy. Bogdana susține în continuare că majoritatea companiilor stau și așteaptă să iasă viralul. Word of moth-ul trebuie planificat și e nevoie să vorbești cu oamenii cheie – vezi campania Burn Shots, cu buget de 1850 Euro. Return-ul a fost de 35.000 Euro la 1850 Euro pe campanie. Dacă ar fi folosit alte metode – costurile ar fi fost mult mai mari.

La sfărșitul zilei din 3000 de branduri la care ești expus zilnic, reții 10, ne spune Sam. A venit o întrebare din public – brandul pe care îl cunoști personal e mult mai probabil să îl promovezi în social media vs. un produs cu care doar te-ai ciocnit. Oarecum de la sine înțeles 😀

Întrebare de la Mihai – care e ingredietul de bază pentru word of mouth?

produsul mișto, din care derivă conversații mișto, ascultare activă, arată că îți pasă de consumator + conversație continuă, interactivă și interesantă. Mulți marketeri nu au timp/chef de așa ceva. Problema e că cifrele vor crește pe online.

Soluția pe care ne-o propune Sam este să ai un buget de 20% pe marketing, cu care să reacționezi la conversații. Conversațiile s-au întâmplat oricum, acum avem acces la ele prin internet, aici stă avantajul social media.

Template pentru companii – încearcă ceva punctual pe social media, apoi întrerup, după care peste 1 – 1,5 ani integreaza social media în strategia lor de marketing pe termen lung.

Orlando: ”Suntem un pic cam rupți în fund”, pe o piață de doar 20 milioane de euro, în total, fără creație, 25, cu creație. Majoritatea campaniilor sunt adaptări ale spoturilor/campaniilor din offline. Companiile trebuie să învețe să gândească online, să vândă online, să converseze online. În .ro trebuie să ne concentrăm pe experiența utilizatorului.

TV este încă ieftin și eficient, de aceea marketingul încă se orientează spre el. În plus, Bogdana susține că situația poate fi ușor comparată cu turismul, vrem să îl facem, dar n-avem șosele. Nu avem infrastructură de marketing online – omul se pierde ușor pe site sau nu se folosesc hook-urile de contact.

Utilizatorul român e tânăr și Internetul românesc a fost încetinit de criză. Asta e concluzia serii.

10 thoughts on “Orange Online MeetUp #6 – live blogging”

  1. Pingback: Tweets that mention Orange Online MeetUp #6 – live blogging | Titus Blog -- Topsy.com
  2. multumim de relatare as avea cateva comentarii totusi de transmis organizatorilor. Felicitari pentru invitati si numarul de participanti, si cateva sugestii:

    – MC-ul sa-l prezinte intai pe invitatul care e cap de afis si motivul pentru care ne aflam in sala
    – daca totusi merge pe varianta sa-l numeasca pe big boss of orange intai, macar ala sa-l prezinte pe invitat (ii traduce cineva??)
    – animatorul, altfel un baiat simpatic si energic sa-l lase sa vorbeasca si sa incurajeze publicul sa-i puna intrebari invitatului
    – sa fie un moderator care are abilitatea sa conduca discutia cu cativa grei, ca a si recunoscut ca e inginer si p’afarist
    – abordarea cu engleza a lasat de dorit, adica invitatul belgian a fost cam frustrat. ori vorbim in romana si ii sopteste si lui cineva principalele idei, ori vorbim in engleza si il includem si pe el in discutie, ca de aia l-am invitat pe specialist. era cam izolat acolo pe scena, la un moment dat si-a scos si el telefonul, ca ce sa faca omul…

    cu alte cuvinte multumim pentru ce faceti, dar mai trebuie imbunatatit. succes in continuare!

  3. cu plăcere, o să mai relatez și alte evenimente tot așa 🙂 Am transmis toate sugestiile tale, cu o mică precizare. Nu l-aș numi pe Mihai p’afarist

  4. mersi, intr-adevar relatarea ta de mare exceptie, mi-a placut:)…Pe Mihai l-am numit p’afarist strict in contextul discutiei unde a prestat ca moderator. si tu ai spus la un mom dat, noroc cu Bogdana ca s-a taiat discutia care nu ducea nicaieri…asta e rolul moderatorului, dar l-am iertat ca e simpatic:)

  5. Cred ai rămas cu impresia asta din cauza momentului în care Mihai a zis el că e inginer și habar n-are 🙂 L-am urmărit la toate celelalte ediții de MeetUp și e un moderator foarte ok

  6. Hi,

    I just posted a comment on the blog of Orlando …

    I wanted to get back to the beginning of the discussion about the number of Hi5 users, where Orlando feels that the figures we report are not right. I think we should see what we compare in terms of measurement and in terms of period. And if you look at it that way, we might both be right or at least less off in terms of numbers.

    To be clear on our study, which had a fieldwork in JUNE 2009.

    This is very important to take into account.

    For Romania we had 2035 participants and depending on the countries our sample is representative for the online country population being 15yo+. Its representativeness is controlled by quota management on the number of Internet users, gender, age, language, Internet/e-commerce maturity and broadband penetration. Various offline sources and statistics were used for calibration: random dialling CATI interviews, Forrester research data and national statistics.

    Based on the research we see that in Romania, among users of Social Networks sites, the group ‘other’ is very big, due to Hi5 not being listed. If we do the math we see that the actual number of users of Hi5 at that time (June 2009) will be around 1,7 mio for 15yo+ I’m sure the youngsters will add up to around 2 mio users in June 2009.

    Here 15+yo is also an important one to take into account.

    The figures are in line with what is available on different sites:

    Aug 2009: ARBOinteractive: hi5.com has 2.251.606 active accounts in Romania
    http://www.core-target.ro/internet/1513/arbointeractive-hi5com-has-2251606-active-accounts-in-romania.html

    Oct 2009: … but Hi5 boasted 2.3M users in a country of 21M …
    http://www.socialnetworkingwatch.com/2009/10/social-networks-baffle-east-europe-media.html

    Jan 2010: … 2.6 mio Hi5 active users …
    http://www.slideshare.net/mihaicd/social-networking-facebook-hi5-twitter-linkedin-in-romania

    I’m sure in the meanwhile they might have grown towards 3 mio or above but when comparing this number of users with the number of visitors I can only suggest to take into account the definition used.

    I know that different measurement systems have different ways of counting and possibly they work on a browser count and not unique visitor count !! The research is indeed individual internet users.

    I just wanted to point this out to underline the validity of the research project and we should consider different things when discussing about numbers.

    Hope this clarifies and if anyone has questions sam @ insites . eu

    Regards, Sam.

  7. Actually, we were debating this even today, thanks for the new facts. The under 15 factor is definetly a percentage shifter, from my point of view.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *