Sfaturi pentru cei care scriu aplicări pentru festivaluri – Golden Drum 2010

Golden Drum Open Awards Ceremony – la categoriile Interactive, Advertising Campaigns, Design & Art Directions, PR și Piran Portoroz Poster competition

– cu Olivier Altman, Pubicis (advertising campaigns) – venit mai tarziu, Bram de Rooij, Euro RSCG (interactive), Roger Kennedy, Saatchi & Saatchi (design in art direction and Piran Portoroz Poster Award), Yonathan Dominitz, Mindscapes (media) și Eliza Rogalski, Tempo (PR) – în ordinea de mai jos:

Jurizarea – cum a decurs?

Am scris materialul de mai jos ca un fel de radiografie a modului în care s-a făcut jurizarea la Golden Drum 2010, așa încât oamenii din agenții care vor să își publice lucrările în competiții să aibă o idee despre ceea ce atragea atenția unui juriu și ce nu.

Bine, pe de altă parte, fiecare juriu este subiectiv prin oamenii din care e compus și așteptările lui sunt diferite.

Campaniile de PR


A fost o experiență deruntantă, dat fiind faptul că Eliza a mai participat în 2 jurii internaționale. Nu a fost reprezentativ numărul și calitatea pentru ceea ce se întâmplă în acest moment în Europa. Multe din campanii au fost în Europa Centrală și de Est.

Trenduri principale:

1. PR e când apari în ziare/media tradiționale

2. Rezultatul unei acțiuni de PR e când ai ajuns în sufletul omului

Cele două direcții nu se intersectează și de aceea jurizarea a fost mai dificilă, din perspectiva uniformității deciziei luate de juriu. A ieșit cu sânge.

Au fost campanii care nu au ajuns în shortlist care puteau să câștige și au fost campanii shortlisted care nu meritau să fie acolo.

Eliza a declarat că și-ar dori să vadă mai multe campanii de PR făcute de specialiști de PR, nu de publicitari.

80% din câștigători sunt agenții de PR.

Campaniile Media:

Decizia aici a fost colectivă, mult mai pașnic decât la PR, cel puțin așa reiese din declarațiile lui Yonathan. Au fost idei bune, mai multe decât s-ar fi așteptat din partea regiunii. Majoritatea au fost idei tactice bune.

Juriul a fost frustrat. Numărul de subcategorii din media e limitat – 6. Au dat 12 premii în total, însă nu reprezintă întreaga varietate de puncte de contact pe care advertiserii le au la dispozitie.

Poate vor regândi organizatorii subcategoriile de la premiile pentru Media.

Unul din criteriile de la Media a fost curajul de a folosi media noi, care au ieșit din tiparul tactic, care au fost integrate și au lăsat o impresie puternică oamenilor.

Design si Poster Competition:

Competițiile au fost asemănătoare din punct de vedere al jurizării. Dilema când alegi un câștigător este dacă te uiți la concept sau la execuția finală. Shortlist-ul a fost de 18% din participanți(da, aici au avut și românii o lucrare – Greenpeace – Ogilvy & Mather).

În Piran Poster Competition au fost admise și posterele exclusiv Ghost – fără client. Au avut cel mai mare grad de libertate.

Totuși creativii s-au plâns, pentru că atunci când au limitări, măcar știu la ce să se aștepte.

Campanii Interactive:

E foarte greu să faci un ghost, pentru că o simplă căutare pe Google rezolvă dilema. Aici nu au fost lucrări proaste sau de modă veche. Execuțiile au fost ok.

Au lipsit clienții mari din regiune, care fac campanii digitale. Marile branduri n-au existat nici pe shortlist-uri. În partea asta a Europei, clienții încă nu s-au obișnuit cu invetiția în digital.

A fost o singură aplicație de iPhone – asta spune că piața de interactive pe mobile nu e încă așa de dezvoltată. Problema principală în categoria de aplicații este că trebuie să faci o execuție Trebuie să fie 100% funcțional.

„Bannerul(mobil sau nu) nu este atins de 99,8% din oameni, deci e un eșec”

Nu se fac campanii ample în Europa care să folosească QR Codes. În Olanda nu știe lumea ce sunt.

Campanii de Advertising:

Am participat la jurizarea live – aici – în prima zi. Din partea juriului, lucrările au fost de două tipuri – idei proaspete și abordări clasice. Olivier nu știa că Ghost-urile sunt aprobate în concurs, pentru că relevanța premiului scade, dacă nu există și o componentă de impact.

Reclamele Ghost sunt artă și atât. Pe care poți să o faci acasă, în cameră.

Campaniile nu au fost cu adevărat integrate, doar outdoor nu e suficient pentru a câștiga. Alte campanii au fost pur digitale.

Concentrarea juriului a căzut pe idei, dincolo de execuții sau gradul de integrare.

Și aici a fost pace la jurizare, lumea a fost destul de mulțumită de rezultatul comun al juriului.

Majoritatea ideilor bune au fost produse în afara regiunii Europa Centrală și de Est. Totuși, Greva foamei pentru foame a avut o culoare regională puternică și a avut o idee foarte bună în spate.

Creativul ar trebui să fie atent și la idee și la cadrul în care ideea e denominată – scurt și interesant. Contează și modul în care prezinți studiul de caz în cadrul concursului.

Lipsesc totuși ideile extraordinare, aici, dar chiar și la Cannes, unde există o categorie specială pentru așa ceva – Titanium. Ideile foarte mișto sunt foarte greu de inclus în categorii.

Ți se pare utilă radiografia pe care am făcut-o mai sus? Share/Tweet it! 🙂

Sper să vedem la anul mai multe campanii românești premiate la festivalurile internaționale.

2 thoughts on “Sfaturi pentru cei care scriu aplicări pentru festivaluri – Golden Drum 2010”

  1. Pingback: Sfaturi pentru cei care scriu aplicări pentru festivaluri – Golden Drum 2010 - Ziarul toateBlogurile.ro
  2. Pingback: Tweets that mention Titus Blog » Sfaturi pentru cei care scriu aplicări pentru festivaluri – Golden Drum 2010 -- Topsy.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *