Rog colegii de PR sa completeze si sa dezbata cei 5 C

Daca marketing-ul are 4(5) P, atunci PR-ul(inclusiv online) are 5 C

Citeam azi pe Twitter, direct de la Sabre Awards(unde, pentru prima dată la un festival internațional de PR, s-au ținut seminarii pentru cei invitați), despre strategia de comunicare și PR a celor de la Phillips și cum ei au stabilit că în PR au nevoie să ia în considerare cei 5 C(by Andre Manning – Phillips).

E fix ceea ce în marketing au definit N specialiști deja – cei 4(5) P – produs, preț, promovare, plasare(+permisiune – Seth Godin) și stă la baza majorității strategiilor de marketing din FMCG și nu numai.

Dar să ne întoarcem la PR. Mai jos am luat fiecare C și i-am făcut un mic portret și i-am adăugat un mic takeaway:

Canal

Canalul depinde de obiectivul tău de comunicare și de tipul de grup țintă pe care l-ai detaliat în campanie. Cred că lucrul cel mai important de care trebuie să ții cont este să nu alegi prea multe canale și să îți concentrezi eforturile pe câteva canale consistente(și uite cum ajungem și la al doilea C). Treaba asta îți aduce rezultatele cele mai bune, cu eforturi optime.

Consistență

Cum ziceam și mai sus, e important să ai o prezență suficient de puternică pe un canal, astfel încât să fii relevant. Pe Facebook trebuie să ai minim 1-2 update-uri pe zi(poze, text, video), pe Twitter 6-8 mesaje/zi, pe blog 2-3 articole pe săptămână. În plus, trebuie să investești timp în conversațiile create pe canalele astea. Mixul dă consistența prezențelor tale.

Continuitate

Ai terminat o campanie, deci gata, ai scăpat de pus mesaje pe canale. Greșit. Un canal bine crescut și întreținut este unul care a trecut prin 2-3 campanii și perioade de buffer, în care ai făcut doar întreținere, la aceeași frecvență de postare. Chestia asta creează continuitate și dă încredere oamenilor că ești o prezență permanentă în mediul respectiv.

Creativitate

E esența interactivității canalelor pe care activezi și te ajută să ai consistență și continuitate în comunicarea pe care o ai cu grupul tău țintă. Aici nu intru în detalii. Dacă nu ești creativ, fă rost de o agenție care te poate ajuta. Fără creativitate, eforturile tale de PR vor fi, well, lame.

Commitment(Angajament)

Treaba aste de la sfârșit o văd ca respectarea promisiunilor față de cei care te urmăresc. Dacă ai zis că dai X produse, păi dă-le! Dacă ai promis că răspunzi imediat, fă-o. Altfel îți pierzi credibilitatea.

my2c despre subiect. Aștept completări de la colegii din PR(atât offline cât și online).

8 thoughts on “Rog colegii de PR sa completeze si sa dezbata cei 5 C”

  1. Titus, eu nu ma pricep foarte bine la MK, insa din ceea ce stiu cei 4P au fost ganditi ca fiind o matrice de parametri pe care poti sa ii schimbi si care iti vor influenta ceilalti parametri. Ex: poti sa modifici produsul, ceea ce va influenta pretul, poate si modul de promovare. Daca maresti pretul, poate trebuie sa schimbi placement-ul produsului, etc.

    In cazul celor 5C nu e asa. Nu e ca si cum daca esti mai creativ trebuie sa ai mai multa continuitate… Par mai degraba niste valori cvasi-universale de business care se potrivesc si in PR.

    Altfel si in gluma fie spus, de ce nu ar fi cei 4D ai PR-ului (directie, devotament, disciplina, deschidere) sau cei 5B (brand, boldness, believable, bright si broad) 🙂

  2. As redenumi cretivitate in continut si as incepe lista cu el.

    In opinia mea continutul este determinant in atingerea celor 3 stadii de conectare a consumatorului cu brandul: constientizare, influenta, actiune.

    Daca vorbim de “owned media” continutul este cel care il face pe cititor sa se intoarca, sa participe la conversatie si sa iti transmita mesajul mai departe.

  3. @marius n-ai vazut pe Twitter ca oamenii de PR nu vor sa fie recunoscuti ca producatori de continut?

  4. Daca nu vrei sa fii recunoscut nu inseamna ca nu esti producator de continut. Toti cei implicati in industria comunicarii sunt producatori de continut in diverse forme text, audio, video, foto …

  5. @marius cred ca aici trebuie sa facem diferenta intre producatorii directi/principali de continut(copywriteri, designeri, producatori video, producatori emisiuni radio etc.) si oamenii de PR, producatori indirecti de continut. Despre asta se vorbeste acum la PR Sabre Awards

  6. @mihai cei 4 P poti sa ii vezi si dintr-o perspectiva de strategii de business, dincolo de utilitatea lor strict de management(interdependente si influente). Asa e mai apropiata si de inteles analogia pe care am facut-o. Am si zis de cel de-al 5-lea P, al lui Godin, permisiunea – el nu e un indicator, asa cum sunt ceilalti, insa potenteaza(sau nu) rezultatul activitatii de marketing.

  7. Nu urmaresc ceea ce se discuta acum la PR Sabre Awards am citit doar postul tau.

    In ceea ce priveste comunicarea in social media: 1. continutul este cel mai important
    2. PR-ul este un producator direct

  8. @marius nu știu dacă să fiu de acord cu tine sau nu. Punctul 1 e clar, n-am ce discuta. Însă la punctul 2, PR-ul în definiția lui clasică reprezintă un set de relații bazate pe interacțiune și nu neapărat pe conținut. Cred că un om de PR bun știe mai întâi mulți oameni și apoi cum să scrie un copy mai bun decât un copywriter. Aș merge pe ideea de echipă – PRist + copywriter, ca să funcționeze perfect sistemul

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *