Cand poti spune ca o actiune a fost virala?

viral

Miercuri a avut loc un eveniment la Orange Concept Store, care a avut ca temă principală viralele – ce sunt și cum se fac ele. Nu am fost la eveniment, însă am citit câteva reacții la adresa conținutului prezentat. Detaliul care mi-a atras atenția și m-a făcut să scriu articolul de față este următoarea afirmație:

Iar 6000 de afisari dau un viral

Așa a prezentat Adrian Albu clipul cu care s-a angajat – mai multe detalii la Raluxa pe blog.

În mod clar nu pot să fiu de acord cu faptul că 6000 de afișări pot să dea unui clip statutul de viral.

Ce este un viral?

Din punctul meu de vedere, un element de campanie poate fi denumit viral în momentul în care este preluat de o masă critică de utilizatori de internet, care îl publică în cadrul rețelelor lor sociale(Facebook, Twitter, Youtube, Bloguri, etc.). Spun masă critică pentru că ea trebuie să fie suficientă pentru a putea genera un val de preluări de mâna a doua – prieteni/cititori de-ai lor care dau la rândul lor mai departe conținutul promovat inițial. Atenție – un viral autentic nu este legat de niciun mecanism de recompensă(premiu, concurs), ci se desfășoară natural, prin puterea elementului de conținut.

Ce elemente de conținut pot deveni virale?

Articole – generează reacții, comentarii, linkuri

Clipuri – generează embed-uri, bookmark-uri, comentarii, linkuri

Elemente text – generează citări, linkuri, adaptări, dezvoltări ale subiectului

Imagini – preluări, adaptări, editări, linkuri, avatar-uri pe rețelele sociale

Cum urmărești un viral?

Mai întâi trebuie să identifici fenomentul, din exemplele de mai sus, și să analizezi fiecare apariție în parte, mecanismele de propagare și zilele cele mai importante. La STANDOUT, avem două exemple foarte bune de analiză a viralității unor elemente de conținut:

Prima analiză este mai recentă și descrie modul în care s-a propagat scenariul Vodafone(înaintea introducerii concursului de creativitate) – indicatori: numărul și evolutia aparitiilor, mediile de propagare, personaje menționate

A doua analiză se referă la top 20 cele mai virale clipuri de Youtube. Ea datează din vara anului trecut și a apărut în Academia Cațavencu. După această apariție, am completat topul cu câteva intrări noi – indicatori: vizualizări/zi, numărul de vizualizări ale clipului original, numărul de vizualizări ale clipului original, împreună cu preluările sale

Visul oricărui copywriter și a oricăriu art creativilor din publicitate este să construiască un viral, care să îi facă celebri. Da, e important ca elementul de creație să ajungă la cât mai multă lume, însă e la fel de important să își păstreze legătura cu brand-ul de la care a pornit, pentru că altfel va ajunge doar un alt banc bun pe net. Un alt lucru pe care vreau să îl subliniez, la final, este modul în care se propagă viralul – trebuie să fie natural, de la user la user, nu asistat de mecanisme de marketing. Nu în ultimul rând, măsoară comparativ cu alte elemente similare – doar dacă preluările și adaptările sunt semnificativ mai numeroase și evoluția e explozivă poți declara elementul viral.

my2c 🙂

*sursa foto internetmoneysecrets.net

One thought on “Cand poti spune ca o actiune a fost virala?”

  1. Salut Titus, sunt din @bu si am mai vizitat blogul tau. Felicitari pentru ce faci aici. Ce zici daca am face un schimb de linkuri?
    anunta-ma pe mail, cel mai sigur

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *