Am trecut de încă un an de criză, 2011, am intrat cu stil în 2012, an în care sper ca piața de online să crească, dacă nu toată, spre deosebire de anul trecut când am asistat la o scădere în termeni reali – vezi aici – cu toate că ROADS raporta creștere(incluzând noi publisheri în studiu).
Dincolo de contextul socio-economic în care activăm(optimism prudent), datele de la care pornim, cred că e important să pun pe hârtia digitală două dintre mecanismele/ideile de campanii pe care cred că o să le vedem mai des în 2012.
1. Branded content vs. campanii de display
De câțiva ani se tot vorbește despre moartea bannerului și trecerea la alte modalități de promovare online. Personal, n-am crezut niciodată că instrumentul ăsta e pe ducă, ci doar că nu e foarte bine exploatat. E ca reclama la TV. Se face de mulți ani, însă sunt câteva tipuri de execuții care funcționează bine, restul așa și așa.
Conținutul branduit(traducere forțată) e o îmbinare eficace între conținut și branding, care dă credibilitate și consistență mesajelor pe care companiile le au de comunicat cu ajutorul(atenție, nu prin, ci cu ajutorul) principalilor publisheri online. Cred că e momentul în care o să trecem de la clasicele advertoriale, marcate ca atare, la secțiuni susținute, construite și menținute în strânsă colaborare cu departamentele de comunicare din rândul marilor investitori în publicitatea online.
Desigur, campania de branded content nu trebuie să fie izolată de restul peisajului de comunicare, ci ar trebui să facă parte din strategia anuală de online, pe care fie și-a definitivat-o fiecare în decembrie, fie acum lucrează la ea și o va finaliza până la sfârșitul lunii curente.
2. Jocuri cu recurență vs. one-shots
Pun pariu că nu vă așteptați să scriu despre jocuri online. Totuși, ele reprezintă cel mai simplu mecanism de entertainment pentru publicul țintă, fie că vorbim de copii, fie că vorbim de adulți. N-are sens să detaliez exemple de succes ca Angry Birds sau CityVille, respectiv al nostru Oraș Minier.
În 2012 o să vedem în online-ul atuhoton mai multe jocuri cu recurență(adică alea la care trebuie să muncești pentru premii sau clasament câteva luni, un an, să te joci în draci). Tipul ăsta de interacțiune asigură un contact mare cu brandul(ce vedeai de fiecare dată când jucai Rețeaua sau Șofer de România?) și sunt mai eficiente d.p.d.v. bugetar, mai ales dacă au și componentă prin care jucătorii promovează ceea ce fac/au nevoie de expunere ca să crească repede(acel viral).
Deși nu se limitează la Facebook, o să vedem mai multe aplicații românești în top cu cel puțin 4000-5000 de jucători/zi.
Cam astea ar fi previziunile mele pentru 2012, dincolo de faptul că blogurile vor stagna, se vor consolida, Twitter va pierde din audiență/interes, iar Facebook va crește și va căpăta noi utilizări pentru publicitarii și piariștii români.
Şi şi şi Social television :)
În România, încă nu. Stai să se dezvolte în SUA și UK, după care peste 2-3 ani putem să vorbim și la noi despre așa ceva.
După fenomenul Vocea României? :)
Dap, românii sunt (majoritatea) camera shy.
Hmm… Eu mă refer la un check in to tv show.
Parcă văzusem ceva de genul ăsta – like2view – însă e cam SpamTV, nu Social TV. Social TV, în sensul în care îl vezi tu, va prinde în .ro atunci când vom avea TV-uri interactive. Faptul că vreo 10 bloggeri și twitteriști merg la un eveniment și scriu de acolo nu înseamnă social TV :) my2c
La ceva de genul ăsta mă refeream eu (http://mashable.com/follow/topics/social-tv/). Dar poate că într-adevăr va mai dura. Ajungem noi acolo :)